Podsumowanie czterech lat rządów Jacka Sutryka w liczbach [STATYSTYKI UM]

wtorek, 22.11.2022 10:22 670 0

Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk rządzi już cztery lata. Poniżej przedstawiamy raport Urzędu Miasta podsumowujący kadencję prezydenta w liczbach.

200 mln złotych na wymianę kopciuchów, 1,8 mld na inwestycje w drogi, chodniki i mosty, ponad 7 tys. nowych miejsc w żłobkach i przedszkolach czy 240 nowych autobusów na ulicach Wrocławia – w liczbach podsumowujemy cztery lata prezydentury Jacka Sutryka.

Według raportu „Business Environment Assessment Study” stolica Dolnego Śląska jest najlepszym miastem w Polsce, zarówno do życia, jak i inwestowania. Z kolei  według analizy “European Cities & Regions of the Future 2022/23” wynika, że Wrocław jest najlepszym średniej wielkości miastem do biznesu. Jak jednak wygląda rzeczywistość Wrocławia z perspektywy czterech lat kadencji samorządowej? 

KOMUNIKACJA MIEJSKA

 „Zmiany w MPK to jeden z moich priorytetów” – tak deklarował Jacek Sutryk obejmując władzę w mieście w 2018 roku. I poszły za tym konkrety: 80 mln zł rocznie na remonty torowisk, nowe autobusy i tramwaje, remonty starych składów.

Od 2019 roku wyremontowano, albo ułożono zupełnie nowych 42 kilometry torów, a łącznie na program TORYwolucji przeznaczono 295 milionów.

- Efekty tych prac widać gołym okiem, bo wreszcie wrocławskie tramwaje przestały wypadać z szyn. Jeszcze 3 lata temu dochodziło do niemal 100 takich sytuacji, 2022 był pierwszym rokiem wielu lat, gdy mamy miesiące bez ani jednego wykolejenia – mówi Jacek Sutryk. Dodatkowo ratusz wyda 50 milionów złotych na modernizację zajezdni  Borek, a także prace na zajezdniach przy ul. Ślężnej i Ołbin.

Do tego tabor. Jeśli podliczymy autobusy zakupione i dzierżawione przez MPK i podwykonawców pracujących na zlecenie miasta  to w ciągu tych czterech lat na ulicach Wrocławia pojawiło się 240 nowych autobusów. Większość z nich spełnia najwyższe normy Euro6, a miasto czeka na dostawę13 autobusów elektrycznych.

 Elżbieta Urbanek, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Transportu jest szczególnie dumna ze współpracy z gminami wokół Wrocławia. – Prowadzimy wspólną komunikację m.in. z Żórawiną, Kątami Wrocławskimi czy Czernicą. Uruchomiliśmy aż 11 nowych linii podmiejskich. By samochody nie wjeżdżały do miasta, w ciągu czterech lat zbudowaliśmy 400 nowych miejsc Park&Ride, a budujemy kolejnych 470.

Dzięki tym inwestycjom Wrocław ma najmłodszą flotę autobusową w Polsce, ale i z tramwajami jest coraz lepiej.

- W ciągu czterech lat zakontraktowaliśmy 101 nowych składów, z tego około połowy już jest na ulicach Wrocławia. Dodatkowo 43 Skody i WrAsy przeszły pełną modernizację, właściwie śmiało moglibyśmy powiedzieć, że są jak nowe – komentuje Krzysztof Balawejder, prezes MPK.

ZIELONY WROCŁAW

Tramwaje jeżdżą coraz częściej zielonymi torowiskami – takie powstały w czasie prezydentury Sutryka na Karłowicach czy wzdłuż Hallera. Teraz czas na realizację  projektu „zielonej Legnickiej i Lotniczej”. Ponad 900 drzew z kilkunastu gatunków jest sadzonych wzdłuż linii tramwajowej i na przystankach. Miasto w czasie tej kadencji przeprowadziło także dwuletnie badanie, niezbędne, aby zarejestrować Pola Irygacyjne jako rezerwat przyrody.

- Ten będzie miał aż 751 hektarów powierzchni, a to nie koniec, bo  w ciągu tych czterech lat zabezpieczyliśmy przed zabudową 24 inne miejskie tereny zielone o łącznej powierzchni 22 hektarów. Do tego można dodać 49 nowych parków i zieleńców. 33 nowe place zabaw czy 25 siłowni plenerowych – wskazuje Katarzyna Szymczak-Pomianowska z Departamentu Zrównoważonego Rozwoju.

