Międzypokoleniowy Festiwal Literatury Dziecięcej

środa, 13.3.2019 18:29 1029 0

Zbliża się największa impreza promująca czytelnictwo.  10 miast, 10 miesięcy, 3 generacje! Tego jeszcze nie było... A może powinno!

Marzec jest miesiącem, kiedy nie tylko przyroda budzi się do życia, ale też rozmaite festiwale przypominają o sobie i ogłaszają plany. 

W czasach, gdy nawet wystawy kotów muszą mieć przydomek „międzynarodowy” Fundacja Czas Dzieci  idzie pod prąd – ogłasza przewartościowanie dotychczasowych działań i książkami burzy mury generacyjne.  

- Mamy za sobą 5 letnią pracę przy jednym z większych festiwali literatury dla dzieci. Gdy go tworzyliśmy, nie było takich imprez w Polsce - teraz jest zupełnie inaczej - a pomimo tego, problem niskich wskaźników czytelnictwa nie znika. Czasem trzeba się zatrzymać i sprawdzić co można zrobić lepiej. Mamy przynajmniej kilka takich punktów, to nie są łatwe zadania, ale zamierzamy je sukcesywnie wdrażać - wyjaśnia dyrektor festiwalu, prezes grupy Czas Dzieci Agnieszka Karp-Szymańska.

Międzypokoleniowy Festiwal Literatury Dziecięcej będzie promował wartościową literaturę i jej twórców. Zaplanowane są interaktywne spotkania z literatami, warsztaty z artystami, happeningi, wystawy, gry i konkursy literackie. Niby wszystko jak zwykle jednak działania skierowane są do dzieci głównie w kontekście rodziny, jako miejsca, w którym wykształcane i utrwalane są nawyki czytelnicze. Rodzina to system wartości, pamięć o korzeniach i historii. Wspólne, aktywizujące działania wokół książek mają wspierać rodziców i dziadków w ich rolach, wzmacniając więzi międzypokoleniowe i stanowiąc opozycję dla szybko postępujących zmian technologicznych i społecznych alienacji generacyjnych. Festiwal ma być sposobem na spędzenie czasu z książką i ze sobą nawzajem inspirująco, literacko i rodzinnie.  

Festiwal startuje w maju i potrwa do grudnia! Obejmie swoim działaniem Warszawę, Radom, Wrocław, Opole, Gdynię, Sopot, Lublin, Zamość, Katowice i Dąbrowę Górniczą.   

Miasta nie przypadkowo zostały połączone w pary. Idea miast partnerskich to kolejne innowacyjne rozwiązanie fundacji, która po raz kolejny przekonuje, że łącząc siły można więcej. To także odpowiedź na potrzeby seniorów, którzy chętnie skorzystają z wydarzeń lokalnych, by dojechać z wnukami do największych miast zwyczajnie brak im siły.  

Międzypokoleniowość to nie tylko obecność na wydarzeniach. Organizatorzy zapowiadają liczne akcje towarzyszące, w które będzie mógł zaangażować się każdy, bez względu na miejsce zamieszkania.  

Pierwsze działania planowane są jeszcze na marzec – z magazynem Świerszczyk, któremu idea festiwalu jest szczególnie bliska. 

Wisienką na torcie ma być plakat  -  tworzy go nie kto inny, jak najbardziej międzypokoleniowy mistrz ilustracji – Bohdan Butenko.   

Za identyfikację graficzną festiwalu odpowiada Monika Chrabąszcz–Tarkowska.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nowy wątek