Przypadki, w których pasażerowie mogą uzyskać odszkodowanie od Ryanair
Irlandzki przewoźnik Ryanair to jedna z najpopularniejszych tanich linii lotniczych w Polsce. Obsługuje rocznie setki milionów pasażerów, co często prowadzi do zakłóceń w realizacji lotów zgodnie z harmonogramem i przyjętymi standardami świadczenia usług. Owi pasażerowi powinni jednak pamiętać, że Ryanair – jak każdy inny przewoźnik lotniczy – ma obowiązek wypłacać pasażerom odszkodowania na podstawie unijnego Rozporządzenia 261/2004 ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów.
Odwołanie lotu bez odpowiedniego wyprzedzenia
Pierwszym przypadkiem, w którym pasażerowie mogą domagać się odszkodowania za opóźniony lot Ryanair, jest jego odwołanie bez odpowiedniego wyprzedzenia. O tym, jak należy interpretować owo „odpowiednie wyprzedzenie”, informuje nas art. 5 ust. 1 pkt c) wspomnianego już Rozporządzenia 261/2004. Co do zasady, linia lotnicza ma obowiązek przekazać informację o odwołaniu lotu na dwa tygodnie przed planowanym startem. Jeśli uczyni to w przepisowym terminie, przewoźnik będzie mógł uchylić się od konieczności wypłaty odszkodowania.
Jednocześnie, Rozporządzenie 261/2004 stanowi także o dwóch wyjątkowych przypadkach, w których dwutygodniowy termin może ulec skróceniu. Pierwszy z nich dotyczy sytuacji, w której pasażerom zaproponowano lot alternatywny, tj. zmianę planu podróży, umożliwiającą im wylot najpóźniej dwie godziny przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej cztery godziny po planowym czasie przylotu. Wówczas linia lotnicza może poinformować pasażera o odwołaniu lotu w czasie od dwóch tygodni do siedmiu dni przed planowym czasem odlotu i uchylić się o konieczności wypłaty odszkodowania. Drugi przypadek dotyczy tych pasażerów, którym linia lotnicza zaproponowała zmianę planu podróży, umożliwiającą wylot nie więcej niż godzinę przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej dwie godziny po planowym czasie przylotu. Ten przypadek pozwala linii lotniczej na poinformowanie pasażerów o odwołaniu docelowego lotu w okresie krótszym niż siedem dni przed planowym czasem odlotu.
Ponadto, przewoźnik może uchylić się od wypłaty odszkodowania wówczas, gdy do odwołania lotu doszło wskutek wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności. Są to wszystkie zdarzenia, których przewoźnik nie był w stanie przewidzieć i którym nie był w stanie zapobiec: nagłe zjawiska atmosferyczne, katastrofy naturalne czy działania wojenne i zamieszki.
Wszyscy pasażerowie powinni pamiętać, że niezależnie od przysługującej im zryczałtowanej rekompensaty, przysługują im inne uprawnienia, takie jak:
- Możliwość skontaktowania się poprzez rozmowę telefoniczną, wiadomość elektroniczną lub faks;
- Napoje oraz pożywienie;
- Nocleg i transport, jeśli alternatywny lot został zorganizowany dopiero kolejnego dnia.
Opóźnienie lotu powyżej 3 godzin
Obok odwołanych lotów, prawdziwą bolączką pasażerów Ryanair, są loty opóźnione – nierzadko o wiele godzin. O ile nie wynika to z nadzwyczajnych okoliczności, podróżni posiadający bilet na lot opóźniony o minimum trzy godziny, będzie posiadał uprawnienie do wystąpienia do przewoźnika z wnioskiem o wypłatę odszkodowania, na zasadach podobnych do odszkodowania w przypadku lotów odwołanych. Co ciekawe, Rozporządzenie 261/2004 nie wspomina wprost o możliwości dochodzenia odszkodowania w przypadku lotów opóźnionych. To praktyka i orzecznictwo uznały, iż poziom dyskomfortu, na który narażeni są pasażerowie lotów opóźnionych, jest tożsamy z tym, który odczuwają pasażerowie lotów odwołanych. Na tej podstawie jednych i drugich zrównano w tym uprawnieniu.