Akcją, którą wrocławianie pokochali, jest WROśnij we Wrocław – podczas której  rodzice posadzili swoim nowonarodzonym dzieciom już 2333 drzew

NAJMŁODSZY WROCŁAW

Nowi mieszkańcy, mogą liczyć nie tylko na własne drzewo, ale także na wrocławską wyprawkę, którą otrzymało 23,5 tys. noworodków, bo Wrocław mocno stawia na dzieci.

- W ostatnich czterech latach liczba miejsc w żłobkach i punktach opieki wzrosła o blisko 3 tysiące. Uruchomiliśmy także miejski program in-vitro, dzięki któremu mamy we Wrocławiu 180 małych obywateli. Poprawiliśmy także w ciągu tych czterech lat opiekę zdrowotną w szkołach – utworzyliśmy 13 gabinetów dentystycznych, i zaszczepiliśmy przeciwko HPV 11,6 tys. dziewczynek i chłopaków – mówi Joanna Nyczak, szefowa Wydziału Zdrowia.

Wrocław rozwija także bazę szkolną. W budowie są Zespoły Szkolno-Przedszkolne przy ul. Asfaltowej  i Cynamonowej, powstaje też przedszkole przy ul. Hallera. Wiele prac już się zakończyło.

 – Rozbudowaliśmy Szkołę Podstawową przy ul. Głubczyckiej, czy Zespół Szkolno-Przedszkolny przy ul.Osobowickiej. Od początku tej kadencji na inwestycje i remonty w placówkach oświatowych wydaliśmy ok. 315 mln złotych – wymienia Jarosław Delewski, dyrektor Departamentu Edukacji.

Dzięki tym pracom powstało we Wrocławiu dodatkowych 4 443 miejsc przedszkolnych, a miasto dołoży do rządowej subwencji edukacyjnej w przyszłym roku miliard złotych.

SPORT I REKREACJA

W tej kadencji miasto wyremontowało już 29 podwórek, powstała hala do sportów walki przy Racławickiej, blok sportowy w XIII LO przy Hauke-Bossaka czy cztery skateparki – przy Sukielickiej, Ślężnej, Królewskiej i Bacciarellego. Do tego duża przebudowa Aquaparku przy ul. Borowskiej i budowa zupełnie nowego przy ulicy Polnej. A to nie koniec, bo trzeci Aquapark powstaje na Psim Polu. Prezydent Wrocławia od początku kadencji stawia na zdrowy tryb życia stąd budowa nowych dróg rowerowych czy tras tramwajowych.   

 - W ciągu czterech lat oddaliśmy do użytku 75 kilometrów tras rowerowych, m.in. Wrocławia do Bielan Wrocławskich, kolejne odcinki powstają np. obok inwestycji tramwajowych - podsumowuje Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności. Sama budowa tramwaju na Nowy Dwór i na Popowice pochłoną ponad 600 mln złotych.

DLA PIESZYCH, KIEROWCÓW I AUTOBUSÓW

Przez cztery lata na inwestycje w drogi, chodniki i mosty miasto wydało 1,8 mld złotych: przebudowano ulicę Obornicką i Berenta, zbudowano kładkę nad al. Jana III Sobieskiego. Po wielu latach planowania ruszyła i szybko się idzie do przodu budowa Alei Wielkiej Wyspy, oraz budowa obwodnicy Leśnicy. Postępują także prace przy budowie nowych mostów Chrobrego, w centrum miasta remontowane są mosty Pomorskie i ich przedłużenie, czyli ulica Pomorska. A to nie wszystko.

- Mnie szczególnie cieszy rewitalizacja Bastionu Sakwowego, czyli niegdyś popularnego wśród wrocławian Wzgórza Partyzantów. To smutne i zapomniane miejsce odzyskuje dawny blask. Sukcesem jest również gruntowny remont 35 kamienic – mówi prezydent Jacek Sutryk.

ZMIEŃ PIEC

Prezydent Wrocławia zadeklarował na początku kadencji przeznaczenie 330 mln zł z miejskiej kasy na program likwidacji trujących pieców.

Program – mimo wzrostu cen energii – idzie bardzo dobrze, Wrocław wydał na ten cel już około 200 milionów, za co zlikwidował 6800 kopciuchów, a 213 budynków komunalnych podłączono do ekologicznego ogrzewania.

