Pozycjonowanie sklepu internetowego – co można zyskać
Rozwijasz swój biznes, masz całkiem ciekawą ofertę, ale potrzebujesz jeszcze jakieś promocji? Jedną z możliwych strategii jest zainwestowanie w pozycjonowanie sklepu internetowego. Czy jednak jest to droga dla wszystkich? Przyjrzyjmy się wadom i zaletom SEO.
Pozycjonowanie sklepów internetowych zaczyna się od ich budowy
To często zapominana prawda. Sklep, który został dobrze zaprojektowany, pozycjonuje się znacznie łatwiej. Niestety – dotyczy to nie tylko samej konstrukcji technicznej, ale i architektury informacji, podziału na kategorie itp. Problem w tym, ze wiele sklepów oba te warunki spełnia jedynie częściowo, a część wcale.
Na szczęście da się to naprawić – właśnie dlatego pozycjonowanie sklepu e-commerce zawsze powinno się zacząć od audytu, w ramach którego zostaną wychwycone kwestie wymagające poprawy. Później z kolei dochodzi do optymalizacji, która służy poprawie stanu całościowego pod kątem SEO. Inaczej mówiąc etap ten służy przekuwaniu wady w zaletę – zyskiwaniu wstępnej przewagi nad tymi sklepami, które optymalizacji nie przeszły.
Pozycjonowanie sklepów e-commerce a czas
Kolejną kwestią jest czas, jaki zajmuje pozycjonowanie sklepów internetowych. To nie jest coś, co dzieje się w ciągu tygodnia lub miesiąca. Przeciwnie, to długotrwały proces, który wymaga cierpliwości.
W praktyce pozycjonowanie sklepów to proces długofalowy, a pierwsze efekty często uzyskuje się dopiero po kilku miesiącach – zwłaszcza jeśli witryna jest zupełnie nowa. Z drugiej strony to samo pozycjonowanie sklepu jest inwestycją, która w perspektywie roku czy dwóch lat zaczyna przynosić całkiem spory zwrot. Po prostu trzeba konsekwencji.
Pozycjonowanie sklepu e-commerce nie powinno być samotną wyspą
Działania SEO warto łączyć z innymi kanałami marketingowymi. Z jednej strony to wada – bo wiąże się z kolejnymi wydatkami. Z drugiej zaleta – bo pozwala pozyskać więcej klientów w wyniku synergii kanałów marketingowych.
Inne kanały, takie jak reklamy Google Ads, pozwalają pozyskać klientów od razu, a przy okazji dają wgląd w dane na temat tego, które produkty najlepiej się sprzedają i na których warto się skupić, kontynuując pozycjonowanie sklepu internetowego. Jeśli całość poprowadzi agencja interaktywna mająca doświadczenie w wielu projektach (na przykład ta), może z poszczególnych kanałów marketingowych wyciągnąć mnóstwo danych, które przełożą się na wyższy zysk.
Pozycjonowanie sklepów wymaga zdolności przystosowawczych
Jeśli zdecydujesz się na inwestując w pozycjonowanie sklepów e-commerce, musisz pamiętać, że to ciągła walka ze zmieniającymi się algorytmami Google. Czasem to tylko kwestia perspektywicznego myślenia, które pozwala uniknąć problemów wynikających ze zmian. Bywa jednak i tak, że nowe wytyczne Google wymagają przebudowy skryptu, na którym opiera się strona.
Trzeba jednak pamiętać, iż wiele z tych zmian wiąże się z doświadczeniami internautów. Dostosowanie się do nowej sytuacji może więc poprawić jakość konwersji i… pozostawić w tyle tę część konkurencji, która te kwestie zbagatelizuje i dla której pozycjonowanie sklepu jest mniej priorytetowe, niż dla Ciebie.