O jakich kwotach rekompensaty mówimy? To zależy nie od długości samego opóźnienia, ale ponownie – jest uzależnione od długości lotu. Loty do 1500 km generują uprawnienie do wystąpienia o wypłatę 250 euro odszkodowania dla każdego pasażera. Loty na dystansie obejmującym od 1500 do 3500 km, to rekompensata w wysokości 400 euro dla podróżnego. Najdłuższe loty, powyżej 3500 km to możliwość uzyskania nawet 600 euro odszkodowania na osobę.
Niezależnie od możliwości uzyskania odszkodowania, pasażerom przysługuje także prawo do uzyskania opieki, a w przypadku gdy opóźnienie wynosi co najmniej pięć godzin mają prawo domagać się zwrotu kosztów uiszczonych za bilety.
Overbooking (odmowa wejścia na pokład)
Overbooking to sytuacja, która wśród wielu pasażerów uznawana jest za miejską legendę, w praktyce jednak zdarza się coraz częściej, zwłaszcza wśród tanich przewoźników. Mowa tutaj o przypadku, w którym podczas odprawy okazuje się, że linia lotnicza sprzedała więcej biletów na dany lot, aniżeli znajduje się miejsc w samolocie. Dzieje się tak z uwagi na fakt, że przewoźnicy nie chcą latać z „pustymi” miejscami, wychodząc z założenia, że w ramach każdego lotu któryś z pasażerów nie weźmie udziału w wycieczce. W sytuacji jednak, gdy wszyscy pasażerowie stawią się na lot, linia lotnicza musi odmówić komuś wejścia na pokład samolotu.
Artykuł 4 Rozporządzenia 261/2004 stanowi, że w sytuacji gdy dany lot nie może zabrać wszystkich pasażerów, obsługa ma obowiązek wezwać ochotników, którzy są gotowi odstąpić swoje miejsca w zamian za uzyskanie rekompensaty. Nie normuje jednak ani wysokości ani formy odszkodowania stanowiąc jedynie, że dzieje się to na warunkach uzgodnionych pomiędzy danym pasażerem a przewoźnikiem lotniczym obsługującym. Jeśli nie znajdą się ochotnicy, wówczas przewoźnik sam desygnuje pasażerów, którym odmawia wejścia na pokład i wypłaca odszkodowanie na zasadach i w wysokości tak jak w przypadku lotów opóźnionych i odwołanych. Najczęściej, są to pasażerowie którzy jako ostatni odprawili się przed lotem.
Problemy z bagażem
A co w sytuacji, w której przewoźnik zwraca nam naszą walizkę w stanie zdecydowanie pogorszonym? Wówczas także mamy prawo dochodzenia rekompensaty, jednak nie na gruncie Rozporządzenia 261/2004 a tzw. Konwencji montrealskiej. Jest to akt prawa międzynarodowego, który stanowi, że przewoźnik ponosi także odpowiedzialność za szkodę wynikłą w razie zniszczenia, zaginięcia lub uszkodzenia bagażu zarejestrowanego, w czasie, gdy zarejestrowany bagaż pozostawał pod opieką przewoźnika. W przypadku bagażu niezarejestrowanego, łącznie z przedmiotami osobistymi, przewoźnik ponosi odpowiedzialność, jeżeli szkoda powstała z jego winy albo z winy osób za niego działających.
Wysokość odszkodowania nie jest ustalona ryczałtowo, jak w przypadku odszkodowania o którym mowa powyżej. Konwencja stanowi, że w razie zniszczenia, zagubienia, lub uszkodzenia bagażu kwota rekompensaty jest ograniczona do 1 000 Specjalnych Praw Ciągnienia na każdego pasażera. W przeliczeniu na złotówki oznacza to, że pasażer może domagać się do 5 200 złotych odszkodowania.
Podsumowanie
Wśród sytuacji generujących możliwość wystąpienia z wnioskiem o odszkodowanie do Ryanair, znajdują się: odwołanie lotu, opóźnienie lotu, overbooking oraz uszkodzenie bagażu. Aby ową rekompensatę uzyskać należy złożyć stosowny wniosek lub reklamację. Nie warto z tym zwlekać, gdyż roszczenia opisane w niniejszym artykule przedawniają się z upływem roku od dnia lotu lub dnia, w którym lot miał się odbyć. Dlatego jeśli nie wiesz, w jaki sposób sobie z tym poradzić lub nie czujesz się na siłach – koniecznie skontaktuj się z naszymi ekspertami ze SkySupport. Przygotują oni dla ciebie profesjonalnie sporządzony wniosek, który pozwoli ci uniknąć niepotrzebnego procesu sądowego i uzyskać oczekiwaną rekompensatę.