[FOTO] Komunikacyjna rewolucja po otwarciu TAT na Nowy Dwór: Nowe linie i schematy połączeń

czwartek, 7.9.2023 12:16 551 0

W niedzielę, 3 września oficjalnie otwarto nową trasę autobusowo-tramwajową na Nowy Dwór. Jest to jedna z największych inwestycji w infrastrukturę komunikacji publicznej w historii miasta. Wprowadzono duże zmiany w schemacie połączeń, utworzono nowe linie autobusowe i tramwajowe, a część została przenumerowana lub zmodyfikowana.

Trasa autobusowo-tramwajowa na Nowy Dwór to: 6.8 km trasy tramwajowej, 6.6 km dróg rowerowych, 7.2 km chodnika, 3.5km nowych jezdni, 2 wiadukty, 37 wybudowanych i przebudowanych przystanków, a poza tym: 64 km kabli trakcyjnych, 361 słupów trakcyjnych i 10 km sieci wodno-kanalizacyjnej.

Warto wspomnieć, że poza wyżej wymienionymi liczbami jest to zwyczajnie duże udogodnienie dla mieszkańców zachodniej części miasta, szczególnie Nowego Dworu, Muchoboru Małego i okolic ulicy Strzegomskiej.

Duże zmiany w komunikacji

1) Nowe linie tramwajowe i linie na Nowy Dwór

Utworzono dwie nowe linie tramwajowe: 13 i 22. "Trzynastka" jedzie z pętli na Nowym Dworze do Stadionu Olimpijskiego, zapewniając dojazd mieszkającym i pracującym przy nowej trasie tramwajowej do centrum i okolic placu Grunwaldzkiego. 22 kursuje w relacji Tarnogaj - Pilczyce. Poza linią 13, na Nowy Dwór przedłużona została "23", dotychczasowo kursująca w relacji Kromera - Wrocławski Park Przemysłowy. Ta linia została obustronnie przedłużona - z WPP na Nowy Dwór, a z drugiej strony do Kowal. Zapewnia połączenie ND z okolicami dworca oraz Nadodrzem, Ołbinem i częścią Karłowic.

2) Zmiany tras i numerów istniejących linii tramwajowych

Linia 4 kursuje w relacji Oporów-Biskupin, ale zmieniono jej trasę na odcinku od pl. Legionów do Urzędu Wojewódzkiego. Zamiast przez ulicę Krupniczą i Kazimierza Wielkiego kursuje przez Arkady, Dworzec oraz ulice Małachowskiego i Pułaskiego.

Linia 5 została skrócona do pętli Grabiszyńska (Cmentarz). Jej trasa pozostaje bez zmian.

Linia 11 została skrócona do pętli Kromera i zmieniono jej trasę w centralnej części miasta. Kursuje od placu Legionów ulicami Krupniczą, Kazimierza Wielkiego do Galerii Dominikańskiej, zamiast - jak dotychczas, przez Arkady, Dworzec Główny i ulicę Kołłątaja.

Linia 12 powstała w wyniku przenumerowania linii 33 i kursuje w relacji Sępolno - Kozanów (Górnicza) przez ulicę Legnicką, Milenijną i Pilczycką.

Linia 13 to nowa linia tramwajowa kursująca w relacji Nowy Dwór (P+R) - Stadion Olimpijski przez TAT, Śrubową, Legnicką, Kazimierza Wielkiego i plac Grunwaldzki.

Linia 14 powstała w wyniku przenumerowania linii 74. Docelowo ma jeździć w relacji Krzyki - Osobowice, natomiast obecnie ze względu na remont ul. Powstańców Śląskich oraz ulicy Pomorskiej kursuje w relacji Klecina - Dworzec Nadodrze przez ul. Powstańców Śląskich, al. Hallera i ul. Grabiszyńską.

Linia 16 została skierowana z placu Grunwaldzkiego przez ulicę Piastowską, Nowowiejską i Słowiańską do pętli na Osobowicach, ale obecnie ze względu na remonty kursuje w relacji Tarnogaj - Karłowice (tak, jak linia 8, ale inną trasą).

