Przewóz ładunków ponadgabarytowych
Przewiezienie towaru o ponad przeciętnych wymiarach nie jest prostym zadaniem i wymaga wiele przygotowań ze strony logistycznej. Trzeba liczyć się z warunkami atmosferycznymi, różnymi rodzajami transportu i ich specyfiką, nieprzewidzianymi niespodziankami. Wszystko wymaga uwagi, planu awaryjnego, odpowiednich zezwoleń.
Jak to jest z tym ładunkiem?
Jako ładunek ponadgabarytowy zaklasyfikować możemy taki, którego wymiary przekraczają limity przewidziane na trasie z punktu A do punktu B. Normy regulowane są prawnie, a zależeć mogą od stanu infrastruktury lub ograniczeń okresowych (na przykład w przypadku obniżonego poziomu wód).
Logistyk, już na samym początku planowania, powinien uwzględnić charakter samego ładunku, a wiąże się to z prowadzeniem ścisłej współpracy z inżynierami i technologami samego producenta. W przypadku dużych i złożonych konstrukcji, jak obiekty mostowe, w planowaniu rozdziału i transportu przydają się umiejętności inżynierskie. Dodatkowo, planowanie transportu zanim tak naprawdę ruszy produkcja, daje przewagę naszemu kontrahentowi w przetargu i umacnia jego pozycję na rynku. Współpraca i odpowiednie planowanie są kluczem do sukcesu.
Źródło: Scandinavian Express
Wybór środka transportu
Ważnym dla całego przedsięwzięcia jest dobranie odpowiedniego środka transportu, który najlepiej spełni nasze wymagania. Zaopatrzeni w rysunki techniczne, możemy zacząć planować odpowiednie działania.
W decyzji o wyborze najlepszego środa transportu powinniśmy uwzględnić: typ ładunku, wymiary, trasę, którą ładunek ma do przebycia oraz panujące warunki pogodowe.
Elementy o niedużych rozmiar, ale sporej masie najłatwiej przewozić drogą kolejową. Jeżeli zaś mamy do czynienia z ładunkiem sporych rozmiarów, możemy zdecydować się na prom lub transport drogowy. Z racji na słabo rozwiniętą infrastrukturę wodną i archaiczną kolej, w Polsce najczęściej wybiera się transport drogowy właśnie.
Jeszcze jednym, ważnym środkiem transportu, o którym warto wspomnieć, jest samolot. Warto jednak upewnić się, że dane lotnisko jest przystosowane do załadunku transportu ponadgabarytowego.
Naczepy
Jeśli chodzi o przewóz drogami, warto znać kilka podstawowych typów naczep, które okażą się pomocne w transporcie ponadgabarytowym. Są to:
- tele (płaskie – nadają się do przewozu długich elementów);
- tieffbet (zagłębiane – do transportu elementów o znacznej wysokości);
- semi (przystosowane do przewozu elementów wysokich i długich);
- modułowe (dowolna konfiguracja osi – sprawdzają się w przewozie elementów o ekstremalnej masie).
Źródło: Scandinavian Express
Należy pamiętać, że nie tylko sam ładunek determinuje wybór rodzaju naczepy, ale również specyficzne ograniczenia trasy.
Nakreślenie trasy
Jest to proces kluczowy w całym przedsięwzięciu. Trasę sprawdza się skrupulatnie, we współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Bierze się pod uwagę wszelkie trudności, które mogą wystąpić na trasie, czy to infrastrukturalne (takie jak mosty, wysepki, zwężenia dróg), ale również ograniczenia prawne, warunki pogodowe. Często wykonuje się kurs próbny, który na celu ma określić wszelkie możliwe problemy i wybrać najlepsze rozwiązania.
Należy również sprawdzić, czy miejsce załadunku oraz rozładunku jest odpowiednio przygotowane do obsługi pojazdów modułowych i ładunku ponadgabarytowego.
Warto uwzględnić wszelkie występujące trudności (takie jak, na przykład, niski poziom rzek) w tworzeniu planu i nie zapomnieć o potrzebnym marginesie czasowym.
Źródło: Scandinavian Express
Zezwolenia
Wszyscy zarządcy dróg muszą wydać odpowiednie zezwolenia (również za granicą), które umożliwiają nam transport ponadgabarytowy. Wymaga to współpracy z odpowiednimi organami, takimi jak, na przykład, policja. Zezwolenia ściśle określają czas, w którym transport jest dozwolony, a także dotyczą tylko ładunku przez nas zgłoszonego. Jeżeli później wystąpią w nim jakieś zmiany, pozwolenie jest nieważne. Trzeba zatem liczyć się z tym, że transport taki może trwać kilkukrotnie dłużej, niżeli transport standardowy.
Zezwolenia w Polsce są płatne, a wysokość opłaty uzależniona jest od gabarytów ładunku oraz długości trasy (w przeciwieństwie do wielu innych państw Europy, które mają stałą opłatę za cały transport ładunku).
W transporcie ponadgabarytowym liczą się detale. Dlatego tak ważnym są wszelkie zezwolenia i staranność w procesie logistycznym. Podczas wypadku lub innych, niespodziewanych okoliczności, trzeba być jak najlepiej przygotowanym. Inaczej, przedsięwzięcie to może skończyć się fiaskiem.