Jak założyć firmę w Polsce? Oto co musisz wiedzieć!
Wiele osób wstrzymuje się z decyzją o założeniu własnej działalności gospodarczej albo całkowicie rezygnuje z tego pomysłu, głównie z powodu trudności wynikających z niezrozumienia formalności, które należy spełnić przy zakładaniu firmy. W poniższym artykule krok po kroku omówiono proces rejestracji firmy, aby ułatwić Ci start.
Czy rejestracja firmy jest konieczna?
Jeśli przedsiębiorca ma już pomysł na działalność, opracował biznesplan, przeanalizował „za i przeciw” oraz przeprowadził dokładne obliczenia, kolejnym krokiem staje się rejestracja firmy. Nie zawsze jednak jest to niezbędne, zwłaszcza na początku drogi zawodowej.
Zasadniczo, prowadzenie działalności gospodarczej wymaga zgłoszenia jej do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Wyjątkiem jest działalność nierejestrowana, która spełnia cztery kluczowe cechy typowej działalności gospodarczej: jest zorganizowana, ma na celu zysk, jest prowadzona w sposób ciągły i na własny rachunek, jednak ze względu na niski dochód nie wymaga rejestracji. Oprócz kryterium dochodowego, trzeba spełniać także inne warunki, które opisane są poniżej:
- miesięczny dochód
nie może przekraczać 50% minimalnej płacy krajowej. W pierwszej połowie 2023 roku kwota ta wynosi 1745 zł. Przekroczenie tego limitu nawet jednorazowo, skutkuje koniecznością rejestracji działalności. - brak możliwości działania w ramach spółki cywilnej,
zgodnie z przepisami Kodeksu Cywilnego. - brak potrzeby posiadania koncesji, zezwoleń lub wpisu do rejestru działalności regulowanej.
- brak prowadzenia działalności gospodarczej w ciągu ostatnich 60 miesięcy.
- prowadzenie działalności jako osoba fizyczna.
Uporządkowana księgowość to klucz do sukcesu
Prowadząc firmę, szczególnie na początku, warto poważnie przemyśleć kwestię księgowości, która może znacznie ułatwić proces rejestracji i dalsze funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Na rynku istnieje wiele biur rachunkowych, które oferują wsparcie, a niektóre z nich specjalizują się w obsłudze określonych branż. Korzystanie z profesjonalnej pomocy księgowej jest szczególnie ważne na początku, kiedy właściciel firmy powinien skupić się na rozwoju swojego biznesu, a nie na formalnościach, wnioskach czy sprawach urzędowych.
Zapoznaj się w ofertą sprawdzonego biura rachunkowego online: https://www.ifirma.pl/biuro-rachunkowe
Rejestracja działalności poprzez formularz CEIDG-1
Aby zarejestrować działalność w CEIDG, konieczne jest wypełnienie formularza CEIDG-1, który jest dostępny na oficjalnej stronie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wypełnienie tego wniosku pozwala na wpisanie przedsiębiorcy do ewidencji, a także do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej (REGON). W wyniku rejestracji przedsiębiorca otrzymuje także numer NIP, który będzie wykorzystywał w dalszej działalności.
Istnieje kilka metod złożenia wniosku:
- Zalogowanie się do systemu CEIDG, wypełnienie formularza online, a następnie dostarczenie wydrukowanej wersji do wybranego urzędu gminy lub miasta. Nie jest konieczne udanie się do urzędu zgodnego z siedzibą firmy lub miejscem prowadzenia działalności.
- Alternatywnie, można pominąć etap rejestracji/logowania do systemu i bezpośrednio złożyć wniosek w urzędzie.
- Wypełnienie i przesłanie formularza online przez system CEIDG, z możliwością podpisania go za pomocą profilu zaufanego EPUAP.
- Pobranie, wypełnienie i osobiste dostarczenie wniosku do urzędu miasta lub gminy.
Najbardziej rekomendowaną opcją jest rejestracja online, ponieważ pozwala ona na załatwienie wszystkiego bez konieczności wychodzenia z domu, co znacznie skraca czas potrzebny na dopełnienie formalności.
