Raport inwestycyjny z Wrocławia
Przetarg na projekt Sołtysowickiej
Wrocławskie Inwestycje ogłosiły przetarg na projekt przebudowy ul. Sołtysowickiej od ul. Redyckiej do ul. Czajkowskiego.
Projekt obejmie blisko 1,4 km jezdni, planowaną dwukierunkową drogę dla rowerów, nowe chodniki, przebudowę/rozbudowę pięciu skrzyżowań, budowę przystanków autobusowych, przejść dla pieszych, przejazdów rowerowych, oświetlenia, sygnalizacji świetlnej. Poprawi się bezpieczeństwo i komfort pieszych, rowerzystów i kierowców.
Wykonawca dokumentacji od momentu podpisania umowy będzie miał 14 miesięcy na przygotowanie projektu wraz z niezbędnymi uzgodnieniami.
Opolska i tramwaj
Jest też wykonawca projektu przedłużenia trasy tramwajowej na Księże Wielkie do granicy miasta oraz przebudowy ul. Opolskiej i Krakowskiej. Wrocławskie Inwestycje rozstrzygnęły przetarg. W planach są tu nowe torowisko, przebudowa dróg, wygodne chodniki, ścieżki rowerowe, przystanki i dużo zieleni. Nowa pętla będzie pętlą tramwajowo-autobusową, a przy niej powstanie P&R dla kierowców, B&R dla rowerzystów i infrastrukturą dla autobusów elektrycznych.
Miasto Wrocław chcemy przedłużyć trasę tramwajową z Księża Małego na Księże Wielkie za ulicę Brochowską, a więc praktycznie do granic Wrocławia z gminą Siechnice.
W ramach tej inwestycji przebudowywane będą jezdnie i układ skrzyżowań. Drzew i krzewów ma być jak najwięcej - tak, by ulica Opolska nabrała charakteru alejowego.
Na Opolskiej w pobliżu obecnej pętli powstanie drugi tor. Tak więc na całym odcinku objętym opracowaniem projektant ma przewidzieć dwukierunkowe wydzielone torowisko tramwajowo-autobusowe po jednej stronie ul. Opolskiej. W tym celu dopuszcza się m.in. przesunięcie jezdni dla samochodów. W sumie pas drogowy objęty planowaną inwestycją to blisko 3 km. Nowego torowiska ma powstać 2,3 km. Nie ma jeszcze decyzji po której stronie powstanie torowisko. Zostanie ona podjęta na etapie koncepcyjno-projektowym m.in. po konsultacjach z mieszkańcami. Koszt projektu to ponad 3,3 mln zł.
Umowa na projekt Zwycięskiej
Wrocławskie Inwestycje podpisały umowę na projekt rozbudowy ul. Zwycięskiej, która ma być wygodną i bezpieczną dla wszystkich użytkowników arterią na południu Wrocławia. Inwestycja obejmie m.in. poszerzenie jezdni, nowe drogi rowerowe i chodniki, zatoki autobusowe, bezpieczne przejścia dla pieszych i zieleń.
Inwestycją zostanie objęty odcinek o łącznej długości około kilometra ul. Zwycięskiej od obecnego ronda Ojca Pio do ul. Karkonoskiej. W projekcie mają zostać uwzględnione: dwa pasy ruchu w każdym kierunku. dwukierunkowe drogi rowerowe po obu stronach jezdni, wygodne chodniki, budowy przejazdu dla rowerów przy przejściu dla pieszych na wysokości posesji Zwycięska 3 wraz z sygnalizacją świetlną. Projekt będzie też dotyczył budowy sygnalizacji świetlnej w systemie ITS na skrzyżowaniach, przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerów, budowy oświetlenia drogi, dróg dla pieszych, dróg rowerowych, przejść dla pieszych oraz przystanków, budowy/przebudowy zatok autobusowych i peronów przystankowych, budowy przystanku autobusowego między pętlą autobusową a rondem św. Ojca Pio. W planach jest też budowa monitoringu wizyjnego, zagospodarowanie wód opadowych, budowa, przebudowa i rozbudowa sygnalizacji świetlnej włączonej do ITS, przebudowa kolizyjnej infrastruktury oraz nasadzenia zieleni.
