Raport inwestycyjny z Wrocławia
Kamienica przy ul. Rozbrat 16 otwiera kolejny pakiet akcji PoWROty Kamienic
Rozbrat 16 – ależ to będzie cudo! Gruntowna renowacja tej secesyjnej kamienicy otwiera listę kolejnego pakietu remontów w ramachakcji PoWROty Kamienic.
Będzie tu remont obu elewacji (z dociepleniem od podwórza), remont dachu, zabezpieczenie budynku przed wilgocią na poziomie piwnic. Wrócą misterne, żłobione w tynku secesyjne dekoracje, które zostaną podkreślone powrotem drewnianej stolarki - z podziałami okien takimi jak oryginalne z 1904 roku!
Co poza Rozbrat 16? Łącznie ogłoszony właśnie pakiet obejmuje 10 budynków. Poza Rozbrat 16 jeszcze Sępa Szarzyńskiego 43, 47, 59, 61, 65, 65a, 68, 69 i 73.
Całe to zadanie w imieniu Miasta poprowadzą Wrocławskie Mieszkania. Szacowany koszt całości: ok. 20 mln złotych.
Na remont Rozbrat 16 rozpisano już przetarg. Dla pozostałych dziewięciu do sierpnia 2025 potrwa przygotowanie dokumentacji projektowej na remonty elewacji z dociepleniem, remonty poddaszy oraz piwnic z poprawą izolacji, a także na remonty klatek schodowych.
Na tyłach kamienic z tej dziesiątki odnawiane są też podwórka:
- Dobiega końca remont podwórza Rozbrat – Prusa – Sępa Szarzyńskiego (koszt: blisko 1 mln zł, przy współudziale środków unijnych).
- Trwa modernizacja sąsiedniego wnętrza Sępa Szarzyńskiego – Prusa – Wyszyńskiego – Sienkiewicza (koszt: ponad 4 mln zł, również przy współudziale środków UE). Te roboty zakończą się jeszcze w tym roku.
- Planowane: podwórze Sępa Szarzyńskiego – Chemiczna – Ukryta – Sienkiewicza (szacowany koszt: ok. 3,5 mln zł).
Celem akcjiPoWROtyKamienic jest remont 100 kamienic do 2029 r.
Od 2024 roku obaj miejscy operatorzy: Wrocławskie Mieszkania i Zarząd Zasobu Komunalnego we Wrocławiu, zakończyli remonty 9 budynków (wartość: 15 mln zł).
Trwają prace budowlane w kolejnych 19 kamienicach za ponad 40 mln zł. Ta lista będzie w najbliższych miesiącach dynamicznie rosła, bo WM i ZZK przygotowują kolejnych kilkadziesiąt remontów.
Projekt Ptasia - trwają remonty
Trwają remonty w kamienicach przy ulicy Kurkowej. Pod numerem 65 - fasada jest przysłonięta siatką, trwają prace na elewacji od frontu i od podwórza (ta strona dodatkowo będzie ocieplona). Ocieplone zostaną również stropy piwniczny i strychowy, wyremontowana zostanie konstrukcja i pokrycie dachu; wymieniona będzie stolarka okienna. Wykonamy również izolację przeciwwilgociową ścian piwnic.
Pod numerem 61-63 (niebieska kamienica) trwają prace od podwórza: ocieplenie elewacji, stropu piwnicznego, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej.
Projekt Ptasia to remonty 16 kamienic. Został ogłoszony w ubiegłym roku i wchodzi w skład programuPoWROty Kamienic zapowiadający remonty 100 komunalnych nieruchomości do 2029 roku. Opisanej wcześniej remonty termomodernizacyjne przy ul. Kurkowej finansowane są z programu Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska na lata 2021-2027.
Remont wspólnotowej kamienicy przy Cybulskiego
Remont wszystkich elewacji, docieplenie budynku, trwający (jeszcze) remont klatki schodowej - to prace we wspólnotowej kamienicy przy ul. Cybulskiego 19, które kosztowały w sumie ok. miliona złotych. Miasto, reprezentowane tu przez Zarząd Zasobu Komunalnego we Wrocławiu ma tu 10 mieszkań spośród 16 i partycypowało w kosztach stosownie do swojego udziału we wspólnocie (52%).
Niezależnie od programu PoWROty Kamienic miasto intensywnie współpracuje ze wspólnotami mieszkaniowymi na rzecz remontów. Kamienic wspólnotowych jest bowiem trzykrotnie więcej niż miejskich.
