Nowy plan treningowy dla drużyny MPK
Jazda wirtualnym tramwajem, kontrole z kierowania pojazdem, więcej szkoleń z obsługi pasażera oraz z usuwania awarii – to tylko część nowych działań, które MPK wdroży od 1 lutego 2020 roku. Celem jest doskonalenie techniki jazdy motorniczych i kierowców.
Miejski przewoźnik przeznaczy dodatkowe kilkadziesiąt godzin na szkolenia, które obejmą nowych i długoletnich pracowników jeżdżących autobusami i tramwajami. Dodatkowy czas motorniczowie spędzą m.in. na nauce usuwania drobnych usterek, które są w stanie naprawić sami, bez pomocy techników. Przewoźnik ruszy też z zajęciami z obsługi pasażerów, które będzie prowadzić doświadczony trener wewnętrzny. Szkolenie będzie dotyczyć m.in. odpowiedniego zachowania w kontakcie z podróżnymi, również takimi, którzy zachowują się w sposób agresywny.
- Zdaję sobie sprawę, że część problemów w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej wynika z niewłaściwej techniki jazdy naszych kierujących. Mamy w zespole świetnych kierowców oraz motorniczych, ale też takich, których trzeba doszkalać – przyznaje prezes MPK Krzysztof Balawejder. – Niektórym również przyda się przypomnienie zasad, jakie obowiązują w kontaktach z pasażerami. Trzeba zrozumieć, że niektórym osobom po kilku godzinach pracy w stresujących warunkach puszczają nerwy. Tak jednak nie powinno być. Postawa kierujących świadczy o całym MPK, a pasażerowie muszą mieć zawsze poczucie, że mogą na nich liczyć. Dlatego wprowadzamy więcej szkoleń związanych z obsługą pasażerów.
Oprócz szkoleń MPK wprowadzi również kontrolę z obsługi pasażera w tramwajach i autobusach. „Tajemniczy klient” będzie przyglądał się jak dany kierujący odnosi się do pasażerów.
Prostszy start dla kierowców
Każdy nowy kierowca autobusu:
- spędzi dwa razy więcej czasu pod okiem swojego patrona; od 1 lutego będzie to 60 godzin,
- otrzyma też pakiet łatwiejszych linii autobusowych, po których w okresie pierwszych miesięcy będzie się poruszać; celem jest powolne wdrażanie ich w topografię miasta,
- przejdzie również po okresie próbnym kontrolę techniki jazdy.
Dodatkowo:
- kierowcy autobusów przejdą szkolenia z ekonomicznej jazdy i bezpieczeństwa,
- MPK przeprowadzi kontrolę tych kierowców, którzy w ostatnim okresie 12 miesięcy mieli więcej niż 3 kolizje/zdarzenia ze swojej winy,
- Pracownicy MPK przeprowadzą weryfikację miejsc, w których dochodziło do kolizji autobusów z infrastrukturą; w analizę zostaną również włączeni kierowcy, którzy zostaną poproszeni o zaproponowanie swoich rozwiązań kłopotliwych miejsc na trasach przejazdów linii komunikacyjnych.
Trening na sucho
Motorniczowie MPK już w styczniu zaczęli szkolenia na nowym urządzeniu treningowym. Jest ono dopełnieniem ćwiczeń z jazdy tramwajem, które mają miejsce na ulicach Wrocławia. Urządzenie pomaga zweryfikować nabyte umiejętności oraz czas reakcji, a także w bezpiecznych i mniej stresujących warunkach przećwiczyć awaryjne sytuacje. Dzięki treningowi na urządzeniu, motorniczy może skupić się np. na doskonaleniu umiejętności hamowania, ekonomicznej jazdy, wykrywania usterek na torowisku i w pojeździe lub też kierowania tramwajem w niesprzyjających warunkach.
Dodatkowo:
- każdy ubiegający się o prace jako motorniczy MPK przejdzie przed egzaminem rozmowę z dyrektorem zakładów tramwajowych i kierownikiem zajezdni, do której ma zostać przydzielony. W ten sposób zostaną określone predyspozycje kandydata do pracy.
- MPK wprowadzi od 1 lutego dodatkowe kontrole z techniki jazdy; będą im podlegać ci kierujący, z których winy doszło do zdarzenia drogowego lub którzy mają dużą liczbę skarg od pasażerów.
Dodaj komentarz
Komentarze (0)