Studenci Politechniki Wrocławskiej w światowej czołówce w dziedzinie konstruowania samolotów bezzałogowych

poniedziałek, 16.3.2015 11:40 2069 0

Trzy dni zaciętej walki z rywalami z całego świata, zmagania z gęstą mgłą, rozbity samolot i ostatecznie brązowy medal w klasyfikacji generalnej klasy micro. Podczas zawodów lotniczych SAE Aero Design East w USA studenci Politechniki Wrocławskiej po raz kolejny udowodnili, że należą do ścisłej światowej czołówki w dziedzinie konstruowania samolotów bezzałogowych.

W Lakeland na Florydzie wzięło udział 75 zespołów, które rywalizowały w trzech kategoriach.Studenci z ekipyJetStream, oprócz trzeciego miejsca w klasie micro, bardzo dobrze zaprezentowali się także w dwóch pozostałych kategoriach. W klasie regular uplasowali się na 5 miejscu, a w advanced, w której debiutowali, zajęli 4 miejsce.

- Oprócz medalu za trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej zdobyliśmy także dwa inne krążki w klasie micro – opowiada Jan Byrtek z JetStream. - Srebro w kategorii stosunku masy ładunku do masy samolotu oraz brąz w kategorii najcięższego podniesionego ładunku.

W trakcie trzech dni rywalizacji nie brakowało dramatycznych sytuacji. – To był nasz ostatni lot w klasie advanced – relacjonuje Jan Byrtek. - Naszemu pilotowi nie udało się wyprowadzić samolotu z korkociągu, a z racji tego, że zawody rozgrywano w pobliżu lotniska, model zakończył lot zderzając się ze stojącym tam eksponatem muzealnym. Na pewno zdobylibyśmy pierwsze miejsce za najbardziej efektowne zniszczenie samolotu – śmieje się Jan Byrtek.

Na czym polega rywalizacja w poszczególnych klasach? W każdej z nich chodzi o zbudowanie bezzałogowego samolotu, który ma podnieść jak najcięższy ładunek. 

  • w klasie regular suma wysokości, długości i rozpiętości modelu samolotu nie może przekroczyć 175 cali (niecałe 4,5 metra). Zabronione jest też używanie wysokowydajnych materiałów, takich jak: włókna węglowe, szklane czy aramidowe.
  • w klasie micro konstrukcja kompozytowa modelu musi zmieścić się w jak najmniejszej tubie i w jak najszybszym czasie zostać złożona do lotu wraz z ładunkiem. Zwycięża ta ekipa, która podniesie największy ciężar w stosunku do wagi swojego samolotu.
  • w klasie advanced samolot musi nie tylko udźwignąć jeden ładunek (7,5 kg), ale także zrzucić drugi (1,5 kg) z wysokości 33 m, tak by znalazł się jak najbliżej wyznaczonego celu. Samoloty w tej kategorii są największe, mają skrzydła o rozpiętości 3,2 m.  

Organizatorem SAE Aero Design East jest stowarzyszenie Society of Automotive Engineers i firma Lockheed Martin, potentat w branży lotniczej.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)