Od czego zależą pozycje w Google - okiem specjalisty SEO

sobota, 22.2.2020 22:09 587

Liczba użytkowników internetu ciągle rośnie. Podobnie jak ilość stron internetowych o charakterze biznesowym. Mimo to, dla wielu osób pojęcia związane z marketingiem internetowym, takie jak SEO, PPC czy SEM nadal pozostają niezwykle enigmatyczne.

Czym zajmuje się SEO Freelancer?

Samodzielny specjalista SEO przyjmuje zlecenia od osób, chcących poprawić pozycję swojej strony internetowej w Google. Musi on posiadać szczegółową wiedzę na temat marketingu internetowego i zasady działania tej wyszukiwarki. Pozwala mu to na optymalizację stron w taki sposób, aby uzyskiwały one wyższe pozycje na liście wyników wyszukiwania, przynosząc tym samym większe zyski. Na czym dokładnie polega działalność freelancera SEO, możemy zobaczyć na przykład tutaj: https://matt-kozlowski.com/.

Podstawowym "polem bitwy" w kwestii marketingu internetowego, są pozycje w wyszukiwarce Google, ponieważ jest to najpopularniejsza przeglądarka na całym świecie. Zasada jest prosta - im wyższa pozycja na liście wyników wyszukiwania, tym bardziej satysfakcjonujące korzyści biznesowe otrzymujemy. Fundamentalny podział, jakiego dokonuje się wśród zagadnień marketingu internetowego, to rozróżnienie reklam płatnych (PPC) i pozycjonowania (SEO). Każde z tych zagadnień to bardzo obszerny temat, dlatego teraz zajmiemy się rozłożeniem tego drugiego - czyli pozycjonowania stron internetowych - na czynniki pierwsze. Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym dokładnie jest pozycjonowanie stron www i jak działa
  • Dlaczego działania SEO są tak ważne pod kątem biznesowym
  • Od czego zależą pozycje w Google
  • Czym charakteryzuje się wysokiej jakości tekst SEO

 

Na czym opiera się pozycjonowanie stron w Google?

Aby dokładnie zrozumieć zasadę działania SEO, musimy za punkt wyjścia obrać sobie statystycznego użytkownika internetu. Internauta, aby poruszać się w sieci globalnej, korzysta z wyszukiwarki - najczęściej jest to Google. Chcąc znaleźć informacje na jakiś temat lub konkretny produkt, usługę, sklep, restaurację czy cokolwiek innego, wpisuje on w pasek wyszukiwania konkretną frazę - jest to tak zwana fraza kluczowa (jej znaczenie zostanie wyjaśnione nieco później).

Po wyszukaniu wyświetlana jest mu lista wyników, na którą składają się wyniki płatne, pochodzące z AdWords i naturalne. Właśnie za kolejność tych drugich odpowiedzialne są działania SEO. Algorytm Google, rozpatrując wiele czynników odnośnie konkretnej strony, ustala, na jakiej pozycji będzie ona wyświetlana użytkownikowi. Część tych czynników jest powszechnie znana, inne zostały opracowane przez specjalistów z branży SEO na podstawie analiz danych statystycznych. Istnieje również wiele takich, które nie są znane nikomu, oprócz osób, które ten algorytm tworzyły.

Ponadto, algorytm Google bardzo często ulega zmianom, przez co pojawia się konieczność śledzenia zmian na rynku i prowadzenia działań SEO bez przerwy. Powstają również nowoczesne narzędzia, które analizują strony znajdujące się na szczycie wyników wyszukiwania i szukają cech wspólnych, określając w ten sposób swojego rodzaju "recepturę" na wysoką pozycję w Google. Każdy specjalista SEO posiada rozległą wiedzę na temat funkcjonowania wyszukiwarki i swoją własną, popartą efektywnością, metodologię tworzenia treści.

Działania SEO również możemy podzielić na dwa rodzaje - jest to pozycjonowanie zewnętrzne i wewnętrzne. Każde z nich służy uzyskaniu tego samego efektu i najlepszym rozwiązaniem jest kompleksowe ich wdrażanie. Czym jednak się one charakteryzują i co warunkuje ich skuteczność?