Numer NIP nadawany jest w ciągu 7 dni roboczych od chwili złożenia formularza CEIDG-1, natomiast numer REGON można uzyskać w ciągu 1 dnia roboczego. Oba numery są przesyłane drogą mailową na adres podany w formularzu.
Dowiedz się więcej na temat prowadzenia Jednoosobowej Działalności Gospodarczej (JDG): https://www.ifirma.pl/jednoosobowa-dzialalnosc-gospodarcza-kompendium-2024.
Rejestracja firmy w ZUS
Osoba prowadząca działalność gospodarczą jest zarejestrowana w ZUS zarówno jako płatnik składek, jak i jako osoba ubezpieczona. Należy pamiętać, że przedsiębiorca ma obowiązek regularnego opłacania składek ZUS, dlatego warto uwzględnić te koszty podczas tworzenia biznesplanu.
Jak wybrać odpowiednie ubezpieczenie?
- Jeżeli działalność gospodarcza stanowi jedyne źródło dochodu, należy złożyć wniosek ZUS ZUA.
- Natomiast, jeśli przedsiębiorca ma również inne źródło zarobków, np. pracę na pełen etat, składanie wniosku o dobrowolne ubezpieczenie społeczne nie jest konieczne – w takim przypadku należy złożyć formularz ZUS ZZA.
Warto również zapoznać się z dostępnymi ulgami ZUS, z których przedsiębiorcy mogą skorzystać. Jeśli jest to Twoja pierwsza działalność lub ostatnio prowadziłeś firmę co najmniej pięć lat temu, możesz rozważyć następujące opcje:
- Ulga na start – przez pierwsze pół roku nie opłacasz składek na ubezpieczenie społeczne, a następnie przez kolejne 24 miesiące masz prawo do preferencyjnych warunków.
- Preferencyjne składki – po wykorzystaniu ulgi na start lub rezygnacji z niej, przedsiębiorca może korzystać z preferencyjnych składek przez 24 miesiące.
- Mały ZUS+ – opcja ta polega na opłacaniu składek na ubezpieczenie społeczne w zależności od dochodów z działalności, pod warunkiem że w poprzednim roku kalendarzowym działalność była prowadzona przez minimum 60 dni.
Każda z tych ulg wiąże się z określonymi warunkami i wkluczeniami, dlatego warto dokładnie zapoznać się z ich szczegółami już na etapie planowania biznesu.
Obowiązek posiadania konta firmowego
Polskie prawo nakłada na przedsiębiorców obowiązek posiadania konta firmowego, które służy do prowadzenia ewidencji przychodów i rozchodów. Konto to będzie również wykorzystywane do rozliczeń podatkowych – od 2020 roku przedsiębiorcy mają obowiązek dokonywania płatności VAT, PIT i CIT na indywidualny mikrorachunek podatkowy.
Aby otworzyć konto, potrzebne będą dowód osobisty oraz wpis do CEIDG. Należy pamiętać, że najpierw trzeba zarejestrować firmę, a dopiero potem założyć konto. Po otwarciu rachunku, przedsiębiorca ma obowiązek zgłosić ten fakt do urzędu skarbowego, dokonując aktualizacji wpisu w CEIDG i dodając nowy numer konta bankowego.
Sprawdź również: https://www.ifirma.pl/rejestracja-firmy
Rejestracja firmy - o czym jeszcze warto pamiętać?
Przy zakładaniu firmy należy wziąć pod uwagę, czy działalność nie wymaga uzyskania odpowiednich zezwoleń lub koncesji. Warto postarać się o nie przed złożeniem stosownych wniosków rejestracyjnych.
Koncesje są zazwyczaj przyznawane przez właściwego ministra w drodze decyzji administracyjnej, której przebieg reguluje Kodeks Postępowania Administracyjnego.
Niektóre rodzaje działalności muszą korzystać z kas fiskalnych już od momentu rozpoczęcia sprzedaży. Dotyczy to przedsiębiorstw zobowiązanych do rejestrowania sprzedaży towarów i usług, takich jak salony fryzjerskie, gabinety kosmetyczne czy usługi taksówkarskie.
Do zakładania oraz prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej przydatny będzie profil zaufany: https://www.ifirma.pl/jak-zalozyc-profil-zaufany-instrukcja-krok-po-kroku/.