Linia 18 została przedłużona z przystanku "Górnicza" do krańcówki "Tarczyński Arena (Królewiecka)". Reszta trasa oraz druga krańcówka (Gaj) zostają bez zmian.

Linia 21 powstała w wyniku przenumerowania linii 31 i kursuje w dotychczasowej relacji Gaj - Tarczyński Arena (Królewiecka) niezmienioną trasą.

Linia 22 to nowa linia tramwajowa kursująca w relacji Tarnogaj - Pilczyce przez ulicę Hubską, Małachowskiego, Piłsudskiego, Podwale i Legnicką.

Linia 23 została obustronnie przedłużona. Z pętli Wrocławski Park Przemysłowy jedzie TAT-em na Nowy Dwór, a z pętli Kromera pojedzie do Kowal.

Numeracja linii tramwajowych została usystematyzowana - linie mają teraz kolejne numery od 1 do 23. Stałe trasy linii 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 15, 17, 19 i 20 pozostaje bez zmian. Linia tramwajowa 74 została zlikwidowana (przemianowana na "14"), a linie 0L i 0P pozostają zawieszone, ale prawdopodobnie nie wrócą już nigdy na wrocławskie tory.

Linie autobusowe

Linia 107 kursować ma docelowo w relacji Krzyki - Pracze Odrzańskie, natomiast dopiero po otwarciu alei 11 Listopada. Obecnie kursuje w relacji Krzyki - Jerzmanowo (Cmentarz). Powodem jest wyłączenie dublowania się trasy linii  107 na odcinku z Nowego Dworu do Centrum z liniami tramwajowymi.

Linia 109 została zlikwidowana. Na jej miejsce kursuje linia 142, która kursuje w relacji Paprotna - Ratyń (docelowo Jarnołtów) i z drobnymi modyfikacjami stanowi połączenie dotychczasowych 109 i 142.

Linia 119 kursuje w zmienionej relacji Sołtysowice - Racławicka. Jej trasa uległa zmianie od FAT-u, pojedzie ulicą Grabiszyńską i aleją Piastów do pętli przy ul. Racławickiej.

Linia 122 pojedzie w relacji Dworzec Autobusowy - Muchobór Wielki (Roślinna) przez ulicę Chociebuską, Strzegomską i Mińską.

Linia 128 została skierowana z ulicy Bystrzyckiej ulicami Koszalińską, Hermanowską, Chociebuską i Rogowską do pętli na Nowym Dworze i kursuje w relacji Zakrzów - Nowy Dwór (P+R).

Linia 148 ma docelowo kursować nową aleją 11 Listopada, ale obecnie kursuje dotychczasową trasą i relacją Dworzec Główny (Dworcowa) - Leśnica.

Linia 149 kursuje w dotychczasowej relacji Plac Grunwaldzki - Kuźniki, ale zamiast przez ul. Rogowską kursuje ulicą Gubińską.

Linia 152 to nowa linia autobusowa kursująca w relacji Tarczyński Arena (Królewiecka) - Blacharska. Stanowi "łącznik" między kilkoma ciągami tramwajowymi: przy Tarczyński Arena, ul. Legnickiej, ul. Strzegomskiej, ul. Grabiszyńskiej i al. Hallera. Skierowanie tej linii do pętli przy Blacharskiej wywołane jest skierowaniem linii 119 (dotychczasowo tam kursującej) do pętli "Racławicka".

Linia 310 to nowa linia autobusowa uruchomiona ze względu na zakończenie budowy ul. Asfaltowej łączącej Jagodno z Wojszycami i kursuje w relacji Vivaldiego - Parafialna przez ul. Buforową, Asfaltową, Pawią i Parafialną.

3) Zmiany nazw przystanków

 

 

grafiki: wroclaw.pl, foto: MPK Wrocław/FB, Inwestycje we Wrocławiu/FB, Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk/FB, doba.pl, opr.: doba.pl

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nowy wątek