Poznajcie laureatów naboru dodatkowego do Wrocławskiego Programu Wydawniczego 2024

piątek, 19.4.2024 11:07 188 0

Znamy już wyniki naboru dodatkowego do tegorocznej odsłony Wrocławskiego Programu Wydawniczego – mechanizmu, który wspiera publikację niekomercyjnych pozycji związanych z Wrocławiem i Dolnym Śląskiem.

W ramach organizowanego przez Wrocławski Instytut Kultury programu dofinansowanie mogą otrzymać zarówno wydawcy książek, jak i czasopism. W naborze dodatkowym zgłoszono 9 projektów, 5 przeszło pozytywnie weryfikację formalną i zostało przekazane do oceny ekspertów. 3 projekty uzyskały minimalną wymaganą ilość punktów i przeszły do III etapu oceny. Komisja Naboru zdecydowała o przyznaniu dofinansowania wszystkim trzem.

W kategorii książka:

  • „Jak katowałem swojego psa” – autorstwa Bartłomieja Zdunka, wydawnictwo Katalog Press – 4 500 zł
  • „O państwie, którego nie było. Historia Karabachu” – autorstwa Bartłomieja Krzysztana, wydawnictwo Kolegium Europy Wschodniej im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego we Wrocławiu (Wydawnictwo KEW) – 16 600 zł
  • „Dolnośląska Niezależna Scena Muzyczna 1980-2000” – autorstwa Pawła Piotrowicza, wydawnictwo Wrocławska Niezależna Scena Muzyczna – 30 000 zł

 O książkach:

  • Bartłomiej Zdunek „Jak katowałem swojego psa” (Katalog Press)

Książka jest zbiorem krótkich opowiadań. Rzecz dzieje się w Polsce, w Stanach, w apartamencie Lewandowskiego, pod czarnym mostem w Nowej Rudzie, w schronisku w drodze na Wielką Sowę. Raz towarzyszymy bohaterowi na pokładzie samolotu wraz z Mironem Białoszewskim, innym razem błąkamy się z nim po przydrożnym parkingu w towarzystwie sąsiada, zdziwaczałego pracownika firmy produkującej programy telewizyjne. Są też łąki, klatki, bloki, parki, psy. Staruszkowie siedzą obok dzieci, a przyjaciele ściskają się przy jednym stole z wrogami. Pojawia się David Bowie, Olga Tokarczuk, Jakub Żulczyk, piłkarze oraz drobni cwaniaczkowie. Główny bohater to współczesny, wielkomiejski everyman, udręczony, kulturalny żebrak wrzucony w kontekst wypełniony lękiem, Polską, późnym kapitalizmem i machinę wojenną. Całość jest surrealna, purnonsensowa, czerpiąca z mrocznych emocji. Trochę poezja śpiewana, trochę punk. Głośniki są wystawione na parapet i grają głośno. Ludzie wyprowadzający psy podnoszą głowy. Pies z tytułu i tytułowego opowiadania jest metaforą depresji.

  • Bartłomiej Krzysztan „O państwie, którego nie było. Historia Karabachu” (Wydawnictwo KEW)

„O państwie, którego nie było. Historia Karabachu” Bartłomieja Krzysztan to esej historyczny, w którym opisuje historię samego konfliktu oraz historię pamięci wokół niego, antropologiczną perspektywę ludzi w konflikt uwikłanych, uwarunkowania polityczne egzystencji i trwania quasi-państwa, tożsamościowy konflikt pomiędzy Armenią i Azerbejdżanem, splatający się wokół tematu Górskiego Karabachu oraz szerszą perspektywę geopolityczną. A także, może w głównej mierze z perspektywy antropologii historycznej analizuje byt polityczny o niejasnym statusie, który przez dekady egzystował na mapach Kaukazu.

  • Paweł Piotrowicz „Dolnośląska Niezależna Scena Muzyczna 1980-2000” (Wrocławska Niezależna Scena Muzyczna)

W książce zostaną opublikowane rozmowy Pawła Piotrowicza z następującymi artystami/kami, twórcami/zyniami projektów muzycznych: Mirosław „Maken” Dzięciołowski – Miejski Dom Kultury Zgorzelec/Joint Venture Sound System; Krzysztof „Heban” Migdał – Defekt Muzgó (Wałbrzych); Jacek Jaroszewski – Kara Śmierci/Dzierżoniowski Ośrodek Kultury (Dzierżoniów); Małgorzata „Tekla” Tekiel – Będzie Dobrze (Ząbkowice Śląskie); Mirosław „Smalec” Malec – Gaga/Zielone Żabki, Radical News/Zamek Nadaje (Jawor); Kamil Rogiński – Orkiestra Rivendell, R.U.T.A, Moskwa (Lubin/Prusice); Zbigniew Ugielski – Mikrofony Kaniony (Lubin); Marek „Marihuan” Tymiński – Aggafari/Latające Odchody (Wrocław); Wiktor Golc – Papadram (Wolimierz); Roland Okoń – HardTime (Nowa Ruda) oraz zdjęcia i ilustracje pochodzące z archiwów rozmówców, zespołów oraz innych ludzi.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)