Nowoczesne autobusy i rozszerzona siatka połączeń – łączymy aglomerację wrocławską

wczoraj, 20 godz temu 209 0

Od 2 sierpnia Długołęka, od października Wisznia Mała i Czernica – 66 nowoczesnych autobusów będzie woziło mieszkańców Wrocławia na czterech liniach miejskich i 17 aglomeracyjnych. Do sąsiednich gmin będzie można pojechać z URBANCARD. 

We wrześniu 2024 r.  gmina Wrocław podpisała umowy przewozowe z dwoma konsorcjami przewoźników, których liderami są firmy Kłosok i Nowak Transport. Obsłużą one w sumie 17 liniiaglomeracyjnych 9xx łączących Wrocław z gminami Długołęka, Wisznia Mała i Czernica oraz cztery liniemiejskie.

- Wrocław to dziś prawie 900 tysięcy mieszkańców. Ale z miasta korzysta znacznie więcej - bo około 1,2 mln - osób dziennie. Dlatego tak ważne jest budowanie sprawnej komunikacji zbiorowej łączącej Wrocław z najbliższymi gminami. Dzięki współpracy naszego miasta z coraz większą liczbą sąsiednich samorządów, poszerzamy możliwość podróżowania między gminami. Co najważniejsze zwiększamy liczbę połączeń, a gmina Długołęka dołącza do systemu URBANCARD, dzięki czemu podczas swoich podróży mieszkańcy będą mogli opłacać podróże w wygodny, spójny sposób – podkreśla prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Gigantyczna umowa na 700 mln zł

Linie aglomeracyjne – czyli autobusy oznaczone numerami 9xx, kursują między Wrocławiem a gminami Czernica, Kąty Wrocławskie, Kobierzyce, Siechnice, Żórawina, Wisznia Mała, Miękinia, Długołęka.

Wrocław, Długołęka, Wisznia Mała i Czernica wchodzą na nowy poziom wspólnej komunikacji zbiorowej. - Podpisane rok temu, warte 700 mln zł umowy obejmują uruchomienie 66 autobusów, 62 z tych autobusów to pojazdy zupełnie nowe. Zostały wyprodukowane w 2025 roku i spełniają najwyższą obecnie normę spalin Euro 6E. A 11 z nich to pojazdy elektryczne - oznacza to, że również na linie aglomeracyjne wkracza elektromobilność. Pojazdy zostały wyposażone w systemy zwiększające bezpieczeństwo, takie jak m.in.: system wykrywania pieszych i rowerzystów w tzw. „martwym polu” i system wykrywania obiektów przy cofaniu, asystent hamowania, alkoblokada, inteligentny asystent kontroli prędkości. Autobusy będą informowały kierowcę o senności czy spadku poziomu jego uwagi. Będą też wyposażone w defibrylatory AED. Wszystko to jest dla nas - miasta, w którym dbamy o bezpieczeństwo mieszkańców w ramach programu „Bezpieczny Wrocław”, bardzo ważne – dodaje prezydent Wrocławia

2 sierpnia rusza pierwszy etap zmian obejmujący połączenia pomiędzy Wrocławiem a gminą Długołęka, a 6 października drugi etap obejmujący dodatkowo połączenia z Gminą Wisznia Mała i Czernica. 

Większa częstotliwość kursowania 

- Cieszymy się na tę współpracę, ponieważ zwiększona częstotliwość kursowania, wprowadzenie nowoczesnych, ekologicznych pojazdów wyposażonych w zwiększające bezpieczeństwo i poprawiające komfort podróży nowoczesne technologie, poprawiające dostępność dla osób z niepełnosprawnościami - czyli to co ważne dla pasażerów oraz ujednolicenie taryfy i systemu biletowego, staje się faktem – podkreśla Joanna Adamek, zastępczyni Wójta Gminy Długołęka

Nowa siatka połączeń pomiędzy Wrocławiem a Gminą Długołęka jest efektem współpracy obu gmin. - Współpracy, która ma na celu poprawę obsługi komunikacyjnej dla naszych mieszkańców. Dodatkowo Gmina uruchomi również komunikację wewnątrzgminną, która nie będzie tylko uzupełnieniem linii aglomeracyjnych, ale będzie też stanowić ważny element całego układu połączeń – dodaje zastępczyni wójta. 

