Otwarcie pierwszego w Polsce współdzielonego mikrohubu

dzisiaj, 4 godz temu 125 0

Wizja zeroemisyjnych dostaw w historycznym centrum Wrocławia właśnie się realizuje. Miasto Wrocław wspólnie z Uniwersytetem Ekonomicznym we Wrocławiu, firmami kurierskimi, dystrybutorem żywności,a także przy udziale administratora parkingu pod NFM otwiera pierwszy w Polsce współdzielony mikrohub przeładunkowy w centrum Wrocławia.

To wszystko dzieje się w ramach porozumienia w sprawie Partnerstwa na rzecz jakości obsługi towarowej w historycznym centrum Wrocławia. -        Mikrohub na terenie parkingu NFM to krok w stronę lepszego i bardziej przyjaznego Starego Miasta. Naszym celem jest to, żeby centrum “żyło” - zależy nam na pogodzeniu potrzeb mieszkańców, przedsiębiorców i innych użytkowników.  Wiemy, że temat obsługi dostaw i logistyki w centrum jest sprawą wymagającą i złożoną. Żeby zmierzyć się potrzebami wszystkich użytkowników potrzebne są nowe rozwiązania. Nasz mikrohub to lepsze dostosowanie systemu dostaw w centrum do aktualnych uwarunkowań i potrzeb. - mówi wiceprezydent Wrocławia Jakub Mazur.

Mikrohub pod NFM - zeroemisyjne dostawy w centrum Wrocławia

Partnerstwo pomiędzy Wrocławiem i Uniwersytetem Ekonomicznym we Wrocławiu zostało zainicjowane jeszcze w 2023 r., by wypracować metody i narzędzia pozwalające na uregulowanie transportu towarowego i osiągnięcie zeroemisyjnych dostaw w historycznym centrum  naszego pięknego miasta, a także rozwiązywania bieżących problemów związanych z logistyką w mieście.

-  Partnerstwo pozwoliło na wypracowanie najlepszych praktyk w zakresie wrażliwego na środowisko, ekonomicznego, bezpiecznego i wydajnego transportu towarowego. W efekcie dzisiaj, otwarciem mikrohubu, pokazujemy, jak ważna jest współpraca na linii uczelnia-biznes-miasto. Partnerstwo zostało zainicjowane w 2023 roku przez Gminę Wrocław i Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu. Stworzyliśmy platformę do współpracy wielu interesariuszy logistyki miejskiej w celu  osiągnięcia zrównoważonego systemu transportu towarowego i osiągnięcia lokalnie zeroemisyjnych dostaw w historycznym centrum Wrocławia – mikrohub to pierwszy owoc tej współpracy - mówi prof. dr hab. Czesław Zając Rektor Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Mniej aut dostawczych w centrum Wrocławia

Potrzeba stworzenia mikrohubu wynikła bezpośrednio z rozmów z interesariuszami logistyki miejskiej we Wrocławiu. Szczególnie istotni tutaj byli zarówno przedsiębiorcy funkcjonujący w centrum miasta, jak i obsługujący ich kurierzy. W inicjatywie bierze udział  pięć największych firm kurierskich: Allegro, DPD, GLS, InPost, Wrocławscy Kurierzy Rowerowi,oraz jeden dystrybutor żywności Makro Cash and Carry Polska S.A., które od dzisiaj będą korzystać z Mikrohubu.
-  Jak pokazały badania ankietowe, wywiady i warsztaty z przedstawicielami różnych przedsiębiorstw funkcjonujących w centrum Wrocławia, największymi wyzwaniami związanymi z dostawami są niedopasowane okna czasowe dla dostaw oraz brak wyznaczonych dedykowanych miejsc na rozładunek, co przekłada się na łamanie przepisów oraz zastawianie chodników czy jezdni przez dostawców. Mamy nadzieję, że uruchomienie mikrohubu na terenie parkingu NFM przełoży się na poprawę tej sytuacji poprzez zmniejszenie liczby samochodów dostawczych na ulicach staromiejskiego centrum. Warto też podkreślić, że nasz współdzielony mikrohub jest pierwszym tego typu rozwiązaniem w Polsce. Poznań testował niedawno mikrohub mobilny we współpracy z jedną firmą – nasz jest współdzielony przez wiele firm i wykorzystuje istniejącą infrastrukturę jaką jest parking podziemny dla samochodów osobowych - mówi prof. Maja Kiba-Janiak, koordynatorka Partnerstwa na rzecz obsługi towarowej w historycznym centrum Wrocławia oraz pracownik Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, który pełni rolę lidera Partnerstwa.

