Jak rozliczać się za pozycjonowanie?

czwartek, 9.1.2020 09:06 2470

Jeśli kiedykolwiek stanąłeś przed wyborem firmy SEO to zapewne ta rozterka nie jest Ci obca: jaki sposób rozliczenia za pozycjonowanie będzie najlepszy? A może właśnie otrzymałeś oferty od kilku agencji i ich rozliczenia się różnią? W dzisiejszym artykule postaramy się przybliżyć wady i zalety najczęściej spotykanych modeli rozliczeń za pozycjonowanie: rozliczenie za efekt i abonament. 

Na czym polega rozliczenie za efekt? 

 

Rozliczenie za efekt poprzedza przygotowanie listy słów kluczowych ważnych dla danego biznesu. Umowa definiuje jakie pozycje dane słowa muszą osiągnąć aby zostało wypłacone wynagrodzenie dla agencji SEO. Pozycję zazwyczaj sprawdza się dziennie. Jeszcze niedawno był to najpopularniejszy model rozliczeń w Polsce. Powodem było to, że konkurencja w wyszukiwarce była bardzo mała co sprzyjało szybkiemu pozycjonowaniu danych fraz. 

Na czym polega rozliczenie abonamentowe? 

 

Rozliczenie abonamentowe za pozycjonowaniu polega na ustaleniu stałej, zazwyczaj miesięcznej kwoty budżetu, w ramach którego firma SEO obsługuje klienta. W budżet wlicza się czas specjalisty, koszt pozyskania linków i wszystkie inne aktywności, które są wymagane do pozycjonowania strony. W cyklicznych raportach agencja informuje jakie działania zostały wykonane i jakie są efekty pracy. 

Zalety i wady pozycjonowania za efekt: 

Zalety

 

1. Niekwestionowaną zaletą jest płacenie firmie dopiero gdy pojawią się oczekiwane efekty w postaci pozycji fraz w wyszukiwarce. 

2. Jest to stosunkowo prosty model rozliczenia, w którym klient teoretycznie widzi za co płaci. I na tym lista zalet niestety się kończy. Przejdźmy zatem do wad. 

Wady

 

Pomimo, że rozliczenie za efekt wydaje się kuszące, niestety nie jest ono zbyt korzystne dla klienta agencji SEO (ani dla samej agencji). 

  1. Konkurencja w Google jest obecnie ogromna co powoduje, że trudniej jest wypozycjonować dane słowo kluczowe. Firma SEO, chcąc osiągnąć wyniki szybciej może zaproponować mniej konkurencyjne słowa kluczowe, które szybciej się wypozycjonują. Problem w tym, że mało konkurencyjne słowa kluczowe zazwyczaj są rzadziej wpisywane w wyszukiwarkę, więc nie przyniosą Ci dużego ruchu. Po co wysokie pozycje fraz jeśli nie będą przekładać się one na ruch? 

  2. Mniej konkurencyjne słowa, z długim ogonem mają bardzo duży potencjał w SEO. Jednak, żeby przyniosły Ci one sensowny ruch na stronę musi być ich sporo (tzw. Pozycjonowanie szerokie to pozycjonowanie dużej ilości fraz). W rozliczeniu za efekt zazwyczaj dobiera się 20-30 fraz i na tym koniec. Mniejsza ilość fraz = mniej ruchu i większe zagrożenie przesycenia strony tymi właśnie frazami. 

  3. Na efekty SEO trzeba trochę poczekać. Zazwyczaj pojawiają się one po 2-3 miesiącach od rozpoczęcia działań. Co to oznacza dla firmy SEO? Że pracuje przez 2-3 miesiące za darmo. To może skłaniać ją do stosowania nielegalnych praktyk (tzw. Black Hat SEO), które mogą zaszkodzić Twojej stronie. 

  4. W pozycjonowaniu za efekt często występują umowy długoterminowe, które wiążą klienta z agencją na rok czy dwa. Wynika to z tego, że przez pierwsze miesiące firma z dużym prawdopodobieństwem będzie pracować za darmo dlatego później musi na siebie zarobić. Jeśli źle trafisz i agencja SEO nie będzie wywiązywała się ze swoich zadań nadal będziesz z nią związany. 

Zalety i wady pozycjonowania w rozliczeniu abonamentowym

Zalety

  1. Pierwszą zaletą pozycjonowania w abonamencie jest elastyczność. Klient ma dowolność w doborze słów kluczowych, może je zmieniać w trakcie współpracy, dokładać nowe czy odejmować takie, na których już mu nie zależy. Nie są one określone w umowie. 

  2. Firma SEO może żonglować budżetem pomiędzy różnymi działaniami.

  3. W rozliczeniu abonamentowym zazwyczaj występują umowy na czas nieokreślony. W takim wypadku agencja ma motywację do działania i co miesiąc chce udowadniać, że dowozi wyniki. 

  4. Oczekiwanym efektem nie jest tu sama pozycja frazy ale widoczność strony i ruch organiczny. Ten ostatni przełoży się na zwiększenie konwersji, co przecież jest najważniejszym celem dla sklepu internetowego czy strony usługowej. 

Wady

  1. Oczywistą wadą jest konieczność płacenia abonamentu nawet w przypadku braku wyników. W takiej sytuacji trzeba być świadomym tego, że wyniki SEO pojawiają się po kilku miesiącach od rozpoczęcia działań. Ważne jest aby agencja SEO przesyłała klientowi regularne raporty, w których wykaże co zostało wykonane. Klient musi mieć pewność, że firma pracuje nas stroną, a jednocześnie mieć świadomość o realiach pozycjonowania i konkurencyjności jego branży.

Jakie rozliczenie za pozycjonowanie wybrać? 

  

Obecnie najpopularniejszym rozliczeniem jest rozliczenie abonamentowe. Niesie za sobą dużo mniejsze ryzyko, efekty w postaci ruchu organicznego są zazwyczaj lepsze i daje firmie SEO większe pole do działania na stronie. Przed podjęciem takiej współpracy upewnij się jakie działania będą wykonywane w jej ramach, czy będą to standardowe działania czy dopasowane do Ciebie na przykład na podstawie audytu i w jaki sposób agencja SEO będzie raportować działania i wyniki.