W ul. Ołtaszyńskiej jezdnia ma zostać rozbudowana o dodatkowe pasy do skrętu w lewo oraz prawo, i skorygowana po stronie północnej ronda Ojca Pio, w celu budowy zatoki autobusowej. Rondo Ojca Pio zostanie przebudowane na skrzyżowanie czterowlotowe z sygnalizacją świetlną, a każdy wlot wyposażony będzie w dodatkowe pasy do skrętu w lewo oraz prawo. Koszt tego zadania to ponad 1,2 mln zł. Projektant ma 18 miesięcy na komplet dokumentacji dla tego zdania.
P&R w Leśnicy - jest wykonawca
W sąsiedztwie stacji kolejowej Wrocław Leśnica powstanie 66 miejsc parkingowych. Wrocławskie Inwestycje wyłoniły w przetargu wykonawcę parkingu Park and Ride w Leśnicy. Na tym jednak nie koniec. W planach jest kolejnych pięć takich parkingów.
Z parkingu kierowcy będą mogli korzystać w przyszłym roku. Projekt zakłada budowę 66 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych, w tym 3 miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami i 2 miejsca parkingowe dla samochodów elektrycznych. Wybudowana zostanie również wiata rowerowa Bike and Ride, chodniki i jezdnie manewrowe. Miejsca parkingowe w większości zostaną wykonane z płyt ażurowych, aby retencjonować wody w miejscu opadu. Parking zostanie oświetlony 15 ledowymi lampami energooszczędnymi. Chodniki mają być wykonane z kostki oraz nawierzchni mineralno-żywicznej. Powstaną schody oraz rampa dla osób z niepełnosprawnościami. Teren zostanie odwodniony. Pojawią się elementy małej architektury ławki i kosze na śmieci.
Wykonawca nasadzi także zieleń. W obrębie Leśnicy w czterech lokalizacjach pojawi się 20 drzew (m.in. klony pospolite, wiśnie ptasie czy jarząby pospolite) i 6 571 krzewów (śnieguliczki i trzmieliny). Koszt tego zadania to ponad 3,3 mln zł brutto.
To nie koniec rozbudowy infrastruktury związanej z Park and Ride. WI otworzyło też oferty w kolejnym postępowaniu przetargowym na kilkaset miejsc postojowych w kolejnych lokalizacjach, w tym także przy stacjach kolejowych. Gdzie powstaną kolejne parkingi: przy przystanku kolejowym Wrocław Zakrzów - około 50 miejsc; przy stacji Wrocław Pracze - ok. 85 miejsc, przy przystanku kolejowym Wrocław Wojnów Wschodni - tu wybudujemy park and ride na około 60 miejsc, dwa parkingi powstaną przy skrzyżowaniu ul. Wołowskiej i Żmigrodzkiej - w sumie pomieszczą blisko 160 pojazdów. Na te zadania przeznaczonych zostało ponad 17 milionów złotych. Inwestycje są dofinansowane z Unii Europejskiej w ramach programu „Rozbudowa systemu parkuj i jedź we Wrocławiu - Etap III”. Terminy przygotowania dokumentacji projektowej oraz realizacji - to od momentu podpisania umowy z wykonawcą od 13 do 18 miesięcy.
Rozjazdy na Dubois/Pomorskiej zgodnie z harmonogramem
Trwa ustawianie rozjazdów na torowisku na skrzyżowaniu Dubois i Pomorskiej. Remont prowadzi MPK Wrocław. Prace idą zgodnie z harmonogramem. MPK Wykonało już podbudowy i cztery studnie związane z odwodnieniem. Obecnie trwają prace budowlane związane z układaniem oraz spawaniem rozjazdów i skrzyżowania torowego. Kierowcy i autobusy miejskie jeżdżą wokół remontu jak po rondzie - za miejscem prowadzenia prac zorganizowane są nawrotki. MPK odtworzy też nawierzchnię torowiska na długości peronów przystankowych. Koszt tej inwestycji to 4,6 mln zł. Koniec prac - połowa października, choć tramwaje wrócą miesiąc wcześniej.
Wrocław na Dobrej Drodze w 13 lokalizacjach
Trwają intensywne prace przy wymianie nawierzchni na ulicach wytypowanych do programu “Wrocław na Dobrej Drodze”. Na Gądowie wykonawcy pracują na trzech ulicach.
Najbardziej zaawansowany front robót to ul. Bajana - wykonawca właśnie ułożył drugą, ścieralną warstwę asfaltu. Jeśli pogoda i warunki techniczne pozwolą, to już w ten weekend planujemy przełożyć ruch na wyremontowany odcinek i rozpocząć prace po drugiej stronie jezdni. A to tylko część większego planu poprawy komfortu jazdy po Wrocławiu.
