Wrocław z jedną z najgorszych jakości powietrza w Europie. Ruszają konsultacje społeczne na temat Strefy Czystego Powietrza [SZCZEGÓŁY]

czwartek, 30.3.2023 13:51 342 0

Od 30 marca do 30 kwietnia 2023 r. we Wrocławiu trwać będą konsultacje społeczne „Jakiej Strefy Czystego Transportu potrzebujemy? Zabrać głos można odpowiadając na pytania w ankiecie, biorąc udział w dyskusjach na żywo albo wysyłając maila. Głos wrocławian jest bardzo ważny. To od nas zależy jakie samochody wpuścimy do centrum miasta i jak duże będzie to centrum w którym powstanie Strefa Czystego Transportu. To od nas zależy jaki powietrzem będziemy oddychać.


Rozmawiamy o strefie czystego transportu

We Wrocławiu jakość powietrza jest – podobnie jak w wielu polskich miastach – jedną z najgorszych w Europie, więc trzeba szukać sposobów na jej poprawę.

- Warto pamiętać, że wykluczając z ruchu ok. 10% najstarszych samochodów, ograniczymy emisję tlenków azotu pochodzącą z silników o ok. 20–25%, a cząstek stałych – o ok. 40–50%. Drugą istotną cechą wpływającą na poziom emisji jest rodzaj silnika – silniki dieslowskie ze względu na swoją konstrukcję i spalane paliwo produkują znacznie więcej tlenków azotu niż ich benzynowe odpowiedniki - tłumaczy Tomasz Stefanicki z Biura Zrównoważonej Mobilności.

By ograniczyć wjazd do miasta największych trucicieli wprowadza się Strefy Czystego Transportu. Taką strefę (rozciągniętą na całe miasto) ma już Kraków, a wprowadza Warszawa. Wrocław jest trzeci w tym wyścigu po czyste powietrze. Ale pojawiają się pytania: jak duża powinna być ta strefa we Wrocławiu? Czy powinna obejmować np. tylko rynek, czy też wielki obszar ograniczony np. śródmiejską obwodnicą miasta. I kolejne pytanie jakie auta nie powinny mieć wjazdu do strefy? Czy te, które spełniają normę Euro 1 (czyli właściwie wszystkie) czy może restrykcyjnie - tylko te od Euro 5 i więcej? I jeszcze jedno: od kiedy? To ostatnie pytanie jest dość proste - 2023 rok to czas konsultacji, w 2024 czas decyzji (ostatecznie o wprowadzeniu strefy zdecydują Rajcy Miejscy) a od 2025 strefa mogłaby zacząć obowiązywać.

Jeśli chodzi o pytania - jak duża powinna być strefa i jakie samochody powinny mieć zakaz wjazdu do niej - w 2022 roku przeprowadzono badania i zaproponowano warianty.


- Najsensowniejsze wydają się te „zrównoważone” rozwiązania - wg nich strefa powinna opierać się od północy na Odrze (czyli wjazd do strefy byłby przez m.in. Mosty Trzebnicki i Osobowicki, a na południu na wiadukcie kolejowym i Dworcu Głównym.  Ten wariant obejmuje centrum miasta i tę część śródmieścia, w której zachowała się przedwojenna zabudowa. Są to osiedla, gdzie dominują kamienice: Stare Miasto, Nadodrze, Ołbin, Przedmieście Oławskie i Przedmieście Świdnickie, a także część kojarzonego raczej z blokami osiedla Szczepin - wylicza Stefanicki.

Łącznie to obszar stanowiący ok. 6% powierzchni Wrocławia, zamieszkały przez prawie jedną czwartą (23%) zameldowanych w mieście osób.

Kto nie będzie mógł wjechać do strefy?


Wariantów zrównoważony zakłada się, że w 2025 r. wprowadzone zostanie ograniczenie wjazdu do strefy dla samochodów benzynowych wyprodukowanych przed 2000 r. (26-letnie i starsze) oraz samochodów z silnikiem Diesla wyprodukowanych przed 2005 r. Potem z roku na rok kryteria będą się zaostrzać. Np w 2032 r., z wjazdu do strefy zostaną wykluczone samochody benzynowe wyprodukowane przed 2010 r. oraz auta z silnikiem Diesla sprzed 2015 r.

Czy to zbyt zachowawcze podejście? W końcu 22 letnie benzyniaki czy 16 letnie diesle to niezbyt wygórowane kryteria. A może strefa powinna być większa, by także mieszkańcy Biskupina, Borka czy Gaju byli objęci strefą? O tym wszystkim przez cały kwiecień wrocławianie będą mogli porozmawiać.

Jak wziąć udział w konsultacjach?


Konsultacje trwają do 30 kwietnia (niedziela). 13 kwietnia (czwartek) o godz. 17.30 odbędzie się e-spotkanie.Zaplanowane zostały też dwie debaty – pierwsza z nich dotyczyć będzie technicznych i zdrowotnych skutków wprowadzenia sct i odbędzie się 18 kwietnia (wtorek) o 17.30, w czasie drugiej (26.04.2023 r., środa, godz. 17.30) będziemy rozmawiać nt. społecznych i ekonomicznych skutków wprowadzenia strefy. Każda z debat będzie miała miejsce w ODLOCIE. Strefie Partycypacji przy ul. Piłsudskiego 34.Zorganizowane zostaną też konsultacje młodych, w ich ramach odbędą się warsztaty z przedstawicielami Młodzieżowej Rady Miejskiej oraz młodzieżowych organizacji społecznych.

Przez cały okres trwania konsultacji, czyli od 30 marca do 30 kwietnia będzie można wypowiedzieć się za pomocą e- formularza, a młodzi wrocławianie i młode wrocławianki swoje opinie będą mogli w tym czasie przesyłać drogą mailową na adres: h.achremowicz@edukacjakrytyczna.pl.

Masz szczególne potrzeby?


Organizatorom zależy, by w konsultacjach mogły uczestniczyć wszystkie zainteresowane osoby. Jeżeli masz specjalne potrzeby, napisz do nas (adres: konsultacje@feps.pl ) najpóźniej 5 dni przed planowanym wydarzeniem, postaramy się zapewnić Ci możliwość udziału w konsultacjach społecznych.

E-FORMULARZ OPINII | 30.03–30.04.2023 r.  | Dostępny na stronie konsultacji na www.wroclaw.pl.

FORMULARZ OPINII | 30.03–30.04.2023 r. | Dokument do wypełnienia w wersji drukowanej | ODLOT. Strefa Partycypacji, ul. Piłsudskiego 34 | Poniedziałki i wtorki (9.00–13.00) oraz czwartki (13.00–18.00)

E-SPOTKANIE | 13.04.2023 r., godz. 17:30 | Aktywny udział możliwy na platformie internetowej Clickmeeting  https://partycypacja.clickmeeting.com/sct-wroclaw

DEBATA | Techniczne i zdrowotne skutki wprowadzenia SCT | 18.04.2023 r., godz. 17.30 | ODLOT. Strefa Partycypacji | ul. Piłsudskiego 34

DEBATA | Społeczne i ekonomiczne skutki wprowadzenia SCT | 26.04.2023 r., godz. 17.30 | ODLOT. Strefa Partycypacji | ul. Piłsudskiego 34

ROZMOWA Z MŁODYMI warsztaty z przedstawicielami Młodzieżowej Rady Miejskiej oraz młodzieżowych organizacji społecznych opinie drogą mejlową | 30.03–30.04.2023 r. | adres: h.achremowicz@edukacjakrytyczna.pl

Dodaj komentarz

Komentarze (0)