Pakiet dla Południa – na jakim etapie są inwestycje
Od 5 maja mieszkańcy Wrocławia jeżdżą autobusami wydzieloną trasą na Jagodno zarezerwowaną tylko dla komunikacji zbiorowej. Niedawno Wrocławskie Inwestycje ogłosiły przetarg na projekt łącznika Iwaszkiewicza-Kajdasza, wybrały też wykonawcę projektu Zwycięskiej. Co jeszcze dzieje się w sprawie „Pakietu dla Południa?”
Po spotkaniu z mieszkańcami w Zespole Szkolno-Przedszkolnym przy ul. Asfaltowej 6, które odbyło się pod koniec listopada 2024 r. miasto Wrocław przystąpiło do realizacji pomysłów, które mają ułatwić życie mieszkańcom zakorkowanych południowych osiedli.
- W czasie konsultacji społecznych od wrocławian wpłynęło niemal 900 wielowątkowych opinii. Wszystkie dokładnie przeanalizowaliśmy, by poznać oczekiwania mieszkańców i wypracować najbardziej rozsądne rozwiązania, które jesteśmy w stanie zrealizować. W związku z „Pakietem dla Południa” dużo się dzieje, choć być może mieszkańcy jeszcze tego nie widzą. Ale działamy – jesteśmy albo w trakcie zbierania dokumentacji, albo w trakcie przetargów, albo już je rozstrzygnęliśmy - mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
Wydzielony korytarz na Jagodno i Bardzka
Od 5 maja na pętlę na Jagodnie autobusy jeżdżą wydzieloną trasą autobusową. Zaawansowane są też prace na ul. Bardzkiej – choć to inwestycja spoza „Pakietu dla Południa”, usprawni przejazd komunikacji miejskiej z południowych osiedli do centrum. W miejscu torowiska na odcinku od al. Armii Krajowej do ul. Pięknej powstaje bowiem trasa autobusowo-tramwajowa tak, by autobusy nie musiały wjeżdżać tu na przystanek, by za chwilę wracać na ogólną jezdnię po wschodniej stronie. Po zakończeniu prac pojadą wydzielonym korytarzem razem z tramwajami.
- Na budowie trasy autobusowo-tramwajowej na Bardzkiej prace idą zgodnie z planem. W sobotę, 2 sierpnia, został tu uruchomiony tramwajowy ruch wahadłowy po jednym torze. Dzięki temu tramwaje 18 i 21 wróciły na Gaj. Wykonawca wybudował w ostatnich tygodniach specjalny kolektor, a także ściankę szczelną. Teraz zaczyna budowę nowego peronu przystankowego po zachodniej stronie – informuje Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji. Planowane zakończenie inwestycji to pierwszy kwartał przyszłego roku. Koszt - ponad 12 mln zł.
Co z innymi rozwiązaniami?
Trwa projektowanie trasy tramwajowej na Jagodno i rozbudowę do czterech pasów ulicy Buforowej. Ulica będzie czteropasmowa z dodatkowymi pasami przy skrzyżowaniach i drogami pomocniczymi. W ramach projektu analizowana jest też możliwość wydłużenia trasy komunikacji zbiorowej do granic miasta wraz z utworzeniem węzła przesiadkowego. Projekt powinien być gotowy pod koniec przyszłego roku.
Jest umowa na projekt Zwycięskiej
Wrocławskie Inwestycje podpisały właśnie umowę na projekt rozbudowy ul. Zwycięskiej, która ma być wygodną i bezpieczną dla wszystkich użytkowników arterią na południu Wrocławia. Inwestycja obejmie m.in. poszerzenie jezdni, nowe drogi rowerowe i chodniki, zatoki autobusowe, bezpieczne przejścia dla pieszych. – To rozbudowa Zwycięskiej od alei Karkonoskiej do obecnego ronda Ojca Pio o dodatkowe pasy ruchu. Zwycięska z ulicy dwupasmowej będzie czteropasmowa z dodatkowymi pasami do skrętów. Taka rozbudowa wymaga również zmian na rondzie, które zostanie zastąpione skrzyżowaniem z sygnalizacją świetlną. Planujemy tam drogi dla rowerów oraz chodniki – wylicza Paś.
