Połowa wakacji i półmetek inwestycji drogowych we Wrocławiu
Torowiska, rozjazdy, nawierzchnie jezdni i duże przebudowy – we Wrocławiu trwają wakacyjne remonty. Część zakończyła się przed terminem, część dopiero się rozpocznie.
- We Wrocławiu tego lata dużo się dzieje. Prowadzimy remonty w dziesiątkach miejsc, od torowisk po chodniki, ulice i skrzyżowania. To świetna wiadomość, bo oznacza, że poprawi się komfort mieszkańców, bezpieczeństwo i estetyka naszego miasta. Prace przebiegają sprawnie, część udaje się zakończyć przed terminem – tak jak np. prace związane z usuwaniem awarii na magistrali wodociągowej przy moście Grunwaldzkim. MPWiK zakończyło je o dwa tygodnie szybciej niż planowano – mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
Na demontaż torowiska, sieci trakcyjnej, wykonanie głębokiego na 5 metrów wykopu, usunięcie usterki, przeprowadzenie testów ciśnieniowych i zasypanie wykopu zaplanowano 7-9 dni. Dzięki ogromnej determinacji specjalistów z MPWiK prace udało się wykonać w trzy doby. Odtworzenie nawierzchni i torowiska miało zająć kolejne trzy tygodnie – a zajęło dwa.
Dobrze poszedł też remont prowadzony przez MPK Wrocław - w terminie zakończyły się prace na skrzyżowaniu Oławskiej i Podwala.
Inne prace rozpoczęte w wakacje też idą zgodnie z planem.
Rozjazdy na skrzyżowaniu Pomorska/Dubois
MPK Wrocław od 5 lipca wymienia cztery rozjazdy i szyny na skrzyżowaniu Pomorskiej i Dubois. – Prace idą zgodnie z harmonogramem. Wykonaliśmy podbudowy i cztery studnie związane z odwodnieniem. Obecnie trwają prace budowlane związane z układaniem oraz spawaniem rozjazdów i skrzyżowania torowego – wymienia Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.
Kierowcy i autobusy miejskie jeżdżą wokół remontu jak po rondzie - za miejscem prowadzenia prac zorganizowane są nawrotki. MPK odtworzy też nawierzchnię torowiska na długości peronów przystankowych. Wszystko kosztuje 4,6 mln zł i zostanie zakończone ostatecznie w połowie października, choć tramwaje wrócą miesiąc wcześniej.
Mijanka na Przyjaźni
12 lipca MPK Wrocław rozpoczęło budowę mijanki tramwajowej wzdłuż ul. Przyjaźni. Na odcinku 65 m powstanie drugi tor i rozjazdy z obu stron. - Za nami już organizacja prac i przygotowanie terenu. Teraz trwają prace ziemne, wykopy i usuwanie kolizji z istniejącymi sieciami podziemnymi – mówi Woźny. Wkrótce MPK rozpocznie tutaj budowę nasypu pod przyszły tor oraz montaż fundamentów pod nowe słupy trakcyjne.
Prace potrwają łącznie 170 dni, a torowisko ma być wyłączone z użytkowania przez około 70 dni. - Ruch tramwajowy na pętli Klecina jest teraz wyłączony. Trasa linii 6 została skrócona do przystanku Orla, linii 7 i 17 – do pętli Krzyki. Tramwaje linii 2 i 14 kursują kursować bez zmian. Jeżdżą też autobusy „za tramwaj" - to linia 717 Krzyki-Giełdowa (Centrum Hurtu) – wymienia prezes MPK Wrocław. Linie autobusowe D, 107, 247 kursują bez zmian. Prace mają się zakończyć pod koniec listopada. Koszt inwestycji to ok. 4,8 mln zł.
