Od północy z piątku na sobotę Wrocławski Rower Miejski powraca w nowej odsłonie

piątek, 22.3.2019 18:27 947 0

Weekend we Wrocławiu zapowiada się piękny i słoneczny. Operator w ostatnich dniach dokładał wszelkich starań, aby przyspieszyć prace i oddać w ręce wrocławian rower miejski. Udało się! Od północy z piątku na sobotę Wrocławski Rower Miejski powraca w nowej odsłonie. Będzie można skorzystać z 1000 rowerów IV generacji i 65 rowerów niestandardowych. Rowery IV generacji można wypożyczać na 100 położonych w całym mieście stacjach. Nowością jest możliwość zwracania rowerów poza wyznaczonymi stacjami. Ta opcja jest dodatkowo płatna, by promować pozostawianie rowerów na stacjach, co ułatwi wypożyczenie kolejnym użytkownikom.


- Ci, którzy przyzwyczaili się do dotychczasowej formuły funkcjonowania Wrocławskiego Roweru Miejskiego będą zaskoczeni. I będzie to miłe zaskoczenie. Od tego roku udostępniamy rowery czwartej generacji. Na razie 1000, a wkrótce kolejny 1000. Dodatkowo będzie można skorzystać z 65 rowerów niestandardowych – zapowiada Robert Lech, prezes Nextbike Polska.

To niejedyne nowości w funkcjonowaniu Wrocławskiego Roweru Miejskiego. Tegoroczny sezon się… nie skończy. Rowery będą dostępne przez cały rok. W miesiącach zimowych zostanie jedynie zmniejszona liczba rowerów IV generacji do 600 sztuk.

Operator przygotował dla użytkowników specjalne udogodnienia. Przez pierwszy tydzień funkcjonowania systemu pierwsze 60 minut każdego wypożyczenia będzie bezpłatne. Dodatkowo wszystkie rowery zostały wyposażone w 7-biegową przerzutkę. Ponadto już na pierwszym etapie nie 20, jak wcześniej planowano, ale aż 40 stacji będzie wyposażonych w terminal umożliwiający rejestrację w systemie i wypożyczenie roweru.

Podstawowy cennik Wrocławskiego Roweru Miejskiego w tym sezonie nie zmieni się. Po zakończeniu okresu promocyjnego bezpłatne będzie pierwsze 20 minut każdego wypożyczenia. Za nieprzekraczającą godziny przejażdżkę zapłacimy 2 zł, a za każdą kolejną rozpoczętą godzinę po 4 zł. Za pozostawienie roweru poza stacją pobierana będzie dodatkowa opłata w wysokości 3 złotych. W ten sposób operator chce umożliwić rowerzystom korzystanie z użyteczności, jaką daje IV generacja roweru, a jednocześnie promować zwracanie rowerów w obrębie stacji wypożyczeń. Dodatkowo użytkownik, który wypożyczy rower poza stacją a odda go w jej obrębie, otrzyma bonus w wysokości 2 zł.

Podczas miesiąca funkcjonowania tej usługi, kiedy nie ma jeszcze szczytu sezonu WRM, Miasto będzie monitorować zachowania użytkowników, a także operatora. Jeżeli nowa funkcjonalność będzie wpływała niekorzystanie na przestrzeń publiczną, regulamin zostanie zmieniony poprzez wycofanie możliwości pozostawiania rowerów poza stacją.

- Wdrażamy system oparty na stacjach. To jest podstawowa funkcjonalność, której wymagamy w ramach umowy. Technologia cały czas rozwija się, dlatego też przyglądamy się światowym trendom. W Łódzkiem czy też Krakowie użytkownicy mogą pozostawić rower poza stacjami i nie rodzi to negatywnych konsekwencji. Dodatkowa opłata za pozostawienie roweru poza stacją również i u nas powinna przynieść pozytywne rezultaty – powiedział Daniel Chojnacki, oficer rowerowy we Wrocławiu.


Założone w poprzednich latach konta w systemie Wrocławskiego Roweru Miejskiego pozostają ważne. Jest ich niemal 200 tysięcy. Przed wypożyczeniem warto się jednak upewnić, czy konto jest aktywne, czy jest na nim co najmniej 10 złotych, które umożliwia wypożyczenie i czy zaakceptowany został zmieniony Regulamin. Nowi użytkownicy mogą zarejestrować się na stronie

WroclawskiRower.pl, poprzez aplikację mobilną WRM lub jeden z 40 terminali.