Tramwaj na Borowską
Przetarg na projekt na przedłużenie linii tramwajowej na Borowską został rozstrzygnięty w lipcu 2024 r. Od momentu podpisania umowy wykonawca ma 20 miesięcy na przygotowane niezbędnej dokumentacji i wszystkich potrzebnych pozwoleń. Projektowanie ma zakończyć się wiosną 2026 r. Wtedy będzie można ogłosić przetarg na realizację tego zadania.
Grota-Roweckiego
Jednym z częściej przewijających się postulatów podczas konsultacji społecznych było wyznaczenie buspasa wzdłuż ulicy Grota-Roweckiego. Budowa wydzielonej trasy dla autobusów w kierunku centrum (dwukierunkowy buspas się nie zmieści) jest w planach. Nie jest to jednak proste zadanie.
- Obecna jezdnia jest tak położona, że po obu jej stronach jest miejsce, ale niewystarczające na buspasy. Trzeba całą ulicę zaprojektować od nowa. Zrobimy to w dwóch wariantach - w każdym będzie trzeba przesunąć jezdnię, żeby po drugiej uzyskać przestrzeń na buspas, chodnik i drogę dla rowerów. To spore wyzwanie inwestycyjne i finansowe, dlatego Urząd Miejski Wrocławia zakłada, że buspas powstanie w etapach. Najpierw w kierunku do centrum na odcinku od Iwaszkiewicza do wiaduktu kolejowego, który połączy się z trasą autobusowo-tramwajową do szpitala na Borowskiej – tłumaczy Monika Kozłowska Święconek, dyrektor Wydziału Mobilności Miejskiej Urzędu Miejskiego Wrocławia
Żeby uruchomić nowe połączenia autobusowe konieczna jest budowa nowej pętli autobusowej przy granicy miasta - w pierwszym etapie w formie zwykłej zatoki postojowej dla autobusów. Realizację tego zadania miasto ustaliło z gminą Siechnice.
Łącznik Iwaszkiewicza-Kajdasza
Pod koniec lipca Wrocławskie Inwestycje ogłosiły przetarg na projekt blisko półkilometrowego łącznika drogowego między ulicami Iwaszkiewicza i Kajdasza, który pozwoli połączyć Wojszyce z Jagodnem. Łącznik ma służyć komunikacji zbiorowej, rowerzystom oraz pieszym. Ta inwestycja jest bardzo mocno powiązana z trasą na Jagodno oraz planowanym buspasem na Grota-Roweckiego. Dzięki łącznikowi mieszkańcy Ołtaszyna i Wojszyc będą mogli szybciej dotrzeć do pętli przy Kajdasza, skąd autobusy (a po wybudowaniu trasy tramwajowej także tramwaje) jadą wydzielonym korytarzem do centrum.
Trasą tą nie pojadą samochody, ponieważ komunikacja zbiorowa mogłaby tam wtedy utknąć w korkach razem z autami.
Pawia
Jednym z zadań „Pakietu dla Południa” jest też remont ul. Pawiej. Trwa projektowanie przebudowy nawierzchni i budowy chodnika po wschodniej stronie ulicy. Ze względu na jej historyczny charakter, zgodnie z wytycznymi konserwatora miasto musi zachować oryginalny kształt, przebieg i nawierzchnię tej ulicy. Kostka zostanie więc ułożona na nowo, tak by tworzyła gładką nawierzchnię przyjazną także dla rowerzystów. Na całym odcinku zostaną poprawione również warunki dla drzew, które są wizytówką całej ulicy. Spółka Wrocławskie Inwestycje planuje ogłoszenie przetargu na remont jeszcze w tym roku.