Ta kamienica przy Cybulskiego 19 to teraz miejsce, które opowiada sto lat z historii miasta i osiedla. Na kamienicy zachowano napisy po polsku i po niemiecku: zobaczymy tu i powojenny „Sklep spożywczy”, i przedwojenne „Gemüse” (warzywa) czy „Polstenmaterialien” (materiały tapicerskie).
Umowa na przebudowę ul. Chrzanowskiego na Karłowicach podpisana
Wrocławskie Inwestycje wybrały wykonawcę przebudowy ulicy Chrzanowskiego na Karłowicach od Wincentego Pola do Filomatów i we wtorek, 10 czerwca podpisały z nim umowę. To blisko 650 metrów drogi.
Wykonawca zaktualizuje dokumentację projektu, będzie też odpowiedzialny za zmianę zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, a następnie przebudowę ulicy.
Zadanie obejmie rozbudowę i przebudowę układu drogowego ul. Chrzanowskiego wraz z wjazdami do posesji, odwodnienie oraz budowę zbiorników retencyjnych, przebudowę oświetlenia ulicy, przebudowę sieci elektroenergetycznych, teletechnicznych, sieci gazowej, ogrodzeń i wejść do ogródków działkowych, zagospodarowanie terenów zielonych, przebudowę kanalizacji sanitarnej oraz wodociągowej będącej w zakresie zakres MPWIK.
To zadanie będzie kosztować 11,16 mln zł. Wykonawca ma 15 miesięcy na realizację zmian w dokumentacji i realizację zadania.
Przed nami jeszcze w czerwcu podpisanie umowy z wykonawcą na ul. Koszarowej. W przypadku tej inwestycji przetarg został rozstrzygnięty 28 maja.10 dni jest na ewentualne odwołania. Jeśli nie będzie odwołań - Wrocławskie Inwestycje będą mogły podpisać umowę z wykonawcą.
To równie duże zadanie inwestycyjne na Karłowicach.Jezdnia na ul. Koszarowej zostanie poszerzona z 5,5 m do 6 m. Wybudowane zostaną nowe przystanki z wiatami i duża zatoka służąca autobusom. Nawierzchnia ulicy będzie wykonana z masy bitumicznej, która zastąpi zniszczoną kostkę brukową.
Po inwestycji zyskają rowerzyści. Na ulicy Koszarowej wybudowana zostanie dwukierunkowa droga dla rowerów po stronie północnej, czyli tej gdzie znajdują się szpital i budynki kampusu Uniwersytetu Wrocławskiego.
Podczas inwestycji mają powstać nowe chodniki oraz przejścia dla pieszych (dodatkowe przejście dla pieszych powstanie na ul. Sołtysowickiej przy skrzyżowaniu z ul. Koszarową). Zaplanowana jest też przebudowa sieci podziemnych m.in. wodno-kanalizacyjnej i energetycznej. Wykonawca podczas realizacji tego zadania zadba także o zieleń. Na ul. Koszarowej pojawią się m.in. tysiące róż w dwóch odmianach. Projekt przewiduje także w niektórych miejscach budowę muld chłonnych, co pozwoli zagospodarować wody opadowe.
Prace budowlane na ulicy Koszarowej będą prowadzone połówkowo, aby utrzymać ruch aut do szpitala. O zmianach w organizacji przejazdu ulicą będziemy informować, po tym jak wykonawca uzgodni projekt z zarządzającym ruchem.
Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał 10 miesięcy na realizację budowy. Koszt zadania to ponad 14,8 milionów złotych.
Budżet Sąsiedzki w TBS Wrocław
Konsultacje zakończone, teraz czas na wykonanie. TBS Wrocław przystępuje do realizacji pięciu projektów zgłoszonych przez mieszkańców w ramach pilotażowej edycji Budżetu Sąsiedzkiego.
Budżet Sąsiedzki TBS Wrocław to pierwsza tego typu inicjatywa zorganizowana przez spółkę z sektora budownictwa społecznego. Mieszkańcy osiedli wrocławskiego TBS-u jako pierwsi w Polsce mogli zdecydować, na co przeznaczą część środków, które co roku trafiają na remonty, modernizacje i konserwacje.
Zasada była prosta: wystarczyło zgłosić pomysł, który poprawiał jakość życia na danym osiedlu i mógł służyć wszystkim mieszkańcom. Pomysł trzeba było krótko opisać i zyskać poparcie 19 sąsiadów (wyrażone podpisem na wniosku), a na końcu przesłać go do TBS Wrocław.
Jak się okazało, najchętniej sprawy w swoje ręce brali mieszkańcy mniejszych osiedli: Kleczkowa, Pilczyc, Karłowic, Psiego Pola i Zakrzowa, a zmiany, w większości, dotyczyły infrastruktury dla najmłodszych mieszkańców osiedli TBS Wrocław.
