Uczniowie tworzyli i uczyli się, wykorzystując popularną grę Minecraft [SZCZEGÓŁY]

piątek, 27.1.2023 08:00 418 0

Gra Minecraft dla uczniów we wrocławskich szkołach. Finał inicjatywy „Projekt obywatel - odpowiedzialność i tożsamość” w Starym Ratuszu we Wrocławiu.

Edukacyjną wersją popularnej gry Minecraft (Minecraft Education Edition) posługiwali się uczniowie wrocławskich szkół podstawowych i ponadpodstawowych, którzy wzięli udział w inicjatywie „Projekt obywatel – odpowiedzialność i tożsamość”. W czwartek, 26 stycznia, laureaci zorganizowanego przy tej okazji hackathonu odebrali nagrody za najciekawsze rozwiązania przygotowane z wykorzystaniem Minecrafta.

Projekt firmowany przez Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i firmę Microsoft to pionierskie rozwiązanie w polskich szkołach.

Intencją pomysłodawców było posłużenie się Minecraftem, jednej z najpopularniejszych gier komputerowych na świecie, jako narzędziem do rozwijania kompetencji społecznych i obywatelskich u dzieci i młodzieży.

- Chcieliśmy dać atrakcyjne narzędzie pracy nauczycielom „Historii i Teraźniejszości” oraz WOS-u. Wiedza na temat zjawisk i umiejętności dotyczących postaw obywatelskich i kompetencji społecznych, najpełniej przyswajana jest w działaniu. Minecraft doskonale się do tego nadaje – mówi Monika Włodarczyk, wicedyrektorka Wrocławskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, inicjatorka pomysłu. - Do tej pory nauczyciele wykorzystywali Minecrafta do nauczania matematyki czy języków obcych. Teraz mamy ciekawe narzędzie do wspierania kompetencji przyszłości – dodaje.

Uczniowie podczas zajęć tworzą mapy i interaktywne światy. Bawią się, a zarazem rozwijają umiejętność planowania i rozwiązywania problemów oraz szlifują komunikację w zespole. Taka wiedza będzie procentowała w realnym życiu, kiedy będą podejmowali wyzwania dotyczące różnych form aktywności społecznej.

- W ramach projektu stworzyliśmy Halę Stulecia, Iglicę i pergolę. Była to dla nas bardzo fajna zabawa. Tym bardziej, że od dziecka pasjonujemy się grami komputerowymi. Najtrudniej było utworzyć kółka, ale się udało. W realizacji tego zadania ważna była też współpraca i podział zajęć między nami. Cieszymy się, że udało nam się wygrać w swojej kategorii – mówi Oliwier, uczeń Zespołu Szkół nr 1 we Wrocławiu, ze zwycięskiej grupy w kategorii szkoły ponadpodstawowe.

We wrocławskiej odsłonie projektu wzięło udział 70 uczniów z klas VIII szkół podstawowych oraz ze szkół ponadpodstawowych oraz 17 opiekunów.

Jesteśmy dumni, że kompetencje obywatelskie wpisane w strategię Wrocławia z takim sukcesem zostały wpisane w narrację Minecraft. Potwierdza to innowacyjne nastawienie wrocławskiej edukacji we wdrażanie tej technologii w codzienną pracę nauczycieli i uczniów – podkreśla Ewa Kołodziejczyk z Microsoft.

W ramach inicjatywy zorganizowano hackathon, podczas którego szkolne drużyny miały za zadanie przygotowanie map w przestrzeni gry Minecraft na zadany temat:

- uczniowie klas VIII szkół podstawowych: „Samorząd uczniowski w mojej szkole – chcę mieć realny wpływ” (zwyciężył zespół ze Szkoły Podstawowej nr 113 we Wrocławiu, wyróżnienie dla zespołu ze Szkoły Podstawowej nr 9)
- uczniowie szkół ponadpodstawowych: „Wrocław na weekend. Śladami ważnych wydarzeń współczesnej historii miasta” (zwyciężył zespół z Technikum nr 1 we Wrocławiu, wyróżnienie dla zespołu z IV Liceum Ogólnokształcącego we Wrocławiu).

Wrocławskie szkoły chętnie uczestniczą w projektach edukacyjnych, które rozwijają kreatywność, twórcze myślenie oraz umiejętność wyszukiwania niekonwencjonalnych rozwiązań. Są to umiejętności, które przydadzą się nie tylko w codziennym życiu, ale także podczas przyszłej pracy zawodowej. Dlatego cieszymy się, że nasi uczniowie tak chętnie wzięli udział w tym projekcie. Oczywiście nie byłoby to możliwe bez zaangażowania nauczycieli, które należy również podkreślić – mówi Jarosław Delewski, dyrektor Departamentu Edukacji UM we Wrocławiu.

Hackaton rozgrywany był od 18 do 30 listopada 2022 roku. W czwartek, 26 stycznia 2023 r. w Starym Ratuszu nagrodzono jego zwycięzców.

Projekt wpisany jest do priorytetów edukacyjnych Wrocławia na rok szkolny 2022/2023. Więcej informacji na temat samego projektu na stronie Wrocławskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli https://www.wcdn.wroc.pl/www/ w zakładce Projekt Obywatel.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)