Zielony Pająk z Wrocławia nagrodzony. O co chodzi? [SZCZEGÓŁY]

wtorek, 6.6.2023 12:34 273 0

Dostęp do infrastruktury komunikacyjnej to ważna sprawa dla mieszkańców miast. Wg wskaźnika przygotowanego przez Unię Europejską 77% mieszkańców Wrocławia ma dobry dostęp do transportu zbiorowego. Choć nie wszystkie miejsca Wrocławia są jednakowo dobrze skomunikowane. Wrocław na początku tego roku, jako pierwsze miasto w Polsce – udostępnił mieszkańcom mapę dostępności komunikacyjnej nazywaną „komunikacyjnym zielonym pająkiem Wrocławia”. Teraz miasto zostało za ten pomysł nagrodzone w ogólnopolskim konkursie Innowacyjny Samorząd 2023.

Wrocław jest laureatem 3. miejsca konkursu Innowacyjny Samorząd ustępując tylko w kategorii dużych miast Gdańsku i Lublinowi. Wrocław jako pierwsze miasto w Polsce ocenił dostępność komunikacyjną dla każdej lokalizacji. "Zielony Pająk" dostępny jest na stronie gis.um.wroc.pl tutaj: Dostęp do infrastruktury komunikacyjnej miasta (um.wroc.pl) 

- Chcemy pomóc mieszkańcom, deweloperom i inwestorom w podejmowaniu ważnych życiowych decyzji – o przeprowadzce, zakupie mieszkania czy rozpoczęciu inwestycji. Jeśli bliskość przystanku tramwajowego lub autobusowego w kontekście codziennych podróży jest dla Państwa ważna, to zapraszamy do przeglądania mapy – opowiada Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobliności.

W ogólnopolskim konkursie Innowacyjny Samorząd łącznie rywalizowały 244 pomysły, najwięcej - bo 74 zgłosiły gminy miejskie, duże miasta zaproponowały 36 innowacyjnych rozwiązań. Od stolicy Dolnego Śląska lepszy okazał się tylko Gdański (z robotem porządkującym komunikację dotyczącą podatkó on nieruchomości i Lublin z pomysłem Ogrodów Deszczowych. Pomysł, który zaprezentował Wrocław jest jednym z tak zwanych tematów gorących. Jednocześnie nad podobną analizą pracuje Komisja Europejska, która zaproponowała wskaźnik SUMI (SUMI ang. Sustainable Urban Mobility Indicators). Wrocław będzie go wspólnie z Komisją testować w najbliższym czasie. Zgodnie z tym wskaźnikiem Wrocław w dziesięciostopniowej skali uzyskał ocenę 7,69, co oznacza, że – stosując narzucone przez KE kryteria – 77% mieszkańców Wrocławia ma dobry dostęp do transportu zbiorowego. 

Nagrodzony wrocławski "Zielony Pająk" wykonany został z inicjatywy Biura Zrównoważonej Mobilności, w oparciu o autorską metodologię analizy dostępu do infrastruktury komunikacyjnej miasta. Opisane walory poziomów dostępności komunikacyjnej zostały wskazane w oparciu o wiele kryteriów, w tym między innymi: odległość od przystanku, liczbę linii komunikacji miejskiej czy dostęp do drogi. Dane dotyczące dostępności można przeglądać na mapie w zestawieniu z innymi informacjami o mieście, na przykład przebiegiem tras rowerowych, lokalizacją parkingów „Parkuj i Jedź” czy terenów pod zabudowę.

- Mapę nazywamy „zielonym pająkiem Wrocławia”, ponieważ… wygląda jak pająk. Im ciemniejszy zielony kolor tym dane miejsce ma lepsze skomunikowanie. Im bladszy tym do przystanku dalej. Mamy na mapie 6 różnych poziomów dostępności do infrastruktury komunikacyjnej. Każdy z poziomów wynika z oceny obszaru według kryteriów takich jak dostęp pieszy do przystanków i tras tramwajowych, autobusowych (biorąc pod uwagę również liczbę obsługujących je linii, czym więcej linii na danej ulicy tym lepsza jej ocena). Ale wzięliśmy też pod uwagę odległość do przystanków i stacji kolejowych (mając na uwadze również liczbę odjazdów pociągów w danym dniu roboczym, czym więcej odjazdów z danej stacji/przystanku tym lepsza jego ocena) a nawet położenie obiektów w stosunku do istniejących dróg publicznych – opowiada Kozłowska-Święconek.

Każdy z kolorów na mapie odpowiada jednemu z 6 poziomów dostępności. Najciemniejszy zielony kolor oznacza, że mamy z tego miejsca m.in. dostęp do przystanków obsługiwanych przez kilkanaście linii autobusowych, tramwajowych i/lub stacji kolejowej. Tereny takie położone są głównie w ścisłym centrum Wrocławia lub przy ważnych węzłach przesiadkowych (np. pl. Jana Pawła II, pl. Grunwaldzki, Kwiska, FAT, DW Nadodrze, DW Mikołajów). Ze względu na lokalizację należy tu promować poruszanie się pieszo, rowerem oraz transportem zbiorowym.  

- Mapa ma pomóc np. wrocławianom szukającym nowego lokum – od razu wiadomo czy mamy do dyspozycji świetnie skomunikowane miejsce czy też czegoś brakuje. Widać jak daleko mamy do komunikacji miejskiej. Ale to też wskazówka dla deweloperów, ponieważ poza określeniem obszarów kolorami dajemy wskazówki, czego jako miasto możemy oczekiwać  i co inwestor miałby zbudować wraz ze swoją inwestycją, by przestrzeń się komunikacyjnie zazieleniła. Mapa może być więc motywatorem inwestorów, by już na etapie planowania inwestycji mieli świadomość, że  oprócz budowy mieszkań i biur  należy też inwestować w infrastrukturę ułatwiającą komunikację. Wtedy łatwiej nam jako miastu będzie z deweloperem współpracować przy rozwijaniu komunikacji – opisuje Kozłowska-Święconek.

Dane są corocznie aktualizowane. Mapa przedstawia dostęp do komunikacji zbiorowej i zaznaczone trasy tramwajowe, trasy autobusowe, przystanki komunikacji zbiorowej, dworce i przystanki kolejowe oraz osie ulic zarówno istniejące oraz te które będą ukończone w perspektywie 2023r. To także bardzo szczegółowo naniesione trasy rowerowe, mapa własności gruntów i obiektów a także – co cenne szczególnie dla deweloperów Miejscowe Plany Zagospodarowania Przestrzennego (Plany Miejscowe).

Jak korzystać z mapy (szczegóły z ilustracjami dostępne bezpośrednio na stronie https://geoportal.wroclaw.pl/mapy/dostep_do_infrastruktury_komunikacyjnej_miasta/

Dodaj komentarz

Komentarze (0)