Do podziału w Budżecie Sąsiedzkim było 400 tys. zł.
Projekty, które zostaną zrealizowane:
- Zmiany na placu zabaw przy budynku TBS przy ul. Krzywoustego 91-93a: montaż zjeżdżalni i stołu do ping-ponga, montaż ogrodzenia panelowego;
- Zmiany na placu zabaw przy budynku TBS przy ul. Trzebnickiej 76B-E: wymiana urządzeń do zabawy na nowe, montaż zjeżdżalni, powiększenie placu zabaw i zabezpieczenie przed wysypywanie się piasku poza ogrodzenie;
- Likwidacja „dzikiego” przejścia pod budynkiem przy ul. Kasztelańskiej na Zakrzowie;
- Zmiany na placu zabaw przy budynku TBS przy ul. Górniczej 24-50: nowe przyrządy do zabawy (zjeżdżalnia, tablice manipulacyjne), powiększenie terenu placu zabaw i dodanie nowego ogrodzenia, konserwacja powierzchni placu zabaw.
- Zmiany na placu zabaw przy budynku TBS przy ul. Zielnej na Psim Polu: nowe urządzenia: piaskownica, huśtawka „wagowa”, bujak na sprężynie, stalowa pajęczyna z mini ścianką do wspinaczki i drabinkami, zjeżdżalnia połączona z tunelem, schodkami itp.
Projekty zostały przeanalizowane przez pracowników działów TBS Wrocław: Technicznego i Działu Zarządzania Nieruchomościami. Przeprowadzono też konsultacje z wykonawcami, którzy specjalizują się w dostarczaniu rozwiązań zgłoszonych przez mieszkańców i mogliby podjąć się realizacji zakładanych projektów.
W kolejnym kroku, propozycje spółki zaopiniowali sami mieszkańcy. Liderzy projektów mieli okazję zapoznać się z planowanymi zmianami i zgłosić dodatkowe uwagi, aby wypracować ostateczny kształt projektów, które przyczynią się do zmiany otoczenia na osiedlach TBS Wrocław - zgodnie z potrzebami mieszkańców.
Po ogłoszeniu postępowania w ramach zamówień publicznych i wybraniu wykonawcy, projekty zgłoszone przez mieszkańców zmienią się w gotowe rozwiązania na ich osiedlach. O postępie w realizacji tych prac TBS Wrocław będzie informował mieszkańców na bieżąco.
Szkoła Podstawowa nr 61 przy ul. Skarbowców 8 przejdzie gruntowny remont
Już niebawem ogłosimy przetarg na modernizację, która poprawi komfort nauki i pracy dla całej szkolnej społeczności. To budynek z lat 70., który wymaga pilnych zmian. Dlatego w planach mamy m.in.:
- całkowitą przebudowę i remont sanitariatów – będą nowoczesne, dostępne i wreszcie w odpowiedniej liczbie,
- wydzielenie toalet dla osób z niepełnosprawnościami na każdej kondygnacji,
- wymianę zużytych instalacji wodnych i kanalizacyjnych,
- nowe wyposażenie, wentylacja, oświetlenie i niezbędne oznakowanie.
To kolejna z wielu inwestycji w edukację, które prowadzimy we Wrocławiu. Każda z nich to realna zmiana na lepsze – dla dzieci, nauczycieli i przyszłych pokoleń.
Prace na mostach Uniwersyteckich
Na mostach Uniwersyteckich dobiega końca kolejny ważny i widoczny etap - układanie nawierzchni na chodniku po stronie wody dolnej. W ostatnich dniach pojawiły się tutaj granitowe płyty na chodniku i masa bitumiczna na drodze rowerowej. Różnica w zastosowanych materiałach podkreśla granicę pomiędzy strefą dla ruchu pieszego i rowerowego.
Najbliższe dni to prace wykończeniowo-porządkowe po tej stronie mostów, abyśmy za tydzień mogli pojechać i po nowej ścieżce i pójść po nowym chodniku. Ekipy wykonawcy przeniosą się wówczas na drugą stronę mostów, gdzie w ciągu lata dokończymy chodnik.
Piesi będą mieli łatwiej na ul. Słonecznej
Poprawa bezpieczeństwa i komfortu pieszych na ul. Słonecznej to cel projektu zgłoszonego przez Rada Osiedla Klecina. Po ostatecznych uzgodnieniach z Radą zakresu zadania i przeprowadzeniu przetargu Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta finalizuje właśnie umowę z biurem projektowym.