Dzisiejsze otwarcie mikrohubu jest bardzo ważnym krokiem w pracach Partnerstwa. Pokazuje bowiem, że współpraca przedstawicieli różnych grup interesariuszy, takich jak przedsiębiorstwa kurierskie, związane z dowozem towarów, eksperci, stowarzyszenia zajmujące się zrównoważoną mobilnością czy środowisko akademickie, przynosi niesamowite efekty. - Wspólnie wytyczyliśmy nowe ścieżki dla innowacyjnych rozwiązań. Mamy nadzieję, że efekty tej współpracy odczują także użytkownicy centrum miasta – mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Wydziału Mobilności Miejskiej i wylicza, co w ramach tego projektu uczelnia, miasto i przedstawiciele firm zrobili wspólnie, żeby hub mógł zostać uruchomiony:

- Zleciliśmy ekspertyzę pożarową parkingu z uwzględnieniem mikrohubu; powstał projekt jego zagospodarowania – z wyposażeniem w wygrodzenia, zasilanie, monitoring, ładowarki, miejsca na rowery. Powstało logo Mikrohubu oraz oznaczenia graficzne, wyznaczyliśmy w rejonie Rynku dwa dedykowane miejsca postojowe dla rowerów cargo z Mikrohubu Wrocław – na Oławskiej i Św. Mikołaja. Dostawcy i kurierzy do obsługi boksów korzystają z opracowanej specjalnie w tym celu dedykowanej aplikacji mobilnej. Hub wyposażony jest też w elektroniczne tablice informujące o dostępności miejsc postojowych dla pojazdów dostarczających przesyłki.Bardzo dziękujemy wszystkim biorącym udział w projekcie. Bez Waszego zaangażowania i otwarcia to by się nie udało. Szczególne podziękowania należą się naszemu partnerowi firmie Interparking, która podjęła się przekształcenia naszych wyobrażeń i marzeń w rzeczywistość.  

Mikrohub we Wrocławiu - co dalej?

Teraz przed nami działanie mikrohubu i jego obserwacja. Z pomocą Politechniki Wrocławskiej i Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu będą przeprowadzane badania przedsiębiorców operujących w centrum pod kątem dostaw towarów oraz zaplecza logistycznego. Jest to cenna baza wiedzy, która wpłynie na podjęcie dalszych kroków – choćby wypracowania kolejnych dedykowanych miejsc postojowych dla dostawców w centrum.

Wiemy, że jeden mikrohub w skali centrum to może być za mało. Już pracujemy nad kolejną lokalizacją obsługującą Stare Miasto.
Inicjatywa Partnerstwa ma 2 lata, jednak działa prężnie i zrzesza kolejnych interesariuszy, co tylko potwierdza potrzebę nowej organizacji systemu dostaw w centrum. Jest też kolejnym potwierdzeniem jak ważny jest dialog i szeroka dyskusja w różnorodnym gronie operującym na tej samej przestrzeni - urzędników, ekspertów, dostawców i przedsiębiorców, w celu wypracowania wspólnych, zaakceptowanych przez wszystkie strony rozwiązań.  

Dodaj komentarz

Komentarze (0)