Przejazd na torowisku Powstańców Śląskich/Jastrzębia
Trwa remont przejazdu drogowego przez torowisko na skrzyżowaniu ul. Powstańców Śląskich z ul. Jastrzębią. Powstaną nowe przejścia dla pieszych i torowisko przy peronach przystanku „Jastrzębia”. Torowisko ma tu być zielone, a krawędzie peronu wyregulowane. Poprawione zostanie też podbicie podkładów od ul. Hallera do ul. Orlej. Prace rozpoczęły się w weekend 26-27 lipca. I tylko wtedy – na czas budowy mijanki - wyłączony był tam ruch tramwajowy. Roboty budowlane mają trwać 51 dni. Tramwaje do końca sierpnia mają tu jeździć wahadłowo. Utrudnienia dla kierowców związane z zamknięciem przejazdu planowane od 15 sierpnia przez dwa dni.
- Zakończyliśmy tu etap projektowy. Wykonaliśmy tymczasowe rozjazdy nakładkowe wraz z zasilaniem i sygnalizacją zajętości toru, tak by wahadłowo zapewnić przejezdność po jednym torze. Obecnie trwają prace rozbiórkowe i roboty ziemne – mówi Przemysław, Nowicki wiceprezes MPK. Koszt tej inwestycji: to ok. 3,2 mln zł.
Ostatni fragment trasy do Leśnicy
Remont torowiska na ul. Kosmonautów to największa inwestycja w ramach tegorocznej „TORYwolucji”. Trwa tu kompleksowa przebudowa odcinka od ul. Jeżowskiej do przystanku „Jeleniogórska” – ostatniego na trasie do Leśnicy, który wymagał remontu. Prace rozpoczęły się 31 maja. Po starym, wysłużonym torowisku nie ma już śladu - zostało i układane jest nowe. Prace są zaawansowane. - Zamontowana została już nawierzchnia stalowa, trwają prace spawalnicze oraz zasypywanie torowiska tłuczniem. Wykonaliśmy nawierzchnię brukową na peronach, które wymagały regulacji. Gotowe są też przejazdy torowo-drogowe – do zrobienia został jeden przy stadionie MOSiR. Trwają prace nawierzchniowe na przejściach dla pieszych. Ponadto wykonaliśmy przepusty na kable od ul. Wielkopolskiej do ul. Rawickiej i wszystkie fundamenty pod słupy trakcyjne – wymienia wiceprezes miejskiego przewoźnika.
MPK planuje zakończyć prace przed wrześniem. Koszt remontu to ok. 15,85 mln zł.
Przejazdy na Armii Krajowej, Tarnogajskiej i Klimasa
Aktualnie MPK Wrocław przygotowuje się do prac na skrzyżowaniach al. Armii Krajowej z ul. Tarnogajską i Tarnogajskiej z Klimasa. Te prace mają się rozpocząć 23 sierpnia.
- Remont obejmie torowisko na przejeździe drogowym, przejściach dla pieszych, przejazdach rowerowych, na łukach i na długości peronów przystankowych. Zostanie wykonany przy użyciu wielkogabarytowych, prefabrykowanych płyt - tak jak na Oławskiej/Podwalu, co przyspiesza prace i pozwala ograniczyć utrudnienia w ruchu do niezbędnego minimum – informuje Daniel Misiek z MPK Wrocław. Perony na przystanku „Tarnogajska” zostaną zmodernizowane, a same przystanki będą miały nowe elementy wyposażenia.
Tramwaje mają być tu wyłączone z ruchu od 6 września do 3 października. Kierowcy mogą się spodziewać utrudnień na skrzyżowaniu Armii Krajowejz Tarnogajską w kierunku Alei Wielkiej Wyspy przez cztery dni tj. od 6 do 10 września , a na skrzyżowaniu z Klimasa – przez sześć, od 6 do 12 września.
Koszt obu tych remontów to ponad 4,1 mln zł.
W ZDiUM-ie nie tylko Wrocław na Dobrej Drodze
Praca wre także w przypadku inwestycji nadzorowanych przez Zarząd Dróg Utrzymania Miasta.
