Wszystko co musisz wiedzieć o oświetleniu rowerowym

poniedziałek, 27.9.2021 14:35 1150

Nieważne, czy właśnie rozpoczynasz swoją przygodę z jazdą rowerową, czy jesteś zaprawionym kolarzem, potrzebujesz właściwego sprzętu, wyposażone w oświetlenie, ponieważ jest ono ważną częścią roweru. Jego brak może skutkować nie tylko mandatem, ale również i spowodowaniem wypadku. Z tego względu należy się dowiedzieć, kiedy i jakie światła należy mieć włączone i jak dobrać odpowiednie lampki.

Co mówi prawo o oświetleniu rowerowym?

Oświetlenie rowerowe jest podstawowym elementem wyposażenia roweru, bez niego możesz dostać mandat. Jednak światło u roweru musi spełniać wymogi ministerstwa infrastruktury. Według przepisów każdy rowerzysta musi mieć jedno światło w kolorze białym bądź żółtym selektywnym, natomiast tył pojazdu musi mieć przynajmniej jedno światło pozycyjne o czerwonym kolorze. Co więcej, z tamtej strony trzeba mieć zainstalowane czerwone światło odblaskowe, jednak musi mieć inny kształt niż trójkąt. W większości przypadków odblaski rowerowe są przyczepione do lampki, dzięki czemu ich widoczność jest znacznie większa, nawet wtedy, gdy lampka jest wyłączona.

To jeszcze nie wszystko. Samo posiadanie światła to jedno, lecz jego rozmieszczenie to druga sprawa. Ich dokładne ułożenie również jest objęte przepisami prawnymi. Światło przy rowerze powinno zostać zamontowane minimum na wysokości 25 cm, zaś maksymalnej do 1,5 metra. To rozporządzenie reguluje rozstaw świateł zarówno z przodu, jak i z tyłu. Oznacza to, że w świetle przepisów prawnych nie możesz jeździć wyłącznie z jednym światłem przyczepionym do kasku, jak większość rowerzystów tak robi, choć warto ją posiadać na zasadzie wyposażenia dodatkowego.

Co ważne rowerzysta nie musi mieć cały czas przyczepionych obu świateł. Z wyjątkiem tylnym odblaskowym, można je zdjąć, jeśli w danym momencie nie są wykorzystywane. Przepisy prawne pozwalają również stosować oświetlenie migające. Dotyczy to zarówno świateł tylnych, jak i przednich.

Tryby świateł – wszystko, co powinieneś wiedzieć

Rodzaj zasilenia jest jednym z najważniejszych kryteriów podziału oświetlenia rowerowego, na rynku wyróżnia się oświetlenie zasilane bateriami, a także dynamem. Pierwszy rodzaj lampek reprezentują:

  • pchełki – są to lekkie i małe, a zarazem praktyczne i wygodne w użyciu lampki, które obecnie cieszą się dużą popularnością również ze względu na nietypowy wygląd. Mogą zostać wykorzystane zarówno w zasileniu przednim oraz tylnym. Dobrze funkcjonują jako światła do roweru miejskiego, ponieważ nie dają mocnego światła, przez co spełniają funkcję sygnalizacyjną. Pchełki są produkowane z tworzywa silikonowego o wodoodpornych właściwościach. Spośród wszystkich modeli wyróżniają się łatwością oraz szybkością w mocowaniu, gdyż wystarczy elastyczna gumka lub praktyczne zapięcie na rzep. Dzięki temu sprawdzają się w innych dziedzinach np. przyczepione do kasku czy ramienia oświetlają drogę sportowcowi,
  • lampka o oświetlającej funkcji – są zasilane bateriami AAA lub AA. Dobrze się sprawdzą w miejscach słabo oświetlonych. Są one większe od pchełek i nadają większą moc światłu.

Lampki zasilane dynamem to:

  • światła zasilane dynamem w klasyczny sposób – plusem tych świateł jest niska cena, wadą zaś opór na kole, jaki daje dynamo,
  • światła z dynamem zlokalizowanym w piaście roweru – zaletą tych lampek jest wytwarzanie dużej ilości prądu z wyjątkowo niskim oporem i co się z tym wiąże brakiem hałasu. Jednak wadą tego rozwiązania jest obciążenie wagowe.

Wydajność świateł rowerowych

Ten parametr również warto wziąć pod uwagę. Zanim wybierzemy konkretną moc, warto zastanowić się, po jakich terenach będziemy jeździć rowerem. Wyróżniamy światła miejskie oraz terenowe.

Do jazdy po mieście wystarczy szeroka, stała wiązka światła o średniej lub też małej mocy, zwłaszcza kiedy jeździsz po dobrze oświetlonej ulicy. Dzięki temu łatwo dostrzeżesz pieszych bądź innych rowerzystów. Możesz również zaopatrzyć się w małą lampkę czołową, przyda się podczas napraw, jednak nie jest to warunek konieczny. Rowery miejskie są wyposażane w lampki o mocy 30-40 lumenów. Tyle wystarczy, aby pozostać widoczny na drodze i zachować bezpieczeństwo.

Do jazd terenowych, zwłaszcza ekstremalnych niezbędne będzie światło o dużej mocy i wiązce. Jest to konieczne, ponieważ często tereny górskie bądź leśne nie są oświetlone. Poza tym nierówność terenu również deprecjonuje pewne wymagania co do świateł. Specjalistyczne oświetlenie musi być odporne na kurz, błoto wodę czy uszkodzenia mechaniczne spowodowane przeskokami nierówności terenu. Co więcej, reflektor oprócz swojej odporności musi odznaczać się szerokim kątem oświetlenia trasy oraz tak samo szeroką wiązkę światła. Jest to ważne, aby rowerzysta mógł pozostać widoczny i sam odpowiednio wcześnie zareagować na wszelkie obiekty i ludzi.

Jeśli użytkownik jest zaprawionym rowerzystą, który jeździ po bardzo wymagających terenach, warto by zaopatrzył się w dodatkowe funkcje tj. zmiana kierunku świecenia czy opcję zoom, która reguluje według potrzeb użytkownika strumień światła na węższy bądź szerszy, warto zaopatrzyć się także we wspomnianą już wcześniej lampę czołową. Oświetlenie rowerowe do jazdy po wymagających terenach powinno mieć wartość maksymalną 170 lumenów.

Oświetlenie jest niezbędną częścią składową roweru, to właśnie ona pozwala pozostać zauważonym i jednocześnie widzieć wszystko, co niezbędne. Jednak dobór światła powinien zostać dokładnie przemyślany. Zależy to od rodzaju tras, po jakich chcesz jeździć i osobiste preferencje. Pamiętaj, że na lampkach nie warto oszczędzać, zalecane jest, aby niezależnie od pory dnia, mieć je włączone cały czas.