Jak przygotować swoją firmę na zatrudnienie pracowników obcokrajowców?

czwartek, 19.10.2023 14:25 292

Uzupełnianie braków kadrowych z pomocą pracowników z zagranicy jest coraz popularniejszą praktyką. Przedsiębiorcy korzystają przede wszystkim z profesjonalnych usług agencji pośredniczących, dzięki czemu ilość formalności do załatwienia po ich stronie jest minimalna.

Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by zatrudnić cudzoziemca bez pomocy agencji. To jednak wiąże się z koniecznością zaznajomienia się z aktualnie obowiązującymi przepisami i procedurami, a także z dopełnieniem wszelkich formalności we własnym zakresie i w ramach bezpośredniej współpracy z przyszłym pracownikiem.

Sprawdź, co musisz wiedzieć przed zatrudnieniem cudzoziemca i jak przygotować firmę na pracę w oparciu o międzynarodowy zespół.

Rozumienie praw i regulacji zatrudnienia pracowników zza granicy

Twoim pierwszym i najważniejszym krokiem w ramach przygotowań do zatrudnienia cudzoziemców jest poznanie i zrozumienie praw i regulacji związanych z legalnością kolejnych procedur.

Decydując się na zatrudnienie pracowników z konkretnego kraju lub regionu (np. pracowników z Ukrainy, pracowników z Azji) musisz znać przepisy dotyczące wiz i pozwoleń na pracę dla obcokrajowców, które muszą być ściśle przestrzegane.

  • Legalne zatrudnienie cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest możliwe wyłącznie w przypadku osób przebywających na terenie naszego kraju legalnie (posiadających stosowną wizę lub inny dokument pobytowy).
  • W zależności od kraju, z którego pochodzi cudzoziemiec, oraz charakteru pracy, którą chcesz mu zaoferować – konieczne będzie załatwienie odpowiedniego typu zezwolenia na pracę, czy też złożenie powiadomienia o powierzeniu wykonywania pracy lub złożenie powiadomienia o podjęciu pracy.

Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości dotyczące obowiązujących procedur związanych z zatrudnianiem pracowników z zagranicy, możesz skonsultować się z ekspertami prawnymi ds. imigracyjnych.

Dostosowanie polityk HR do zatrudniania pracowników obcokrajowców

Twoja firma powinna dostosować swoją politykę zarządzania zasobami ludzkimi do specyficznych potrzeb i wymagań pracowników-obcokrajowców. Należy uwzględnić między innymi kwestie związane z przeprowadzką i adaptacją pracownika do pobytu w nowym kraju.

Dział HR powinien wesprzeć pracownika w załatwianiu formalności związanych z zakwaterowaniem oraz kompletowaniem i uzupełnianiem niezbędnych do zatrudnienia dokumentów. Ważne, by umowa, którą przygotujesz dla cudzoziemca, była dla niego w 100% zrozumiała (najczęściej konieczne jest przygotowanie jej w 2 lub 3 językach), a warunki pracy i wynagrodzenie uczciwe i zgodnie z obowiązującymi w naszym kraju przepisami.

Zatrudniając pracowników z zagranicy za pośrednictwem agencji, takiej jak np.  Gremi Personal, możesz liczyć na dopełnienie wszelkich wymienionych wyżej formalności przez specjalistów.

Szkolenia międzykulturowe – klucz do zrozumienia i integracji pracowników obcokrajowców

Zatrudniając cudzoziemca musisz zwrócić uwagę na kwestie związane z integracją międzynarodowego zespołu.

Odpowiednio skonstruowane szkolenia, spotkania i wyjazdy integracyjne pomogą w zgraniu się zespołu i umożliwią wszystkim pracownikom lepsze zrozumienie i poszanowanie różnic kulturowych. To przełoży się na skuteczniejszą komunikację i zminimalizuje ryzyko wystąpienia rozmaitych problemów, a w konsekwencji zaowocuje lepszą wydajnością w pracy.