Jedną z największych inwestycji ZDiUM-u rozpoczętą w te wakacje jest wymiana kostki na asfaltobeton na obydwu jezdniach Powstańców Śląskich. - Zakończyły się już rozbiórki kamiennej kostki na obu remontowanych obecnie pasach. Wykonawca pracuje teraz nad utworzeniem i profilowaniem koryta pod nową nawierzchnię – informuje Tomasz Staruchowicz, dyrektor ZDiUM.
Trwają też prace przy budowie peronu przystanku wiedeńskiego na ul. Świdnickiej przy Arkadach. - Wykonawca ułożył tu już nowy chodnik na całej długości, tak by można było na niego tymczasowo przenieść ruch rowerowy z jezdni. Piesi nadal poruszają się w podcieniach arkad – wymienia Damian Kret, rzecznik prasowy ZDiUM. Wszystkie prace przy budowie peronu mają potrwać do końca sierpnia.
ZDiUM prowadzi też remont zadaszenia przystanku przy Tarczyński Arenie, podciągu przy magistrali wodnej na rondzie Reagana oraz chodnika ul. Rękodzielniczej przy ZSP nr 7. Zakończyła się wymiana dylatacji na jednej nitce estakady Gądowianka.
Trwają też prace w trzynastu miejscach z osiemnastu planowanych w ramach programu „Wrocław na Dobrej Drodze”, czyli szybkich wymian nawierzchni. W weekend, 2 sierpnia, wykonawca wszedł na jezdnie w tunelach pod pl. Dominikańskim. Nawierzchnia zostanie w nich wymieniona na całej długości. - Nasi inspektorzy po oględzinach nawierzchni w tunelach na placu Dominikańskim stwierdzili liczne pęknięcia i uszkodzenia. Tego typu infrastruktura w centrum miasta to strategiczne miejsce o dużym natężeniu ruchu, które wymaga najwyższych standardów bezpieczeństwa dla kierowców. Nie chcemy dopuścić do sytuacji, gdzie aktualne uszkodzenia przerodzą się w jeszcze poważniejsze. Działamy teraz, by uniknąć większych problemów zimą, a potem wiosną w tak strategicznym miejscu– mówi Tomasz Staruchowicz, dyrektor Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta. Układanie nawierzchni w tunelach ma potrwać dwa tygodnie. Przed i za tunelami – trzy. Gdy jezdnie przejdą odbiory, wróci normalny ruch.
Tydzień wcześniej prace rozpoczęły się na ulicy Koziej, gdzie trwa wymiana nawierzchni na 800-metrowym odcinku od skrzyżowania z Maślicką aż do wysokości ul. Białostockiej. Czas trwania tych prac drogowych to około 3 tygodni.
Drogowcy pracują też na ulicach:
· Bajana (ponad kilometrowy odcinek) - rozebrana została już pierwsza połowa jezdni, wykonawca wyregulował krawężniki, rozpoczęło się układanie pierwszej warstwy asfaltobetonu. Prace mają tu potrwać do 23 sierpnia.
· Drzewieckiego (odcinek 980 m) – pierwsza warstwa asfaltobetonu na pierwszej połowie jezdni została tutaj ułożona 29 lipca. Tutaj także prace mają się zakończyć 23 sierpnia.
· Horbaczewskiego (na 280-metrowym odcinku od Balonowej do ronda Szomańskiego) w tym tygodniu rozpocznie się układanie asfaltobetonu, tak aby z początkiem sierpnia przejść z frontem robót na drugą połowę jezdni. Prace mają tu potrwać do końca sierpnia.
· Moniuszki - trwa regulacja włazów i wpustów deszczowych oraz rozbiórka pierwszej połowy jezdni. Wymiana nawierzchni ma potrwać do 31 sierpnia, prace wykończeniowe do połowy września.
· Śniadeckich - gotowe są już nawierzchnie jezdni w obu kierunkach. Trwają jeszcze prace wykończeniowe.
