Plany MPK Wrocław na 2024 rok

wtorek, 23.1.2024 14:44 273 0

Remonty torowisk i sieci trakcyjnej, modernizacja zajezdni, zwiększenie zatrudnienia i co za tym idzie poprawa punktualności czy unowocześnienie taboru. To tylko niektóre z wyzwań stojących przed MPK Wrocław. Przewoźnik przedstawia konkretne plany na 2024 rok.

Ostatnie lata stały pod znakiem programu TORYwolucja, w ramach którego wrocławskie MPK zrealizowało na terenie miasta blisko 60 inwestycji za ponad 300 milionów złotych! To jednak nie koniec działań w tym zakresie.

­­– Nie zatrzymujemy się i kontynuujemy realizowanie zadań mających na celu poprawę komfortu i bezpieczeństwa naszych pasażerów. W ramach naszego flagowego programu TORYwolucja, w latach 2019-2023, wykonaliśmy wszystkie pilne remonty, a teraz na bieżąco remontujemy tory i sieć trakcyjną – mówi Witold Woźny, prezes MPK Wrocław. – W roku 2024 wykonamy przede wszystkim remonty torowisk w newralgicznych punktach miasta – dodaje.

Najpierw rewolucja, potem ewolucja

MPK Wrocław planuje w tym roku prace remontowe w zakresie poprawy stanu torowisk oraz sieci trakcyjnej. Zgodnie z zapowiedzią zrealizowane w tym roku zostaną następujące zadania:

  • wymiana rozjazdu na skrzyżowaniu ul. Kazimierza Wielkiego i Szewskiej (rozjazd od strony ul. Krupniczej wraz z odcinkiem prostym od ul. Świdnickiej do ul. Szewskiej),

• wymiana rozjazdów na skrzyżowaniu placu Powstańców Wielkopolskich z ul. Trzebnicką oraz przebudowa połączenia z Zajezdnią Ołbin wraz z przebudową sieci trakcyjnej,

• modernizacja torowiska w ul. Szczytnickiej,

• modernizacja torowiska w ul. Powstańców Śl. od ul. Piłsudskiego do ul. Swobodnej,

• modernizacja przejazdu na skrzyżowaniu ul. Grabiszyńskiej z ul. Zaporoską,

• budowa rozjazd w ul. Słowiańskiej przy zajezdni Ołbin (rozjazd od strony Jedności Narodowej) wraz z siecią trakcyjną,

• wymiana sieci trakcyjnej w ul. Powstańców Śląskich od ul. Świdnickiej do Al. Hallera i na ul. Kosmonautów,

MPK wyremontuje także zajezdnie. Na zajezdni autobusowej przy ul. Obornickiej wykonana zostanie lakiernia, a gruntowny remont przejdzie jednak z hal zajezdni tramwajowej „Gaj”. Ponadto zakończona zostanie modernizacja zajezdni tramwajowej „Borek”.

Ciąg dalszy rewolucji taborowej

Do końca roku przyjedzie do Wrocławia 16 nowych tramwajów Moderus Gamma i we flocie MPK będzie ich już łącznie 46, w ramach podpisanej w 2021 roku umowy z Modertrans. Flotę przewoźnika zasilą także 24 nowoczesne tramwaje Pesa Twist (pierwsze do końca kwietnia, ostatnia na początku przyszłego roku). Pesy mają sukcesywnie zamieniać najstarsze modele w taborze tramwajowym, czyli Konstale 105 (105Na, 105NWr i 105 NWrAs).

Historyczne podwyżki dla pracowników

Na początku tego roku MPK podpisało porozumienie z dwiema organizacjami związkowymi, które były stroną sporu zbiorowego. Formalnie kończy to spór zbiorowy. Udało się uzyskać kompromis, który godzi interes pracowników z możliwościami finansowymi spółki. – Mamy nadzieję, że trzecia organizacja, która była stroną sporu zbiorowego wróci do rozmów. Porozumienie jest gotowe do podpisu – podkreśla prezes Woźny.

Wiceprezes wrocławskiego MPK Przemysław Nowicki nie krył zaskoczenia decyzją jednej z organizacji, mimo to liczy na uzyskanie porozumienia – Sama decyzja o odstąpieniu od uzgodnionych warunków była dla nas dużym zaskoczeniem. Decyzja przyznam, dla mnie niezrozumiała, biorąc pod uwagę wszelkie okoliczności i warunki jakie były podczas rozmów negocjacyjnych przedstawiane stronie społecznej, ale wierzę, że wszystko uda się szczęśliwie zakończyć i również trzeci związek zawodowy przystąpi do porozumienia w treści wynegocjowanej przez obie strony – podsumowuje.

Wypracowane ze związkami porozumienie dotyczyć będzie nie tylko pracowników ruchu, czyli kierowców i motorniczych, ale również pracowników zaplecza. Oni również dostaną średnio 800 złotych od kwietnia i jednorazowe świadczenie w wysokości 1500 zł, w trzech równych ratach od lutego. Przypomnijmy, że najmniej zarabiający pracownicy dostali już w grudniu podwyżki.

Kolejna tura rozmów ze związkami zawodowymi o podwyżkach i o nowym systemie pracy przewidziana jest na lipiec tego roku.

Wyzwania kadrowe

Jednym z głównych wyzwań MPK na ten rok jest szeroko pojęta poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej.

– Liczymy, że większe stawki dla pracowników ruchu, czyli kierowców i motorniczych przełożą się na  wzrost zatrudnienia, a wyremontowanie newralgicznych punktów w mieście, w połączeniu ze wzrostem liczby pracowników wpłyną na poprawę punktualności – mówi Przemysław Nowicki. – Z naszych ostatnich wyliczeń wynika, ze brakuje nam około 100 kierowców i motorniczych. Sytuacja na rynku pracy w tym sektorze jest bardzo trudna, natomiast trwają kursy dla kierowców i motorniczych, co w efekcie może przyczynić się do zwiększenia zatrudnienia i na to liczymy – zaznacza.

Spółka prowadzi aktualnie wielotorowe działania mające na celu pozyskanie nowych motorniczych i kierowców. Wrocławskie MPK pojawia się na targach pracy, prowadzi kampanię rekrutacyjną w tramwajach i autobusach (ostatnio także na przystankach), kampanię w Internecie w mediach społecznościowych oraz mediach tradycyjnych, a także organizuje dni otwarte na zajezdniach.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)