Na dwóch ważnych ulicach na Zalesiu - Śniadeckich i Moniuszki - też trwają intensywne prace drogowe.
Na ul. Śniadeckich trwa frezowanie starej nawierzchni. W najbliższych dniach pojawi się nowa warstwa wiążąca, siatka wzmacniająca oraz świeża masa bitumiczna. Na ul. Moniuszki trwa regulacja krawężników, urządzeń w jezdni i granitowego ścieku. Wykonawca korzysta z materiału odzyskanego z rozbiórki.
Podobne remonty trwają równolegle w lokalizacjach:
- ul. Horbaczewskiego
- ul. Drzewieckiego
- ul. Czekoladowa
- ul. Dokerska
- ul. Gwarecka
- ul. Poleska
- ul. Inżynierska
- ul. Waligórskiego
· ul. Kozia
· tunele pod ul. Oławską.
Rozbudowujemy Szkołę Podstawową nr 6 przy ul. Gorlickiej!
Na Psim Polu trwa ważna inwestycja edukacyjna, która realnie poprawi warunki nauki dla najmłodszych mieszkańców tej części Wrocławia.
Nowy, dwukondygnacyjny budynek dydaktyczno-sportowy zostanie połączony z istniejącą szkołą. W środku powstanie przestrzeń dopasowana do potrzeb uczniów i nauczycieli również z myślą o osobach z niepełnosprawnościami:
· sale edukacyjne dla najmłodszych dzieci
· nowoczesna sala gimnastyczna z trybunami
· sala korekcyjna
· pracownia informatyczna
· gabinet stomatologiczny
· nowoczesne sanitariaty.
Powstanie tu też plac zabaw, bieżnia i nowa zieleń - wszystko po to, by stworzyć bezpieczne i komfortowe otoczenie dla dzieci.
Planowany termin zakończenia prac to grudzień 2026 roku.
Podwórka wracają do formy!
Nie tylko place i ulice zmieniają się na lepsze. Równie intensywnie pracujemy we wnętrzach podwórzowych - tam, gdzie toczy się codzienne życie mieszkańców. Dziś kolejne miejsca są już w remoncie, a następne szykują się na duże zmiany.
Obecnie miasto prowadzi prace remontowe na czterech podwórkach:
· Kleczków - ul. Struga, Kleczkowska, Zegadłowicza, Kraszewskiego
· Huby - etap I (ul. Wapienna, Kamienna, Przestrzenna, Gajowa)
· Karłowice - al. Kromera, Bydgoska, Łąka Mazurska
· Ołbin - ul. Sępa-Sarzyńskiego, Sienkiewicza, Wyszyńskiego, Prusa.
Wkrótce ruszą kolejne inwestycje:
· remont nawierzchni przy ul. Widnej 1, 3, 5
· zagospodarowanie części podwórza przy ul. Nowowiejskiej 84-90
· remont drogi we wnętrzu między budynkami przy ul. Nyskiej 21-37.
Ogłoszone zostały też przetargi na opracowanie dokumentacji projektowych dla 8 kolejnych lokalizacji:
· ul. Wesoła - Borowska - Przestrzenna - Łódzka
· ul. Ciepła - Borowska - Gliniana - Wesoła
· ul. Brzeska 25a
· ul. Trzebnicka - Kleczkowska - Siemieńskiego - Kraszewskiego
· ul. Tarnogajska - Gazowa - Klimasa - Kamieniecka
· Wyb. Wyspiańskiego - Wrońskiego - pl. Grunwaldzki
· Wyb. Pasteura 11-17
· Lompy - Daszyńskiego - Wyszyńskiego - Orzeszkowej.
To nie koniec! Przed nami kolejne etapy - w tym konsultacje społeczne z mieszkańcami, którzy najlepiej znają swoje podwórka i wiedzą, czego potrzebują.
Zielone i przyjazne mieszkańcom podwórko w centrum
Odbetonowane, zielone i przyjazne mieszkańcom podwórko wróciło do życia - tak w jednym zdaniu możemy opisać zmiany jakie zaszły między placem Solnym, Rynkiem, a ulicami Świdnicką i Ofiar Oświęcimskich.