Tramwaj na Ołtaszyn
Choć rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 24 stycznia 2025 r. umożliwia zaprojektowanie przecięcia linii kolejowej z trasą tramwajową, rozmowy z PKP pokazały, że w kontekście chęci rozwijania transportu kolejowego i zwiększenia liczby pociągów obsługujących mieszkańców Wrocławia i aglomeracji, rozbudowie podlegać będzie tzw. towarowa obwodnica kolejowa i linia 285, które ten tramwaj miałby przecinać. Choć PKP przedstawiło pierwsze propozycje co do wyniesienia linii kolejowej 285, na razie nie ma ostatecznych rozstrzygnięć, a ta informacja jest kluczowa dla wytycznych do projektowania tramwaju lub trasy busowej na Ołtaszyn. PKP deklaruje, że mogą się pojawić jesienią br.
Ponieważ w czasie konsultacji dotyczących „Pakietu dla Południa” mieszkańcy wnioskowali, by tak jak na Jagodno najpierw zrealizować na Ołtaszyn trasę autobusową, miasto przychyliło się do ich głosów i proponuje w pierwszym etapie – analogicznie do Jagodna – wydzieloną trasę autobusową, która kończyłaby się na istniejącej pętli przy ulicy Zwycięskiej.
Nie oznacza to rezygnacji z trasy tramwajowej. Docelowo miasto planuje tam przedłużenie do Wysokiej w gminie Kobierzyce. Inwestycją, która zostanie zrealizowania najszybciej jest projekt drogi dla rowerów wzdłuż ulicy Ołtaszyńskiej przy Torze Wyścigów Konnych, którą wykonamy wspólnie z gminą sąsiednią. Gdy tylko Wrocławskie Inwestycje dostaną zgodę na realizację tej inwestycji, ogłoszą przetarg na jej wybudowanie.
Nowy łącznik tramwajowy Waligórskiego
Aktualnie na ul. Waligórskiego, na odcinku od Sudeckiej do parkingu przy parku Południowym, trwa szybki remont nawierzchni w ramach programu „Wrocław na Dobrej Drodze”. Ta ulica to krótki, ale ważny odcinek drogi łączący Powstańców Śląskich/al. Karkonoską z ul. Sudecką/Ślężną. Ponieważ w czasie konsultacji społecznych mieszkańcy zgłaszali, by wprowadzić powiązanie tramwajowego wzdłuż Towarowej Obwodnicy Wrocławia, miasto zaproponowało powstanie tego łącznika tramwajowego między pętlami Park Południowy i Krzyki, który w przyszłości połączyłby się z trasą na Ołtaszyn.
Taka trasa autobusowo-tramwajowa da mieszkańcom bezpośredni dojazd z pętli Zwycięska do pętli Krzyki wydzielonym korytarzem i usprawni obsługę zajezdni Borek. Projekt wymaga współpracy z konserwatorem zabytków ze względu na chroniony obszar parku Południowego, którego ul. Waligórskiego jest częścią. Miasto chciałoby, by przetarg na koncepcję został rozpisany na przełomie 2025/2026 r., ale zaprojektowanie trasy autobusowo-tramwajowej musi się obyć w koordynacji z tramwajem na Ołtaszyn.
Tramwaj na Klecinę i WOW też mają pomóc
Trwa też projektowanie trasy tramwajowej na Klecinę. 5 sierpnia rozpoczęły się konsultacje społeczne dotyczące dwóch zaproponowanych mieszkańcom przez miasto wariantów. Potrwają do 14 września.
- Równie ważnym – choć niezależnym od gminy Wrocław – elementem usprawnienia ruchu na południu miasta jest Wschodnia Obwodnica Wrocławia, która obecnie kończy się na ul. Grota-Roweckiego. Teraz cały ruch z obwodnicy kieruje się właśnie na tę ulicę. WOW to inwestycja Dolnośląskiego Urzędu Marszałkowskiego, który w lipcu ogłosił, że podpisał umowę z firmą Skanska na budowę ostatniego brakującego odcinka tej drogi - fragmentu między ul. Grota Roweckiego a Bielanami Wrocławskimi – podsumowuje Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
Wykonawca ma ukończyć ostatni odcinek WOW w ciągu 30 miesięcy. Wszystko więc wskazuje na to, że kierowcy będą mogli nią pojechać w 2028 roku.
Dodaj komentarz
Komentarze (0)