Wrocławskie spółdzielnie mieszkaniowe łączą siły i wspólnie walczą z pandemią koronawirusa

piątek, 20.3.2020 14:30 3013 0

Wrocławskie spółdzielnie mieszkaniowe łączą siły i podejmują wspólne działania na czas pandemii. Bezpieczeństwo mieszkańców, pomoc sąsiedzka i wsparcie Seniorów to filary tej akcji.


Wrocławskie spółdzielnie mieszkaniowe między innymi: Cichy Kącik, MSM Energetyk, Metalowiec, Piast, Polanka, Szóstka, Śródmieście-Prasa, Wojewodzianka oraz Wrocław-Południe, wdrażają wspólny plan, którego celem jest zadbanie o bezpieczeństwo mieszkańców w czasie epidemii koronawirusa. – Kiedy tylko pojawiły się pierwsze doniesienia o przypadkach COVID-19 w naszym kraju, spotkaliśmy się z przedstawicielami kilku spółdzielni z Wrocławia, żeby ustalić strategię działania – mówi Mirosław Lach inicjator wspólnego działania i społecznik. – Dzięki temu, że przewidywaliśmy i zaczęliśmy działać szybko, udało nam się m.in. zdobyć zapas środków dezynfekujących, zanim jeszcze zabrakło ich w punktach sprzedaży. Od momentu wprowadzenia stanu zagrożenia epidemiologicznego, wprowadziliśmy zabiegi dezynfekcyjne części wspólnych w budynkach wielorodzinnych  – dodaje.

Zagwarantowanie środków ochrony, odpowiednia logistyka i dezynfekowanie najczęściej dotykanych powierzchni na klatkach schodowych to obecnie najważniejsze wyzwanie dla spółdzielni aby zapewnić bezpieczeństwo mieszkańcom. Ich przedstawiciele szybko wymienili się wiedzą i kontaktami, pozwalającymi na zrealizowanie większych zamówień.

– Postawiliśmy też na zakupy zbiorcze i dzielimy się między spółdzielniami środkami do dezynfekcji – mówi Szymon Brzozowski wiceprezes SM Wrocław-Południe i szef zespołu koordynującego w spółdzielni. – Ta synergia działań sprawia, że jesteśmy w stanie objąć ochroną dużo więcej budynków w mieście. To nie czas, żeby myśleć tylko o własnym podwórku.  Działamy perspektywicznie i już organizujemy kolejne zapasy. Wszyscy wiemy, że te środki to teraz towar na wagę złota. Dzięki wymianie informacji między spółdzielniami mieszkańcy nie muszą się obawiać, że tych preparatów  zabraknie – dodaje.

Higiena i informacja

Spółdzielnie wspólnie ustaliły, że wszystkie newralgiczne powierzchnie budynków będą dezynfekowane przez pracowników przynajmniej dwukrotnie w ciągu dnia. Są to te części klatek schodowych, w których mieszkańcy mogą być narażeni na kontakt z koronawirusem: przyciski domofonów, uchwyty i klamki drzwi, kasety i przyciski wind, pochwyty i poręcze. Służby porządkowe spółdzielni zostały postawione w stan pełnej gotowości. 

Ze względów bezpieczeństwa ograniczyliśmy dostęp dla interesantów ale zdecydowana większość pracowników jest do dyspozycji mieszkańców – zapewnia Szymon Brzozowski. – O ich bezpieczeństwo również zadbaliśmy: zapewniliśmy płyny do dezynfekcji rąk, rękawiczki i kombinezony ochronne oraz odpowiednie instrukcje higieniczne. Dla zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańców i własnego, pracownicy są zobowiązani do dezynfekcji rąk przed i po każdej wizycie w mieszkaniach jeżeli zachodzi taka konieczność. Jednocześnie apelujemy, aby w tym szczególnym czasie wzywać naszych konserwatorów tylko do naprawdę pilnych przypadków. Jeśli jakaś sprawa nie wymaga natychmiastowej interwencji – poczekajmy z nią – apeluje.

Sprawy formalne i administracyjne można obecnie załatwiać z pracownikami spółdzielni zdalnie: telefonicznie i przez Internet. W MSM Energetyk oraz SM Wrocław-Południe komunikacja z mieszkańcami odbywa się również za pośrednictwem uruchomionej już wcześniej mobilnej platformy iMieszkaniec.pl. Korzystając z niej, mieszkańcy mogą zgłosić zdalnie wszystkie sprawy od naprawy do wyjaśnienia spraw finansowych. Otrzymują też od spółdzielni istotne komunikaty dotyczące obecnej sytuacji.

Sąsiedzi sąsiadom

Spółdzielnie porozumiały się również w kwestii pakietu informacji przekazywanych mieszkańcom. Na wszystkich klatkach schodowych pojawiły się plakaty z informacjami dotyczącymi bezpieczeństwa sanitarnego i zasadami postępowania na czas epidemii, przede wszystkim apelują o ograniczenie do niezbędnego minimum aktywności i pozostanie w domu. Część z tych materiałów zawiera zachętę do sąsiedzkiej pomocy. Większość mieszkańców spółdzielni to ludzie starsi i kwestią szczególną jest wsparcie Seniorów w codziennych sprawunkach. Do siedziby spółdzielni dzwonią młodsi mieszkańcy, deklarujący chęć takiej pomocy, jak i sami potrzebujący Seniorzy. 19 marca rozpoczęto dystrybucję plakatów, na których każdy chętny sąsiad do pomocy Seniorom ze swojej klatki schodowej, może dopisać swój numer mieszkania lub telefonu.


- Jako środowisko spółdzielców mieliśmy okazję przekazać nasz plan podczas spotkania z Premierem 12 marca – mówi Mirosław Lach. -  Sformułowaliśmy też nasze oczekiwania, między innymi w zakresie wsparcia dla Seniorów. My promujemy głównie wsparcie rodzinne i sąsiedzkie, ale nie wykluczamy, że w miarę rozwoju sytuacji przyda się również koordynacja instytucjonalna. Istotne jest dla nas także rzetelne informowanie przez służy sanitarne o klatkach objętych kwarantanną. Dzięki naszym działaniom jesteśmy w stanie zabezpieczyć około 150 tysięcy wrocławian.  Jako spółdzielnie jesteśmy na co dzień w bliskim kontakcie z mieszkańcami i teraz te przetarte ścieżki informacyjne i organizacyjne bardzo się przydają – dodaje.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)