Czy zagrożenia związane z outsourcingiem pracowników są prawdziwe?
Outsourcing pracowników, choć coraz szerzej znany i stosowany, wciąż rodzi pytania tych, którzy przyglądają się tej formie kooperacji i wykorzystania zasobów kadrowych. Trzeba powiedzieć, że leasing pracowniczy ma nie tylko zwolenników. W tym artykule sprawdzimy, czy rzekome zagrożenia, powielane często w formie stereotypów bronią się wobec rzeczowych argumentów.
Czy outsourcing pracowników ma wady?
Jednym z najczęściej podnoszonych zarzutów wobec outsourcingu są kwestie związane z wynagrodzeniami. Wiele osób wskazuje na ryzyko związane z niższymi zarobkami w porównaniu do osób zatrudnionych na stałe w firmach. To oczywiście pokłosie nie zawsze uczciwych praktyk niektórych agencji pracy, stosujących metody wynagradzania na granicy prawa. Wszyscy znamy te zjawiska i wiemy ile szkody przyniosły formatowi czasowego wynajmu pracowników. A jaka jest rzeczywistość w przypadku profesjonalnego outsourcingu kadr?
Okazuje się, że rynek często sam reaguje, eliminując złe praktyki, niejako - sam się uzdrawiając. I tak, pracownicy zatrudnieni w formie outsourcingu otrzymują pełne wynagrodzenie zgodne z aktualnymi warunkami rynkowymi, bop to rynek steruje popytem i podażą pracownika. Po drugie, obecne przepisy prawa chronią pracowników w wielu aspektach, dlatego również w systemie outsourcingowym obowiązują normy, których nie wolno omijać.
Najczęściej outsourcing, z samej swej istoty, jest formą pracy tymczasowej. Stąd utarła się opinia, że ta forma nie gwarantuje stabilności zatrudnienia. Z perspektywy zakładu, który korzysta z outsourcingu tak to może wyglądać, a przecież na tym polega sens takiej oferty - firmę wspiera taka liczba pracowników, która jest aktualnie potrzebna i wiąże się to np. z sezonowością poziomu produkcji. Stabilność zatrudnienia jest skoncentrowana po drugiej stronie - w firmie outsorcingowej. To jej ciągłość korzystania z pracownika, nawet w różnych zakładach w sezonie gwarantuje mu ciągły i bezpieczny tryb zatrudnienia.
Najważniejsze korzyści outsourcingu pracowników
Jedną z największych zalet outsourcingu jest możliwość skorzystania z wiedzy i umiejętności fachowców z różnych dziedzin, o czym można przekonać się między innymi, zaglądając na stronę https://suret.pl. Pracownicy outsourcingowi przynoszą do zakładu kapitał doświadczenie z różnych branż, co pozwala im lepiej, a przede wszystkim szybciej, przystosować się do warunków w nowym środowisku pracy. Ich on-boarding jest krótki i efektywny, a przez to optymalny kosztowo.
Druga istotną przewagą outsourcingu pracowniczego jest elastyczność tej formy w zakresie delegowanej liczby pracowników, uzależnionej od bieżących potrzeb firmy. Pik produkcyjny czy sezonowe spowolnienie poziomu produkcji nie powoduje ani niewydolności ani kosztów przestojów, jak to ma miejsce w przypadku stałego zatrudnienia pracowników własnych. Te koszty bierze na siebie outsourcer. To w każdej firmie produkcyjnej istota optymalizacji.
Podsumowanie
Outsourcing to korzystne rozwiązanie zarówno dla pracowników, jak i firm korzystających z takiego modelu zatrudnienia. Outsourcing może obejmować między innymi pracowników produkcji, operatorów wózków widłowych czy magazynierów, dystrybutorów, pakowaczy, a nawet wysoko wyspecjalizowanych fachowców, jak spawacze, monterzy czy mechanicy.