To będzie jedna z najdroższych w historii inwestycji - poznaliśmy rekomendowane warianty trasy tramwaju na Psie Pole

wtorek, 7.1.2025 13:35 168 0

Poznaliśmy rekomendowane warianty trasy tramwajowej na Psie Pole. Już teraz wiadomo, że będzie to najdroższa w historii inwestycja komunikacyjna planowana do realizacji przez gminę. W pierwszym kwartale 2025 roku miasto planuje konsultacje społeczne w tym temacie.

– Chcemy, aby Wrocław był miastem szybkiego i wygodnego transportu publicznego. Niedawno informowaliśmy o rozpoczęciu budowy linii tramwajowej na Swojczyce, na którą przeznaczymy ponad 55 mln zł. Ogłosiliśmy również przetarg na projekt linii tramwajowej na Klecinę, a projektowanie trasy na Maślice i do Szpitala Borowska jest w toku. Po przeprowadzeniu szczegółowych analiz dziesięciu wariantów tras na Psie Pole, możemy teraz przedstawić mieszkańcom dwa najbardziej korzystne rozwiązania -  mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Analiza

Studium korytarzowe trasy tramwajowej na Psie Pole obejmowało analizę dziesięciu wariantów. W pierwszym etapie  - tzw. preselekcji, eksperci odrzucili cztery z nich. Zdecydowały o tym kryteria społeczne i ekonomiczne. Sprawdzili, jak wielu obecnych mieszkańców i tych w dalekiej przyszłości – czyli w 2050 roku, miałoby komfortowy dostęp pieszo do tramwaju w każdym z analizowanych wariantów. W preselekcji odrzucone zostały także warianty najmniej efektywne ekonomicznie, czyli najdroższe w przeliczeniu na jednego mieszkańca.  
Następnie pozostało 6 tras do dokładnej analizy. Sprawdzano pięć głównych aspektów: ruchowy, ekonomiczny, społeczny, techniczny oraz środowiskowy.

Przy analizach studium brano pod uwagę m.in. kryteria dotyczące dostępności do przystanków tramwajowych w odległości do 500 metrów, liczbę potencjalnych pasażerów (w roku 2030 i 2050!), koszt inwestycji, kolizje z obszarami chronionymi, długość trasy w obszarze objętym ochroną konserwatora zabytków, liczbę nieruchomości prywatnych do zajęcia, wydzielenie torowiska z jezdni, czas podróży, wpływ na klimat i wiele innych elementów niezbędnych do planowania tego typu zadania.

– Stąd studium korytarzowe trasy tramwajowej na Psie Pole to bardzo obszerny dokument. Liczy ponad 400 stron. Prace przy nim trwały rok. Opracowanie wykonane zostało przez firmę Databout z podwykonawcą Politechniką Wrocławską – mówi Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji, które nadzorowały prace przy przygotowaniu studium korytarzowego dla trasy na Psie Pole.

Wyniki analizy

Z analiz wynika, że najkorzystniejsze są trasy rozpoczynające się na skrzyżowaniu al. Brücknera z ulicami Kwidzyńską i Toruńską.
–  Następnie poprowadzone wzdłuż alei Brücknera do ul. Krzywoustego, dalej przez nowy most nad Widawą i tu w zależności od wariantów albo bliżej rzeki w korytarzu ul. Dywizjonu 303 i dalej w kierunku ul. Litewskiej i cmentarza Kiełczowskiego. W drugim wariancie trasa prowadziłaby w stronę ronda Lotników Polskich i dalej w kierunku cmentarza na ul. Kiełczowskiej – mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miasta.

Przy tej wielkiej wrocławskiej nekropolii mogłaby powstać pętla tramwajowa z parkingiem Park&Ride. Byłaby to dogodna lokalizacja także dla mieszkańców gminy sąsiedniej oraz pasażerów korzystających z komunikacji zbiorowej w dniu Wszystkich Świętych i kolejny wielki wrocławski cmentarz zostałby skomunikowany tramwajami.

Każdy z wariantów to blisko 6 km trasy tramwajowej i  12 przystanków.  Do obsługi każdego z wariantów potrzeba 12 tramwajów, a szacowane koszty inwestycji to ok. 830 milionów złotych, bez wykupu gruntów oraz zakupu taboru. W kwocie uwzględniono także potrzebę przebudowy ul. Wyszyńskiego wraz z budową trasy tramwajowej, bo tramwaj na Psie Pole wymaga wzmocnienia układu tras także w centrum.

–  Teraz przed nami kolejne kroki w tym wielkim zadaniu. Chcemy porozmawiać o rekomendacjach ekspertów z mieszkańcami i wybrać wariant, na który ogłosimy przetarg na koncepcję programowo-przestrzenną – tłumaczy Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miasta.

Podczas opracowywania studium analizowano także różne warianty prowadzące od strony Zalesia, Kowal, Swojczyc. W tych przypadkach koszty realizacji byłyby jeszcze większe a efektywność inwestycji była znacznie mniejsza. Co to oznacza w praktyce? Po prostu trasa dojazdu do centrum wydłużyłaby się i obsługiwałaby mniejszą liczbę mieszkańców, dodatkowo inwestycja prowadziłaby m.in. przez tereny cenne przyrodniczo albo wymagające budowy dodatkowych nowych mostów oraz wiaduktów.

Budowa tramwaju na Psie Pole to bardzo wyczekiwana inwestycja we Wrocławiu. Połączenie tego osiedla z centrum miasta usprawni w znaczący sposób komunikację dla mieszkańców. O wybranych wariantach będziemy rozmawiać  z mieszkańcami w czasie konsultacji społecznych.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)