Rowery można wypożyczyć korzystając z aplikacji, terminala lub sparowanej z kontem karty zbliżeniowej (RFID). Instrukcje można znaleźć na stacji i na każdym rowerze oraz na stronie internetowej. Po dokonaniu wypożyczenia system otwiera zamek typu O-Lock blokujący tylne koło roweru i można rozpocząć przejażdżkę. Po jej zakończeniu wystarczy ręcznie, za pomocą dźwigni, zablokować zamek O-Lock. Rower jest wtedy zwrócony.

Poza rowerami IV generacji mieszkańcy Wrocławia będą mogli skorzystać z 65 rowerów niestandardowych, w tym 35 rowerów dziecięcych. Po wcześniejszej rezerwacji dostępne też będą rowery familijne typu cargo, tandemy, rowery elektryczne, rowery typu składak i typu handbike. Zarezerwować je można np. dzwoniąc pod numer 717381111. Po zarezerwowaniu operator dostarczy rower na wybraną, jedną z pięciu określonych w regulaminie stacji. Rowery niestandardowe obowiązuje specjalny cennik.

Od 2011 roku we Wrocławiu można korzystać z Wrocławskiego Roweru Miejskiego. Był to pierwszy systemem Nextbike w Polsce. Przez kolejne 4 lata Nextbike Polska będzie operatorem Wrocławskiego Roweru Miejskiego. Rok 2018 był rekordowym pod względem wypożyczeń rowerów – użytkownicy 1,1 mln razy skorzystali z WRM.

Mieszkańcy podczas konsultacji w 2018 roku wyrazili swoje opinie dotyczące rozwoju systemu Wrocławskiego Roweru Miejskiego. Wrocławianie wskazywali m.in. potrzebę zwiększenia liczby rowerów i stacji, wprowadzenia wypożyczalni na dodatkowe osiedla, funkcjonowanie w okresie zimowym, oraz integracji z węzłami komunikacji miejskiej.

W ankietach mieszkańcy wskazali ponad 13 tys. punktów, w których powinny być zlokalizowane stacje wypożyczeń. W związku z tym do ostatecznej realizacji zostały wytypowane, jako pierwsze, lokalizacje spełniające następujące wymagania:

• wysoka gęstość zaludnienia;
• zróżnicowana funkcja obszaru (np. zamieszkanie, praca, usługi, edukacja);
• integracja z komunikacją zbiorową;
• dobra współpraca z sąsiadującymi stacjami/systemem;
• istniejąca infrastruktura rowerowa, umożliwiająca komfortowe poruszanie się.

Analiza przestrzenna dostępności nowych lokalizacji stacji wskazuje, że po rozbudowie systemu 67% wrocławian będzie miało z domu do roweru miejskiego nie dalej niż 500 metrów.

Analizując ankiety mieszkańców Wrocławia, które wypełnili podczas konsultacji społecznych, możemy także zaobserwować, że z jednej strony oczekują systemu bardziej elastycznego, tak aby istniała możliwość pozostawienia roweru poza stacją, z drugiej, nie chcą, aby chaotycznie porzucone rowery stanowiły dyskomfort i utrudniały poruszanie się po mieście.

W związku z tym, aby ulepszyć działanie systemu, wychodząc jednocześnie naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, w nowym systemie zostały zaplanowane następujące rozwiązania:

• przeniesienie obsługi roweru z komputerów z terminali na rowery wyposażone w GPS;
• utrzymanie stacji rowerowych w dwóch standardach – z terminalem umożliwiającym rejestrację i płatność oraz z totemem informacyjnym, obie wyposażone w standardowe stojaki rowerowe,
• zapewnienie blokowania rowerów bez użycia elektrozamków;
• uruchomienie wypożyczalni rowerów nietypowych takich jak: rowery typu tandem, cargo, elektryczne, składane, trójkołowe, dziecięce i handbike,
• zapewnienie możliwości okazjonalnego pozostawiania roweru poza stacjami WRM np. za dodatkowa opłatą.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)