Podsumowanie sezonu 2023/2024 Wrocławskiego Teatru Współczesnego

poniedziałek, 8.7.2024 15:34 188 0

Sezon 2023/2024 we Wrocławskim Teatrze Współczesnym zdominowały realizacje sceniczne sztuk nagrodzonych w V Konkursie Dramaturgicznym STREFY KONTAKTU: „Uwolnienie” Zenona Fajfera w reż. Kuby Kowalskiego, „Dramat rodzaju męskiego" w reż. Marcina Libera na podstawie sztuki Jakuba Tabaczka pt. „Stulejka" oraz „Kolejność fal" Filipa Zawady w reż. Darii Kopiec. Na rozpoczęcie sezonu wystawiliśmy spektakl „Młody mężczyzna” w reż. Katarzyny Kalwat, który powstał na podstawie ostatniej książki noblistki, Annie Ernaux.

4 premiery:

„Młody mężczyzna" jest kolejnym teatralnym projektem Katarzyny Kalwat, w którym buduje napięcie między życiem osobistym a potrzebą tworzenia, zaciera granice między sztuką i intymnością. Reżyserka ponownie współpracowała ze znanym artystą wizualnym, Zbigniewem Liberą, który nie tylko zaprojektował przestrzeń sceniczną, ale przede wszystkim jest autorem fotograficznej dokumentacji romansu bohaterów spektaklu – pisarki ze studentem.

„Uwolnienie" to spektakl w konwencji teatru absurdu, zadający egzystencjalne pytania i jednocześnie dowcipna satyra na współczesnych Polaków. To też opowieść o empatii, która nieśmiało kiełkuje pod wściekłością i wrzaskiem bohaterów – czy jesteśmy w stanie porozumieć się i przynajmniej tymczasowo zasypać dzielące nas przepaści?

„Dramat rodzaju męskiego" jest energetycznym spektaklem, którego twórcy w ironiczny sposób opowiadają o problemach z męskością, ale pokazują też jej pozytywne aspekty. Przedstawienie traktuje o kolejnych etapach życia mężczyzny, a reżyser, Marcin Liber, uczynił kobiety opowiadaczkami tej historii. Realizatorzy bawią się maskulinistyczną konwencją, cytując amerykański stereotyp facetów w jeansowych, kowbojskich uniformach.

„Kolejność fal" natomiast to wysmakowany wizualnie spektakl z kostiumami w kolorach wody i multimedialnymi projekcjami inspirowanymi malarstwem. W przedstawieniu ważną rolę odgrywają ruch i taniec, a chóralne śpiewy w wykonaniu aktorek i aktorów przenikają się z muzyką na perkusję i urządzenia elektroniczne.

Po raz szósty zorganizowaliśmy Festiwal Dramatu STREFY KONTAKTU

Sezon 2023/2024 we Wrocławskim Teatrze Współczesnym zakończył się VI Festiwalem Dramatu STREFY KONTAKTU, na którym zaprezentowane zostały cztery czytania performatywne dramatów pochodzących z V Konkursu Dramaturgicznego STREFY KONTAKTU. Były to: monodram „Nieznajoma z Sekwany" Jacka Dehnela w reż. Marka Fiedora, multimedialne widowisko pantomimiczno-aktorskie „Pamiętnik Żebra Adama" na podstawie sztuki Michała Bajera (w reż. Krzysztofa Boczkowskiego i Miłosza Pietruskiego), a także groteskowo-narkotyczna parodia „Dziadów", czyli „Rozmowy mijane" Ignacego Karpowicza w reż. Jędrzeja Piaskowskiego i „Budowniczy schronów" w reż. Barbary Bendyk na podstawie sztuki Michała Walczaka o współczesnych lękach i sile manipulacji.

W programie Festiwalu znalazł się też „Pies" – spektakl Barbary Bendyk i Szymona Króla na podstawie improwizacji aktorskich z Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie (laureat Nagrody Głównej 13. Forum Młodej Reżyserii w Krakowie). Magdalena Drab poprowadziła dwudniowe warsztaty dramaturgiczne.

A już na początku roku poznamy nowe dramaty, nad którymi pracują autorzy zaproszeni przez Wrocławski Teatr Współczesny do udziału w VI Konkursie Dramaturgicznym STREFY KONTAKTU.

Sztuki napisane na poprzednie edycje Konkursu dostępne są na stronie strefykontaktu.pl.

Uczestniczyliśmy w festiwalach:

„Młody mężczyzna" w reż. Katarzyny Kalwat został zaprezentowany na 64. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych – Festiwalu Sztuki Aktorskiej. Organizatorzy podkreślają, że to najstarszy polski festiwal teatralny i jedyny polski konkurs aktorski.

