Marketing 360, czyli jak pracuje nowoczesna agencja marketingowa
Marketing 360 stopni to określenie, z którym spotykamy się coraz częściej – nie tylko podczas współpracy z firmami marketingowymi, ale także w wolnym czasie, podczas przeglądania social mediów, czytania prasy, słuchania radia czy podcastów. Śmiało można powiedzieć, że zapanowała moda na marketing 360, ale… czy na pewno wiesz, co stoi za tym pojęciem? Jakie działania podejmowane są w jego ramach? Już za chwilę postaramy się to wyjaśnić. Zapraszamy do lektury!
Marketing 360 stopni – co to takiego?
Mianem marketingu 360 określa się działania reklamowe, w których wykorzystuje się wiele różnorodnych kanałów promocji i sposobów dotarcia do grup docelowych. Działania te wzajemnie się uzupełniają i wzmacniają, tworząc spójną całość.
Dlaczego 360 stopni?
Nazwa marketing 360 nawiązuje do pełnego kąta, czyli koła.
Wyobraź sobie, że w jego centralnym punkcie znajduje się klient firmy marketingowej. Działania, jakie są podejmowane dla promocji jego marki, to pełen okrąg. Klient objęty jest opieką agencji marketingowej z każdej możliwej strony.
Wyobraź sobie także potencjalnego klienta marki – on również umieszczony jest w samym środku okręgu. Komunikaty marketingu 360 otaczają go i nieustannie mu towarzyszą – napotyka je w wielu miejscach, które odwiedza i z których korzysta. To wszystko sprawia, że zaczyna utożsamiać się z marką i interesować jej produktami.
Koncepcja holistycznego marketingu narodziła się w ostatnich latach, w związku ze wzrostem znaczenia reklamy digitalowej oraz mnożeniem się źródeł i treści, jakie konsumują użytkownicy internetu. Blogi, vlogi, podcasty, aplikacje, gry, filmy, zdjęcia, social media, ebooki – ilość kanałów promocyjnych, którymi można dotrzeć do potencjalnego klienta, jest naprawdę duża i stanowi doskonałe pole do popisu dla agencji marketingowych.
Kanały marketingu 360, wykorzystywane przez firmy marketingowe
Przemyślana, holistyczna strategia marketingowa, uwzględniająca wiele kanałów digitalowych (oraz tradycyjnych) pozwala na tworzenie uzupełniających się i współgrających ze sobą treści. Doświadczenie agencji marketingowych pokazuje, że takie działanie przynosi naprawdę spektakularne rezultaty i olbrzymi wzrost konwersji.
Jakie kanały digital marketingu wykorzystuje się do reklamy typu 360? Oto przykłady:
- Strona www – to absolutna podstawa w większości strategii marketingowych. Strona internetowa może pełnić rozmaite funkcje – od informacyjnej i reprezentacyjnej po sprzedażową. Niezależnie od tego, jakie jest jej główne przeznaczenie, musi jednak spełniać szereg wymagań – szybko się ładować, posiadać przemyślaną architekturę, działać bez zarzutu na urządzeniach mobilnych i zapewniać użytkownikowi same pozytywne doświadczenia.
- Blog – zwykle powiązany jest on ze stroną www i stanowi centrum content marketingu. Wpisy, jakie pojawiają się na firmowym blogu, muszą być unikalne, ciekawe, poprawne językowo i czytelne. Istotną rolę odgrywają tu jednak nie tylko sam tekst, ale także inne formy treści – grafiki, infografiki, zdjęcia, animacje.
- Social media – znaczenie mediów społecznościowych nieustannie rośnie (chociaż oczywiście zmieniają się obowiązujące w nich trendy). Miliony potencjalnych odbiorców oraz możliwość budowania z nimi bliskiej, angażującej relacji, to prawdziwa gratka dla każdej agencji marketingowej. Jedną z najważniejszych zalet social media marketingu jest możliwość dokładnego targetowania reklam i wyświetlania ich osobom, które stwarzają największe szanse na konwersję.
- Google Ads (AdWords) – reklama w najpopularniejszej wyszukiwarce świata stwarza niemalże nieograniczone możliwości dla firm marketingowych. W przeciwieństwie do wcześniejszych kanałów, dobrze zaplanowane i prowadzone kampanie w Google Ads, oferują właściwie natychmiastowe efekty.
Co ważne, założeniem marketingu 360 stopni nie jest wykorzystanie wszystkich możliwych (czy jak największej liczby) kanałów promocji! W strategii firmy marketingowej powinny zostać wskazane te kanały i narzędzia, które pozwolą jak najlepiej dotrzeć do konkretnej grupy docelowej.
Komunikaty w marketingu 360
W marketingu 360 nie ma miejsca na przypadek czy chaos. Każdy komunikat reklamowy, jaki wysyłany jest przez agencję marketingową, powinien być w pełni przemyślany i realizować przyjęte cele marki – zarówno jako samodzielny przekaz, jak i jako część większej kampanii promocyjnej.
Spójrz na to w ten sposób…
Każdy post, publikowany na fanpage’u marki, powinien być sam w sobie atrakcyjny, budować określony wizerunek i rozpoznawalność firmy, a także sprzyjać konwersji. Dodatkowo musi on wpisywać się w ogólną strategię marki – zarówno w ramach fanpage’a, jak i innych kanałów, jakie są wykorzystywane – i sprzyjać realizacji jej celów.
Zainteresował Cię temat marketingu 360? Chciałbyś wdrożyć go w swojej firmie? Na wszystkie Twoje pytania odpowie adCookie – agencja marketingowa, która specjalizuje się w projektach 360 stopni.