Kolejne 2 tysiące pieców jest w procesie wymiany, a mieszkańcy zaoszczędzili na podatkach (montując OZE) 21 mln zł. To szeroka gama działań, które realnie poprawiają jakość powietrza we Wrocławiu.

PARTYCYPACJA I SENIORZY PO WROCŁAWSKU

W ciągu czterech lat nakłady na projekty Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego, te finansowane z Funduszu Osiedlowego czy Mikrogranty łącznie wyniosły 147 mln złotych. Z kolei 241 tysięcy mieszkańców korzysta z miejskich programów lojalnościowych: Nasz Wrocław i Nasz Wrocław MAX.

- Rozliczają podatki i meldują się i dzięki temu nieodpłatnie korzystają z miasta: z wizyt w ZOO, Aquaparkach, z tańszej komunikacji, mają zniżki do instytucji kultury.  W ten sposób wrocławianie łącznie zaoszczędzili 6 mln złotych – mówi Bartłomiej Świerczewski, szef Departamentu Spraw Społecznych.

Urząd Miasta aktywizuje także seniorów. To im wydano w ciągu czterech lat 33,5 tys. Wrocławskich Kart Seniora, dla nich utworzono 19 Centrów Aktywności Lokalnej. Sami seniorzy korzystają z miejskiego programu przejazdów taksówkami – łącznie zrealizowano już 50 tys. kursów w ramach Taxi Senior.    

- Gdybym chciał zdefiniować te cztery lata jednym słowem, to powiedziałbym: „spotkania”. Moi współpracownicy policzyli, że było ich 6 tysięcy. Miałem przyjemność spotkać się ze 117 tys. mieszkańców. Dodatkowo udzieliłem jako prezydent miasta 141 ślubów, ale jeszcze bardziej cieszy mnie liczba 648 - tyle uhonorowaliśmy małżeństw z długoletnim stażem – mówi Jacek Sutryk.

ŻÓŁTO-NIEBIESKIE FLAGI WE WROCŁAWIU

Ta kadencja samorządu z pewnością będzie zapamiętana z trzech powodów: wybuchu pandemii, wprowadzenia tzw. Polskiego Ładu, który odebrał samorządom  znaczną część ich dochodów własnych i wreszcie ostatni rok, czyli pełnoskalowa napaść Rosji na Ukrainę.

- Do Wrocławia w ciągu kilku tygodni przyjechało około 150 tysięcy uchodźców. Mieszkańcy otworzyli swoje  serca i mieszkania udzielając bezprecedensowej pomocy. Jeszcze raz dziękuję za to – mówi prezydent Wrocławia. Za pomocą wrocławian poszły miejskie rozwiązania systemowe:

- W kulminacyjnym momencie mieliśmy w mieście 25 punktów noclegowych i byliśmy w stanie zagwarantować w ciągu doby 2300 miejsc do spania – przypomina Dorota Feliks z WCRS-u. Dziś ok. 11 tysięcy ukraińskich dzieci uczy się w miejskich przedszkolach i szkołach. Do tego sprawnie działa aż 76 klas przygotowawczych, a tysiąc osób bierze udział w miejski programie nauki polskiego - Wrocław na Językach Świata.

A CO PRZED NAMI?

Mieszkańcy Wrocławia muszą zmierzyć się z galopującą inflacją i gigantycznymi wzrostami cen energii i kredytów. To wyzwanie dotyka także samorządu, który dodatkowo straci ponad 400 mln złotych na zmianach podatkowych wprowadzonych przez rząd.

– Dlatego we wrześniu ogłosiłem miejski plan oszczędzania. To działania związane z ograniczaniem zużycia energii w miejskich jednostkach oraz przestrzeniach Wrocławia, ale również rezygnacja z organizacji części corocznych wydarzeń – mówi prezydent Wocławia. – Skupiamy się na utrzymaniu usług komunalnych na jak najwyższym poziomie, bo do tego są przyzwyczajeni nasi mieszkańcy. Dodatkowo, mimo wszystko, nie zatrzymujemy naszych inwestycji, a nawet ruszamy z kolejnymi. W tym roku rozpocznie się m.in. budowa wydzielonego korytarza transportowego na Jagodno – podsumowuje Jacek Sutryk.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)