Pozycjonowanie zewnętrzne, czyli link building

Zewnętrzne pozycjonowanie stron internetowych - jak sama nazwa wskazuje - dotyczy wszelkich działań SEO, które nie dzieją się w przestrzeni witryny internetowej, lecz poza nią. Mowa tutaj o odnośnikach do strony na innych witrynach. Mogło by się wydawać, że im jest ich więcej, tym lepszą pozycją uzyskamy - jednak jest to jednak tylko częściowo zgodne z prawdą.

Owszem, duża ilość odnośników do naszej strony na innych witrynach w internecie zdecydowanie jest w stanie poprawić pozycjonowanie naszej strony na liście wyników wyszukiwania. Jednak, aby to mogło zaistnieć, musi zostać spełniony jeden warunek - strony, na których znajdują się odnośniki, muszą cechować się wysoką jakością. Obecność odnośnika do naszej domeny w witrynie, która w żaden sposób nie zachęca użytkowników do odwiedzin - zarówno pod kątem wizualnym, jak i merytorycznym - może przynieść efekt całkiem odwrotny do zamierzonego.

Dlatego właśnie, gdy inwestujemy w link building, równie ważna co ilość odnośników, jest jakość stron zewnętrznych. Jeśli jednak będziemy trzymać się tej zasady, możemy mieć pewność, iż uzyskane przez nas efekty będą "bardziej, niż zadowalające".

Optymalizacja stron internetowych - czyli pozycjonowanie w obrębie strony

Ogromne znaczenie dla pozycjonowania, mają również działania, które podejmujemy na stronie. Mowa tutaj o optymalizacji treści pod kątem SEO. Właśnie tutaj występuje niezliczona ilość czynników, które wpływają na widoczność naszej strony w wyszukiwarce.

Treścią na stronie możemy określić każdą informację tekstową, która się tam znajduje. Od wpisów na blogu, przez artykuły poradnikowe, po opisy produktów czy historię firmy. Aby działania SEO, które podejmujemy, przyniosły pożądany skutek, powinniśmy zająć się optymalizacją jak największej ilości tych treści. Na czym się jednak opierać podczas tej optymalizacji? Oto podstawowe czynniki, które wpływają na pozycję naszej strony w Google:

  • Unikalność tekstu (duplikowanie treści skutkuje degradacją pozycji strony do bardzo niskiej)
  • Nasycenie frazami kluczowymi (odpowiednio dobrana ich ilość względem objętości tekstu i umiejscowienie ich)
  • Obecność zróżnicowanego formatowania tekstu (nagłówki, pokreślenia, kursywy, pogrubienia)
  • Brak dużych bloków tekstu (krótkie akapity, składające się z krótkich, prostych zdań)
  • Poprawność gramatyczna, interpunkcyjna i językowa
  • Wartość merytoryczna
  • Czytelność tekstu
  • Zabiegi redakcyjne, takie jak wstawianie tabel, list wypunktowanych i numerycznych

Trzeba jednak pamiętać o tym, że nawet perfekcyjne dostosowanie treści na stronie z uwzględnieniem ich wszystkich nie jest gwarancją wysokiej pozycji. Znaczenie mają tutaj również nieprzewidywalne zmienne, jak liczba wejść na stronę i elementy algorytmu, których nie jesteśmy w stanie poznać.

Czym charakteryzuje się dobry specjalista SEO?

Najbardziej pożądaną cechą SEO freelancera jest elastyczność. Pozwala mu ona na dostosowywanie się do nieustannych zmian - zarówno w algorytmach Google, jak i rynku internetowym. Specjalista SEO musi posiadać dużą wiedzę w zakresie funkcjonowania wyszukiwarki i analityczny umysł, aby móc interpretować dane statystyczne i wyciągać z nich odpowiednie wnioski, które prowadzą do efektywnych działań.

Mimo nieustającej zmienności rynku w wirtualnej przestrzeni, jedno pozostaje pewne - zawód specjalisty SEO będzie zyskiwał coraz większą popularność, ponieważ liczba aktywnych użytkowników wyszukiwarki internetowej Google z roku na rok staje się coraz większa.