· Dokerska i Gwarecka (wymiana nawierzchni na obu ulicach obejmie 1100-metrowy odcinek jezdni) – wykonawca ułożył już pierwszą warstwę asfaltobetonu i siatkę wzmacniającą na ul. Dokerskiej. Prace miały się tu zakończyć w połowie sierpnia, w obrębie budowy doszło jednak do awarii MPWiK i ten termin się wydłuży.
· Poleska (wymiana nawierzchni na ul. Poleskiej wraz z pętlą autobusową obejmuje 650-metrowy odcinek jezdni) – wykonawca jest przed rozpoczęciem robót bitumicznych na pierwszej połowie jezdni. Wyregulował znajdujące się w jezdni wpusty i pokrywy kanałowe i jest w trakcie ustawiania krawężnika. Prace mają się zakończyć z końcem wakacji.
· Waligórskiego (wymiana nawierzchni wraz z chodnikiem i poboczem obejmuje 350-metrowy odcinek drogi) - jesteśmy w trakcie rozbiórek pod osadzenie nowych krawężników od strony chodnika asfaltowego i szutrowego. Prace rozpoczęły się tutaj 19 lipca i potrwają dwa miesiące.
· Czekoladowa (ok. 1,2-kilometrowy odcinek od ronda Cukrowników do ul. Francuskiej) – połowa jezdni została sfrezowana, trwa regulacja krawężników, wpustów i pokryw kanałowych przed robotami bitumicznymi. Wykonawca wkrótce rozpocznie układanie asfaltobetonu, tak aby przełożyć ruch i rozpocząć remont drugiej połowy jezdni. Prace mają potrwać do połowy września.
· Inżynierska - wymiana nawierzchni obejmuje tutaj 530-metrowy odcinek jezdni (od ronda przy al. Piastów do wiaduktu w ul. Kruczej) oraz 360 m chodnika (od ronda do wysokości skrzyżowania z ul. Bzową). Od 14 lipca trwają prace przy remoncie chodnika, część już została ułożona.
Wkrótce wykonawca wkroczy na jezdnię. Remont ma się zakończyć po dwóch miesiącach.
W ramach programu „Wrocław na Dobrej Drodze” jeszcze w sierpniu ma rozpocząć się wymiana nawierzchni na ulicach (albo ich fragmentach) Nefrytowej, Małopolskiej i Halickiej, Krzywoustego, Legnickiej, Bacciarellego.
Część z remontów prowadzonych przez Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta już się zakończyła. Trwają procedury związane z uzyskaniem pozwolenia od Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego na użytkowanie po zakończeniu trwających od czerwca prac na łączniku Cynamonowa – Pełczyńska. Łącznik przeszedł już odbiory techniczne. ZDiUM jest też w trakcie odbiorów po remoncie chodnika na ul. Odkrywców. Zakończyły się prace na asfaltowej drodze pieszo-rowerowej na Legnickiej, chodniku z nowymi peronami autobusowymi na ul. Miodowej na wysokości numeru 27 i chodniku przy Promenadzie Krzyckiej.
4 sierpnia ZDiUM rozpoczął wymianę dylatacji na wiadukcie w al. Armii Krajowej na jezdni w stronę Alei Wielkiej Wyspy. Także w sierpniu rozpocznie się akcja „Szkoła”. – Odmalujemy blisko 500 przejść dla pieszych w sąsiedztwie szkół – informuje Damian Kret. Co jeszcze? W sierpniu mają się też rozpocząć prace na budowie przejścia z oświetleniem przy ul. Inżynierskiej/Różanej, utwardzenie sięgacza ul. Opatowickiej 11-21 oraz ulic Hiacyntowej i Przebiśniegowej, remont chodników na ulicach: Tęczowej, Lakierniczej, Dąbrowskiego, Worcella, Haukego-Bosaka i Gubińskiej oraz naprawa asfaltowej drogi dla rowerów wzdłuż wybrzeża Stanisława Wyspiańskiego.