Projektowanie to pierwszy etap inwestycji, po nim przyjdzie czas na roboty drogowe.
Jakie zmiany są projektowane na ul. Słonecznej? Nawierzchnia chodnika od ul. Czekoladowej do posesji nr 6 (ok. 150 m) zostanie wymieniona. Powstanie nowe, doświetlone przejście dla pieszych przez ul. Słoneczną przy wylocie w ul. Czekoladową.
Istniejące przejście przez ul. Czekoladową przy wylocie ul. Słonecznej zostanie doświetlone. Prace projektowe dla wszystkich branż, wraz z pozyskaniem wszelkich zgód i decyzji, potrwają ok. 7 miesięcy.
Łącznik między ul. Stanisławowską a Samborską jest już prawie gotowy
Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu prowadzi prace na łączniku ul. Samborskiej i Stanisławowskiej. Zadanie jest realizowane w ramach Funduszu Osiedlowego. Polega na poprawie stanu nawierzchni i infrastruktury pieszego przejścia łączącego dwie ulice.
Na budowie pojawiają się kolejne elementy infrastruktury drogowej: latarnie stoją, balustrady zabezpieczają zejścia z mostku na Kasinie, nawierzchnia z systemem odwodnienia jest już ułożona.
Pozostają drobiazgi związane z oznakowaniem organizacji ruchu drogowego, a następnie uprzątnięcie placu budowy.
Więcej latarni
Budowa oświetlenia ulicznego to wieloetapowy proces, szczególnie czasochłonny na etapie tworzenia dokumentacji projektowej i pozyskiwania wszelkich zgód i decyzji administracyjnych. Dlatego ZDiUM nieustannie nadzoruje już trwające prace budowlane lub projektowe, jak i prowadzi postępowania przetargowe - kończące się, trwające bądź planowane.
Rozbudowa oświetlenia drogowego polega przede wszystkim na doświetlaniu tzw. miejsc niebezpiecznych (głównie przejść dla pieszych), uzupełnianiu oświetlenia drogowego na nowych osiedlach, a także na wypełnianiu luk w starszej zabudowie.
Istotną rolę odgrywają tu budżety partycypacyjne, w których mieszkańcy bezpośrednio lub za pośrednictwem rad osiedli wskazują swoje potrzeby w tym zakresie.
Aktualnie trwają prace np. na ul. Kurpiów, Borowskiej i Wesołej, które zakończą się we wrześniu.
Trwają też przetargi na projekty i roboty budowlane:
- budowa oświetlenia na ul. Malinowskiego, od drogi 19KD-PR do ul. Sygnałowej – mamy dobre oferty, trwa ich sprawdzanie;
- budowa linii kablowej i oświetlenia drogowego na ul. Obrońców Poczty Gdańskiej - tu również mamy atrakcyjne oferty i trwa sprawdzanie;
- projekt doświetlenia przejść dla pieszych oraz oświetlenia drogowego w rejonie Psiego Pola - 10 lokalizacji (ul. Żmudzka, Litewska, Złotej Lilii, Kwidzyńska) - na oferty czekamy do 9 czerwca;
- projekt doświetleń w rejonach Krzyków i Fabrycznej - 11 lokalizacji (ul. Orzechowa, Bobrza, Rogowska, Hutnicza, Halicka, Wińska, Trzmielowicka) - czekamy do 9 czerwca;
- budowa doświetleń przejść dla pieszych, przejazdów rowerowych, przystanków autobusowych oraz oświetlenia drogowego na Krzykach i Starym Mieście wraz z opracowaniem dokumentacji projektowej (ul. Pawłowa, Śniadeckich, Wapienna, Krzycka) – czekamy do 10 czerwca.
Część inwestycji już jest projektowana:
- budowa oświetlenia przejść dla pieszych w 5 lokalizacjach na ul. Szewczenki;
- doświetlenie 5 przejść dla pieszych na ul. Pawiej;
- doświetlenie przejść dla pieszych na ul. Pełczyńskiej od Kominiarskiej do Kminkowej (WBO);
- doświetlenie przejść dla pieszych na skrzyżowaniach Muzealna/Podwale, Muzealna/Świebodzka/Druckiego-Lubeckiego, Kościuszki/Bałuckiego, Kościuszki/pl. Kościuszki (3 przejścia);
- doświetlenie przejścia dla pieszych przy ul. Kamieńskiego na wysokości szpitala (WBO);
- oświetlenie chodnika wzdłuż parku (stacja PKP Kuźniki - ul. Morska) (FO).