Zarząd Zasobu Komunalnego pokazał, jak wygląda podwórko po remoncie. Zamiast betonu – zieleń, drzewa i kwiaty. Posadzono tu 18 nowych drzew, ponad 2,5 tysiąca roślin, zmieniona została też też organizacja ruchu. I dzisiaj mamy świetną przestrzeń wypoczynku zamiast parkingu.
Zmiany na Przechodnie, a przede wszystkim okoliczni mieszkańcy doceniają te zmiany. Po zmianach ruch samochodowy znacznie się tu zmniejszył, zieleń wzrasta, a mieszkańcy mogą cieszyć się swoją zieloną enklawą w centrum miasta. A historyczne Przejście Pokutnicze zostało ponownie wydzielone jako ciąg komunikacyjny.
Dylatacje na wiadukcie na Armii Krajowej
4 sierpnia ZDiUM rozpoczął wymianę dylatacji na wiadukcie w al. Armii Krajowej na jezdni w stronę Alei Wielkiej Wyspy. Stara, zniszczona dylatacja bitumiczna zostanie zastąpiona nową, poliuretanową, a utrudniający poruszanie się uskok zniknie. Prace zakończą się w tym miesiącu, a ich koszt to blisko milion zł.
Pierwszy etap remontu budynku przy ul. Pautscha 4 (Biskupin) zakończony
W tym budynku przy ul. Pautscha 4 na co dzień działa Rada Osiedla Biskupin-Sępolno-Dąbie-Bartoszowice, a także odbywają się spotkania osiedlowego Klubu Seniora. Z końcem lipca odbyły się oficjalne odbiory wykonanych w pierwszym etapie prac. Co się zmieniło? Pomieszczenie Klubu Seniora zostało pomalowane, naprawiono posadzki – wykonano nową wylewkę samopoziomującą, usunięto starą wykładzinę podłogową i położono nową. Wymieniony został też piec centralnego ogrzewania, drzwi wejściowe (obecnie są antywłamaniowe). Przeprowadzono generalny remont łazienki – została przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W łazience całkowicie wymieniono armaturę, są nowe kafelki. Kafelkami wyłożono też korytarz. W każdym pomieszczeniu jest nowe oświetlenie, wymieniona została instalacja elektryczna. Koszt prac to ponad 60 tysięcy złotych.
To jednak nie koniec dobrych wiadomości! Wrocławskie Mieszkania planują zlecić dokumentację projektową na remont wyższej kondygnacji budynku, która w przyszłości ma służyć działalności społecznej na osiedlu.
Czwarte Branżowe Centrum Umiejętności – tym razem dla florystów
We Wrocławiu, przy Zespole Szkół nr 3 na ul. Szkockiej, powstaje nowoczesne miejsce, gdzie każdy będzie mógł rozwijać pasję do pracy z roślinami. Znajdą się tutaj pracownie i sale florystyczne, szklarnie z nowoczesnym nawadnianiem i ogrzewaniem, chłodnie, magazyny i biura, terraria z roślinami z Amazonii i Borneo. Będą też wystawy szkła i ceramiki od polskich projektantów, a w planach są kursy ikebany, florystyki balkonowej i scenograficznej.
To już 4. takie centrum we Wrocławiu. Jego otwarcie zaplanowano na koniec 2025 roku. Inwestycja kosztuje ponad 62 mln zł, z czego większość pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy.
Przetarg na zieleń
Zarząd Zieleni Miejskiej we Wrocławiu jeszcze w tym miesiącu powinien rozstrzygnąć przetarg na dostawę roślin ozdobnych do zaplanowanych na wrzesień nasadzeń. Postępowanie zawiera w sobie dwa zadania. Pierwsze dotyczy ponad 9 tys. roślin jednorocznych - dominują kapusta ozdobna, wrzośce i chryzantemy. M.in. ponad 2 tys. tych roślin ma trafić do gazonów przy Hala Stulecia. Reszta wzorem lat ubiegłych do parku Południowego, na Promenadę Staromiejską i inne rabaty głównie Starego Miasta.
To nie koniec, bo drugie zadanie jest jeszcze większe - ZZM zamawia ponad 15 tys. bylin i traw ozdobnych. Są wśród nich zawilec japoński, brunnera wielkolistna, jeżówka purpurowa, rdest pokrewny, kalimeris wciętolistna, szałwia omszona i nawet konwalia majowa. Te rośliny zostaną z nami na dłużej i uzupełnią rabaty m.in. w parkach Słowackiego, Szczytnickim, Południowym, Czarnej Wodzie, Aleksandry Natalii-Świat.
Komentarze (0)