Bardzka, Trawowa, Wiejska-Mokronoska-Awicenny
Od 28 czerwca trwają nadzorowane przez Wrocławskie Inwestycje prace na ul. Bardzkiej. W miejscu torowiska na odcinku od al. Armii Krajowej do ul. Pięknej powstaje trasa autobusowo-tramwajowa, tak, by autobusy nie musiały wjeżdżać tu na przystanek, by za chwilę wracać na ogólną jezdnię po wschodniej stronie. Po zakończeniu prac pojadą wydzielonym korytarzem razem z tramwajami. - Na budowie trasy autobusowo-tramwajowej na Bardzkiej prace idą zgodnie z planem. W sobotę, 2 sierpnia, został tu uruchomiony tramwajowy ruch wahadłowy po jednym torze. Dzięki temu tramwaje 18 i 21 wróciły na Gaj. Wykonawca wybudował w ostatnich tygodniach specjalny kolektor, a także ściankę szczelną. Teraz zaczyna budowę nowego peronu przystankowego po zachodniej stronie – informuje Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji. Planowane zakończenie inwestycji to pierwszy kwartał przyszłego roku. Koszt - ponad 12 mln zł.
Wrocławskie Inwestycje na dniach rozpoczną remont ul. Koszarowej na wrocławskich Karłowicach. Jezdnia na ul. Koszarowej zostanie poszerzona z 5,5 m do 6 m. Wybudowane zostaną nowe przystanki z wiatami i duża zatoka służąca autobusom. Nawierzchnia ulicy będzie wykonana z masy bitumicznej, która zastąpi zniszczoną kostkę brukową. Po inwestycji zyskają rowerzyści. Wybudowana zostanie dwukierunkowa droga dla rowerów po stronie północnej, czyli tej gdzie znajdują się szpital i budynki kampusu Uniwersytetu Wrocławskiego. Podczas inwestycji mają powstać nowe chodniki oraz przejścia dla pieszych (dodatkowe przejście dla pieszych powstanie na ul. Sołtysowickiej przy skrzyżowaniu z ul. Koszarową). Zaplanowana jest też przebudowa sieci podziemnych. Wykonawca podczas realizacji tego zadania zadba także o zieleń. Na ul. Koszarowej pojawią się m.in. tysiące róż w dwóch odmianach. Projekt przewiduje także w niektórych miejscach budowę muld chłonnych, co pozwoli zagospodarować wody opadowe.
Prace ruszą po uzgodnieniu zastępczej organizacji ruchu. Koszt inwestycji to ponad 14,8 mln zł.
Latem planowane jest też rozpoczęcie rozbudowy skrzyżowania ulic Wiejska-Mokronoska-Awicenny. W lipcu Wrocławskie Inwestycje wybrały wykonawcę. Najlepszą ofertę złożyła firma GM Roads, która ma rozbudować skrzyżowanie za ok. 18 mln zł.
Ulice mają tu zostać poszerzone do trzech pasów, zmieni się też ich geometria. Miasto planuje też budowę chodników, dróg dla rowerów, miejsc postojowych, zatok autobusowych, przebudowę istniejących zjazdów, oświetlenia, odwodnienia, sygnalizacji świetlnej.
Jeszcze w sierpniu wykonawca ma wejść na budowę ciągu pieszo-rowerowego na ul. Trawowej. 22 lipca Wrocławskie Inwestycje ogłosiły, że wyłoniły wykonawcę. Prace obejmą tutaj budowę jezdni dla rowerów i chodników dla pieszych oraz ciągu pieszo-rowerowego, w tym wykonanie przewiertu pod torami kolejowymi, budowę oświetlenia, zagospodarowanie zieleni i postawienie ławek oraz koszy na śmieci. Prace mają potrwać siedem miesięcy od momentu podpisania umowy z wykonawcą robót. Budowa trasy w ulicy Trawowej, która pozwoli dotrzeć nad rzekę Ślęzę, będzie kosztować ponad 1,5 miliona zł.
Komentarze (0)