Program 38. Przeglądu Piosenki Aktorskiej

środa, 1.2.2017 09:05 675 0

38. Przegląd Piosenki Aktorskiej odbędzie się we Wrocławiu w dniach 24 marca-2 kwietnia – po zeszłorocznym, majowym PPA, kiedy miasto było Europejską Stolicą Kultury, wracamy do tradycyjnego, marcowego terminu.  

Zagraniczną gwiazdą tegorocznego Przeglądu będzie Jamie Cullum
 – jeden z najpopularniejszych dziś muzyków jazzowych na świecie. Ma charyzmatyczną osobowość i ogromny talent – jego obecność na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej, jedynym na świecie festiwalu poświęconym interpretacji piosenki, nie powinna więc nikogo dziwić. 

Najbardziej oczekiwanymi wydarzeniami Przeglądu są oczywiście Gala i Finał
. Koncert Galowy, „Muzeum Wolności”, firmuje najśmielszy dziś w Polsce literacki kabaret i teatr – warszawski Pożar w Burdelu. Do stałego składu dołączą m.in. Magdalena Cielecka, Maciej Stuhr, Magda Umer, Pablopavo i Bartosz Porczyk, a historia toczyć się będzie w bliżej nieokreślonej przyszłości, w tytułowym muzeum, czyli w jedynym miejscu, gdzie wolność można jeszcze oglądać. 

Koncert Finałowy
 składa się z dwóch części: pierwsza to Finał Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki i emocje związane z wyborem laureatów przez jury, dziennikarzy i publiczność. Druga, „Dziubanina”, to piosenki i muzyka jednego z najciekawszych kompozytorów teatralnych, Piotra Dziubka,współpracującego często z Wojciechem Kościelniakiem, widziane jednak oczami Agaty Dudy-Gracz, która jest autorką scenariusza i reżyserką „Dziubaniny”. 

We Wrocławiu gościć będziemy też artystów z różnych stron świata. Bogactwo kultur i technik wokalnych to kolejny interesujący trop w interpretacji piosenek i obecności muzyki na scenie. Przyjedzie do nas francuski multiinstrumentalista, posługujący się techniką śpiewu alikwotowego, Mathias Duplessy, który wspólnie z Mukhtiyarem Alim, sufickim śpiewakiem z indyjskiego Radżastanu tworzy niezwykły miks wschodniej i zachodniej tradycji. Shefita, młoda izraelska piosenkarka, zaśpiewa najsłynniejsze współczesne przeboje (Aerosmith, Nirvana, AlanisMorisette) w intrygujących, pełnych wschodnich ornamentów aranżacjach. Usłyszymy też Steve’a Smytha, muzyka i pieśniarza z Australii, w jego  zadziornych i chwytliwych, bluesowo-folkowo-rockowych balladach. Compagnie Derniere Minute z Francji, mistrzowie ruchu i piosenki, muzyki i wyobraźni, pokażą spektakl teatru tańca „Meme”.

Polscy artyści na festiwalu to m.in. Maja Kleszcz i Kwartet Prowincjonalny, którzy premierowo zagrają i zaśpiewają piosenki inspirowane obrazami Jerzego Dudy-Gracza. 
Wśród premierowych prezentacji znajdzie się także spektakl z ubiegłorocznym laureatem PPA Arturem Caturianem „Kilka sposobów na to, jak schudnąć, ale zostać szczęśliwym. Czyli jak kapitalizm nas tuczy i nie pozwala dojeść” oraz spektakl laureatów zeszłorocznego nurtu OFF – Teatr Układ Formalny pokaże „Traktat o androidach: God Hates Poland” na podstawie książki Michała R. Wiśniewskiego. 

Różnorodność muzycznych i teatralnych gatunków to jedno z kluczowych haseł Przeglądu. Widzowie będą mogli obejrzeć więc w ramach jednego festiwalu i muzyczny spektakl satyryczny „Kaszana zdalnie sterowana” z piosenkami Piotra Bukartyka w reż. Jerzego Satanowskiego, i hipsteroperetkę Cezarego Studniaka „Kochanie, zabiłam nasze koty” według książki Doroty Masłowskiej (Teatr Nowy w Poznaniu). 

Zobaczymy też najciekawsze spektakle dyplomowe studentów polskich szkół teatralnych: Akademia Teatralna z Warszawy pokaże „Pibloktoq”, spektakl Wojciecha Kościelniaka z piosenkami Marii Peszek, a krakowska PWST – „Do DNA”, niezwykłe aranżacje ludowych pieśni w reżyserii Ewy Kaim. 

Premiery to także cały konkurs OFF. Tym razem do nagrody pretenduje sześć spektakli
. Małe projekty, coraz częściej jednak realizowane przez wytrawnych teatralnych zawodowców, przyglądają się „piosence aktorskiej” niejako z boku, i zwykle przekraczają granice tego, co za definicję zjawiska można uznać. Jak się wydaje, tegoroczni uczestnicy konkursu wnikliwiej niż dotąd obserwują dzisiejszą rzeczywistość: obejrzymy spektakle m.in. o kobietach we współczesnej Polsce, o szacunku dla inności, o internetowym hejcie i cyberprzemocy.

Program uzupełniają  codzienne koncerty w Klubie Festiwalowym
 i, last but not least, zaskakujący w formie panel dyskusyjny „Siła piosenki”, który na Dużej Scenie wrocławskiego Capitolu poprowadzi Katarzyna Janowska. O znaczenie i rolę piosenki w zmianach kulturowych, społecznych i politycznych spierać się będą m.in. Maria Peszek, Zbigniew Hołdys i Tomasz Lipiński, a śpiewaną ilustrację historyczną zapewni zespół aktorów Capitolu i zaproszeni goście. 

Autorem plakatu 38. PPA jest Ryszard Kaja, wybitny grafik, malarz i scenograf, już po raz trzeci współpracujący z Przeglądem Piosenki Aktorskiej.  
Ryszard Kaja przez wiele lat pracował jako scenograf w Teatrze Wielkim w Łodzi i w Poznaniu, Operze szczecińskiej, obecnie zajmuje się niemal wyłącznie tworzeniem plakatów, głównie teatralnych, lecz nie tylko – jest autorem słynnej serii plakatów POLSKA.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)