Nieuczciwa konkurencja w biznesie - jak zdobyć dowody?

wtorek, 29.11.2022 09:31 245

Za nieuczciwą konkurencję w biznesie uznaje się wszelkie działania, które zakłócić mogą równowagę jego prowadzenia. Tego rodzaju praktyki - sprzeczne z obowiązującym prawem lub dobrymi obyczajami, stosują najczęściej osoby, które zazdroszczą innym prężnie rozwijającej się firmy, wyższych zarobków czy lepszej renomy. Nieuczciwa konkurencja występuje niemal w każdym obszarze działalności gospodarczej – wszędzie tam, gdzie obecna jest rywalizacja o klienta. Jak zdobyć dowody na takie działania i jak bronić się przed nieuczciwą konkurencją?

Czym jest nieuczciwa konkurencja?

Zacznijmy jednak od tego, czym jest nieuczciwa konkurencja i jakie metody stosowane są podczas jej praktykowania. A takie metody to między innymi: dostarczanie produktów niskiej jakości, fałszywa reklama, ustalanie cen i nielegalny dumping – dla uzyskania przewagi rynkowej. Tego działania mają na celu także stworzenie negatywnego wizerunku danej firmy wśród konsumentów. Podsumowując, każdy czyn, który zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy, może być traktowany jako czyn nieuczciwej konkurencji. Wszelkie podejrzenia dotyczące nieuczciwej konkurencji potwierdzić może doświadczona agencja detektywistyczna.

Przykłady działań nieuczciwej konkurencji

Niestety w biznesie każdy narażony jest na nieuczciwą konkurencję. Dlatego warto wiedzieć dokładnie, jakie postępowania zaliczamy do działań nieuczciwej konkurencji. Oto podstawowe z nich:

- oznaczenie wprowadzające w błąd – nierzadko dochodzi do sytuacji, w której konkurencyjna firma wykorzystuje znak, nazwę lub inny symbol, którym zgodnie z prawem posługuje się już inna firma, ma to na celu wprowadzanie klienta w błąd,

- błędne oznaczenie towarów lub usług – wprowadzanie w błąd klientów na temat jakości danego produktu, ilości danych składników, sposobów jego używaniu, niepoinformowanie o ryzyku wiążącym się z jego użytkowaniem czy oszukiwanie klientów co do pochodzenia geograficznego danego produktu, to kolejne działania zaliczane do nieuczciwej konkurencji,

- namawianie do niewywiązywania się z umowy – częstą praktyką jest także nakłanianie pracowników do wstrzymania się od wykonania obowiązków lub ich ograniczenie, co prowadzi do powstania szkody u przedsiębiorcy oraz zysku u konkurencyjnej firmy,

- utrudnianie dostępu do rynku – dochodzi do tego, gdy nieuczciwy rywal podejmuje działania wymuszające na klientach skorzystanie ze swoich usług lub produktów, jak również przez sprzedaż produktów poniżej kosztów ich wytworzenia,

- naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa – mowa tu o ujawnieniu, wykorzystaniu lub pozyskaniu informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa, wszystko to stanowi czyn nieuczciwej konkurencji.

Jak zdobyć dowody potwierdzające nieuczciwą konkurencję?

Choć działania podlegające nieuczciwej konkurencji są nierzadko dość trudne do udokumentowania, doświadczony Detektyw Sektor dysponuje odpowiednimi narzędziami, które pomocne są w ich zdobywaniu. Nie ma sensu, aby przedsiębiorca podejmował takie działania na własną rękę, ponieważ z góry wiadomo, że będą one nieskuteczne. Z reguły jest tak, że bezprawne praktyki naruszające interes innego przedsiębiorcy są prowadzone tak, aby nie pozostawić przy tym żadnych śladów. Dlatego właśnie przyda się śledztwo prowadzone przez prywatnego detektywa, który jest w stanie rzetelnie i szczegółowo zweryfikować oraz przeanalizować podejmowane przez konkurencję działania. W tym przypadku bardzo często wykorzystywana jest obserwacja osób, która pomoże zebrać m.in. obszerną dokumentację fotograficzną, ustalić osoby odpowiedzialne za poszczególne działy w konkurencyjnej firmie czy ustalić pracowników odpowiedzialnych za naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa. Nierzadko pomaga także tajemniczy klient, czyli detektyw podszywający się pod klienta. Pozwala to na sprawdzenie prawidłowości procesu sprzedaży czy uczciwości i zaangażowania pracownika.

Jeżeli działania nieuczciwej konkurencji dotknęły naszą firmę, nie warto zwlekać z podjęciem konkretnych działań. Warto powierzyć sprawę profesjonalistom np. Detektyw Spark, którzy skutecznie pomagają walczyć z podmiotami dopuszczającymi się praktyk nieuczciwej konkurencji.