Nowe umowy to prawie 30 mln wozokilometrów w 6 lat. Cała wprowadzana w dwóch etapach umowa dotyczy 17 linii aglomeracyjnych oraz czterech linii miejskich. 

- Pierwszy etap – czyli gmina Długołęka obejmie rozszerzenie siatki połączeń na dwóch linach miejskich: 121 – na której już od maja jeżdżą nowe autobusy firmy Kłosok, i linii 115 w weekendy; oraz 11 liniach aglomeracyjnych: 904, 911, 914, 921, 924, 928, 931, 941, 944, 961, 964. Z tego cztery linie: 928, 944, 961, 964 są nowe, a pięć linii zmieni trasę: 904, 921, 924, 931, 941. Pięć z jeżdżących wcześniej linii zwiększy częstotliwości (911, 914, 921, 924, 941).

Dzięki tym zmianom liczba kursów wzrośnie o około 30 proc. z czego w weekendy liczba kursów wzrośnie prawie dwukrotnie – informuje Dawid Barabasz, zastępca dyrektora Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego we Wrocławiu

- Już od 2 sierpnia na wszystkich tych liniach aglomeracyjnych wdrożony będzie system URBANCARD, co oznacza pełną integrację systemu biletowego na liniach miejskich i aglomeracyjnych 9xx. Gmina Długołęka w ten sposób dołącza do pozostałych gmin aglomeracji wrocławskiej, w których URBANCARD już funkcjonuje: Miękinia, Kąty Wrocławskie, Czernica, Wisznia Mała, Żórawina, Kobierzyce i Siechnice – w zakresie jakim są obsługiwane przez linie 9xx - tłumaczy dyrektor Dawid Barabasz.

Co ważne – nowy system URBANCARD ułatwi mieszkańcom Gminy Długołęka zakup biletów w łatwiejszy i bardziej przyjazny sposób tak jak ma to miejsce we Wrocławiu.

Komunikacja aglomeracyjna - komfort i udogodnienia w pojazdach 

W pierwszym etapie na ulice wyjedzie 46 fabrycznie nowych autobusów marki SOR (15 najdłuższych we Wrocławiu i aglomeracji autobusów  przegubowych NS18 o długości 18,75 m; 24 12-metrowe autobusy solo NS12 i siedem elektrycznych również 12-metrowych ENS12). 

Pozostałe pojazdy marki Mercedes (modele Citaro, eCitaro i Conecto G) zobaczymy na ulicach w drugim etapie.

Autobusy, które będą obsługiwać linie miejskie i gminę Długołęka będą w pełni niskopodłogowe, wyposażone między innymi w wydajną klimatyzację oraz automatycznie uruchamiane ogrzewanie – w zależności od temperatury na zewnątrz i wewnątrz pojazdu, gniazda USB przy każdym miejscu siedzącym, darmowe Wi-Fi, system rekuperacji – czyli odzyskiwania energii, defibrylatory AED, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz szereg udogodnień dla osób o ograniczonej mobilności i czynnościach sensorycznych. 

- Razem z miastem Wrocław zadbaliśmy o rozwiązania dla osób o szczególnych potrzebach. Autobusy SOR, które będą wozić wrocławian i mieszkańców gminy Długołęka są w 100 proc. niskopodłogowe, mają rampy dla wózków, funkcję przyklęku – czyli obniżanie się prawej strony autobusu, ułatwiające wsiadanie do pojazdu. Wszystkie przyciski dla pasażerów oznaczone są w alfabecie Braille’a, w pojazdach znajdują się trzy miejsca dla wózków, które można przypiąć z obu stron – to pierwsze takie rozwiązanie w Polsce. Mają też specjalne miejsce dla osoby z psem asystującym/przewodnikiem. Uchwyty foteli są w żółtej barwie, poręcze przy drzwiach także, dodatkowo posiadają specjalną strukturę dla osób z ograniczeniami sensorycznymi/wzroku. Miejsca bez podestów również wyróżnione są żółtym kolorem tapicerki – to także nowość w komunikacji miejskiej i aglomeracyjnej – wymienia Andrzej Kłosok, prezes zarządu firmy Kłosok

W autobusach będzie można też usłyszeć specjalne zapowiedzi głosowe informujące o potrzebie ustąpienia miejsca osobom o szczególnych potrzebach. System informacji pasażerskiej będzie pokazywał na mapie aktualną lokalizację autobusu, przystanki posiadające peron, czy informację o możliwych przesiadkach na przystankach. 