W najbliższym czasie planowane są przetargi dla lokalizacji:
- łącznik ul. Stabłowickiej;
- ul. Rolna (Fundusz Osiedlowy);
- przejścia dla pieszych na ul. Kościuszki w obrębie skrzyżowań z ul. Prądzyńskiego i Świstackiego (Fundusz Osiedlowy).
Sześciu wykonawców zgłosiło się do ważnej inwestycji na Oporowie
Sześciu wykonawców zgłosiło się do przetargu na rozbudowę skrzyżowania ulic Wiejska-Mokronoska-Awicenny. Wszystkie oferty zaproponowane przez wykonawców są poniżej kwoty, jaka miała być przeznaczona wykonanie zadanie (ponad 25 mln zł). Teraz rozpoczęła się analiza złożonych w przetargu ofert.
To będzie duża inwestycja na Oporowie. Przed nami rozbudowa ulicy Awicenny wraz z budową łącznika ul. Awicenny z ul. Morkonoską i rozbudową skrzyżowania ul. Mokronoskiej, Awicenny i Wiejskiej.
Co nas czeka? Ulice te zostaną poszerzone do trzech pasów, zmieni się też ich geometria:
- Mokronoska - na odcinku 210 m od skrzyżowania
- Wiejska - na odcinku 143 m od skrzyżowania.
- Awicenny - na odcinku 179 m od skrzyżowania.
- Przebudowany zostanie też wlot ul. Cesarzowickiej na odcinku od skrzyżowania i ul. Jordanowska na odcinku 69 m.
Planujemy też budowę chodników, dróg dla rowerów, miejsc postojowych, zatok autobusowych, przebudowę istniejących zjazdów, oświetlenia, odwodnienia, sygnalizacji świetlnej.
Wykonawca po podpisaniu umowy będzie miał 18 miesięcy na realizację tego zadania.
Skrzyżowanie nie będzie mogło być zamknięte, prace będą realizowane przy ograniczeniu ruchu - szczegóły podamy przed rozpoczęciem prac.
Remont chodnika na Tęczowej
Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta przygotowuje się do remontu chodnika na ul. Tęczowej, po stronie dworca Świebodzkiego. Planuje tu naprawić nawierzchnię na trzech odcinkach od numerów 25 do 83.
W tej chwili chodnik stanowi kronikę miejskich nawierzchni z ostatnich stu lat. Widać na nim znaczącą przewagę jednych materiałów nad innymi. O ile kamień i beton są dość trwałe, o tyle kilkudziesięcioletnie płytki lastrykowe i trylinka („plaster miodu”) zestarzały się bardzo źle. Chodnik jest więc pełen nierówności i spękań.
Już wkrótce ma się to zmienić. Najbardziej zniszczone płytki z lastryka i trylinka zostaną usunięte i zastąpione nowymi materiałami. Elementy betonowe i kamienne również zostaną zdjęte, ale nadające się do recyklingu granitowe płyty wrócą na swoje miejsce. Podobnie ZDiUM postąpił na innych zabytkowych chodnikach remontowanych ostatnio - np. na ul. Kościuszki, Prądzyńskiego czy Ołbińskiej.
Jak zwykle przy takich inwestycjach wyregulowane zostaną też krawężniki, obrzeża oraz pokrywy urządzeń znajdujących się pod chodnikiem. Zrewitalizowany będzie też zieleniec przy końcu inwestycji, przed nową zabudową pod numerem 83.
ZDiUM kończy właśnie procedurę przetargową, a planowane prace potrwają ok. 4 miesięcy.
TORYwolucja w Leśnicy - torowisko zdemontowane
Od 31 maja MPK Wrocław modernizuje ostatni, najbardziej wyeksploatowany odcinek torowiska na ul. Kosmonautów od ul. Jeżowskiej do przystanku „Jeleniogórska”. Prace idą zgodnie z planem. Zakończyła się rozbiórka torowiska i sieci. Obecnie trwa demontaż słupów trakcyjnych oraz roboty ziemne w obrębie torowiska.
Na remontowanym odcinku powstaje nowoczesne zielone torowisko z odwodnieniem drenażowo-retencyjnym, nową siecią trakcyjną oraz zmodernizowaną infrastrukturą techniczną. Zyskają na tym zarówno pasażerowie, jak i mieszkańcy – poprawi się komfort podróży, a hałas i wibracje zostaną ograniczone.
Prace potrwają do końca sierpnia 2025 r., a w tym czasie obowiązują zmiany w organizacji komunikacji miejskiej. Więcej szczegółów na stronach internetowych www.wroclaw.pl oraz www.mpk.wroc.pl.
Dodaj komentarz
Komentarze (0)