Z kolei „Trąbka do słuchania" w reż. Weroniki Szczawińskiej znalazła się w finale Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie", gdzie walczyła o nagrodę „Złotej Kieszeni”. Celem konkursu jest „prezentacja, promocja i popularyzacja prac autorów scenografii i kostiumów do polskich inscenizacji powstałych zarówno w obiegu instytucjonalnym, jak i offowym".

W 30. Ogólnopolskim Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej nagrodzono Marcina Libera za reżyserię dwóch przedstawień: „Dropie" z Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu oraz „Dramat rodzaju męskiego" z Wrocławskiego Teatru Współczesnego.

Komisja Artystyczna konkursu wyróżniła nagrodami teatry, które w mijającym sezonie postawiły na polskie sztuki współczesne. Główną nagrodę w wysokości 80 tys. złotych otrzymał Wrocławski Teatr Współczesny za „konsekwentne inwestowanie w polską dramaturgię, w tym organizowany od ośmiu lat konkurs dramaturgiczny STREFY KONTAKTU, a także staranne wprowadzanie nagrodzonych tekstów do repertuaru".

Działania edukacyjno-warsztatowe:

W sezonie 2023/2024 we Wrocławskim Teatrze Współczesnym miało miejsce 106 spotkań warsztatowych, w których uczestniczyło 1221 osób.

Grupa z LO Nr XII im. Bolesława Chrobrego we Wrocławiu w ramach realizowanego z WTW przez rok  projektu „W stronę teatru" przygotowała pokaz pt. „Maski".

Po raz drugi grupa „Teatr na próbę", działająca we Wrocławskim Teatrze Współczesnym, zaprezentowała swoje umiejętności publicznie. Inicjatywa powstała w ubiegłym sezonie, a czerwcowy pokaz pt. „Eskejp" był zwieńczeniem dziesięciomiesięcznych działań młodych ludzi, którzy nie tylko pracowali nad własnym spektaklem, ale również poznawali przedstawienia z repertuaru WTW, o których niejednokrotnie długo dyskutowali na warsztatach. Grupą opiekuje się Katarzyna Migdałowska (pedagożka teatralna), a wsparcie artystyczne i reżyserskie zapewnia Anna Kieca (aktorka WTW).

Przez cały sezon prowadziliśmy również warsztaty wprowadzające i interpretacyjne dotyczące bieżących spektakli repertuarowych adresowane do grup szkolnych.

Dramat interaktywny

„Bezdroże" Piotra Fronia i Pauliny D. Gawrońskiej to dramat interaktywny i wielogłosowa reporterska opowieść o polsko-ukraińskim sąsiedztwie. Premiera pierwszego odcinka miała miejsce 24 lutego 2024 roku, w rocznicę rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Wszystkie sześć odcinków dramatu interaktywnego „Bezdroże" można przeczytać na stronie internetowej WTW.

Wakacje w WTW

Trzy lata temu zainaugurowaliśmy cykl „Trzy w jednym", w ramach którego offowi twórcy teatralni mają możliwość pokazania swoich spektakli na scenach Wrocławskiego Teatru Współczesnego. Tym razem będą to dwa spektakle Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu: „Odejście Głodomora” Tadeusza Różewicza, w reż. Siergieja Artsiomenko (24 sierpnia) i „Baśń o wężowym sercu” Radka Raka w reż. Miłosza Pietruskiego (25 sierpnia).

W kolejny weekend (30 i 31 sierpnia) zobaczymy premierowy spektakl fundacji Jubilo, pt. „Bez skrzydeł/Wingless", reżyseria: Lorenzo Volpi Lutteri.

Z kolei 1 września Zdzisław Kuźniar zaprezentuje na Scenie na Strychu WTW monodram pt. „Księga Hioba". 92-letni artysta sam gra i reżyseruje. To dla niego powrót do tego tekstu – 20 lat temu wystąpił we Wrocławskim Teatrze Współczesnym w spektaklu o tym samym tytule, który wyreżyserował Piotr Cieplak. Jak Kuźniar zinterpretuje po latach jedną z najbardziej znanych ksiąg Starego Testamentu, traktującą o problemie niezasłużonego cierpienia, bożej sprawiedliwości i zła?

Więcej informacji i bilety: www.wteatrw.pl

Sezon 2024/2025

Pierwszą premierą (14 września) w nowym sezonie będzie „Przemiana"na podstawie opowiadania Franza Kafki, w reżyserii Michała Kmiecika. Informacje o kolejnych premierach podamy we wrześniu.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)