Drugi etap – Czernica i Wisznia Mała

Drugi etap – Czernica i Wisznia Mała zostanie wdrożony 6 października 2025 r. Wtedy zmiany w siatce połączeń obejmą linie miejskie 108 i 120 oraz sześć linii aglomeracyjnych: 905, 908, 920, 930, 945 i 955 z czego dwie linie będą nowe (945, 955), a dwie linie zmienią trasę: 920, 930. Dzięki temu liczba kursów aglomeracyjnych wzrośnie o ok. 35 proc.

URBANCARD w gminie Długołęka – co się zmienia?

  • kierowca nie sprzedaje już biletów - do autobusów będzie można wsiadać wszystkimi drzwiami
  • bilety można kupić:
    • w autobusie w kasowniku, zbliżając kartę płatniczą lub telefon z aktywną funkcją płatności
    • poprzez aplikacje w telefonie: URBANCARD, SkyCash, mPay, Jakdojade (należy wybrać rodzaj biletu oraz wprowadzić numer taborowy pojazdu w przypadku biletów jednorazowych)
    • można skorzystać z Elektronicznej Portmonetki na URBANCARD EP
    • na stronie www.urbancard.pl
    • w 160 automatach biletowych rozmieszczonych na terenie Wrocławia
    • w około 200 punktach należących do sieci sprzedaży Mennicy Polskiej (np. Urzędy Pocztowe w gminie) 

Co się nie zmienia?

  • uczniowie, osoby powyżej 65. roku życia oraz inne osoby uprawnione do bezpłatnych czy ulgowych przejazdów, zachowują swoje uprawnienia
  • wszystkie bilety okresowe zachowują ważność do końca okresu obowiązywania 

Wszystkie umowy zakładają obsługę wspominanych powyżej linii aglomeracyjnych i miejskich przez okres 72 miesięcy.

***

Linie aglomeracyjne objęte zmianami:

  • 904 –kursować będzie w zmienionej relacji Łozina – Kromera tylko w dni robocze z częstotliwością co około 60 minut w szczytach komunikacyjnych i co około 120 minut poza szczytami, linia będzie obsługiwana przez autobusy solo w tym te
    o napędzie elektrycznym;
  • 911 – linia w dalszym ciągu będzie kursować z rejonu placu Grunwaldzkiego, ale na terenie gminy zakończy kurs w Piecowicach, będzie ona kursować we wszystkie dni tygodnia ze zwiększoną względem obecnej częstotliwością tj. w szczytach komunikacyjnych co 30 minut i w niedziele i poza szczytem co około 60 minut. Do obsługi linii 911 będą wykorzystywane głównie autobusy przegubowe.
  • 914 - linia w dalszym ciągu będzie kursować we wszystkie dni tygodnia z Galerii Dominikańskiej docelowo do Pruszowic (do czasu zakończenia remontu drogi na terenie Gminy Długołęka tylko do Długołęki) ze zwiększoną względem obecnej częstotliwością tj. w szczytach komunikacyjnych co 30 minut a poza szczytami co około 60 minut. Do obsługi linii 914 (od dnia 1 września 2025 roku) będą wykorzystywane głównie autobusy przegubowe.
  • 921 – linia zmieni swoją trasę i będzie swoistym wydłużeniem wybranych kursów linii 121 na odcinku od przystanku Kiełczowska (Cmentarz) do miejscowości Śliwice (dokładny termin uruchomienia linii 921 w nowym kształcie jest uzależniony od terminu zakończenia przebudowy infrastruktury drogowej w miejscowości Śliwice). Linia kursować będzie w szczytach komunikacyjnych co 30 minut a poza szczytami co około 60 minut. Do jej obsługi będą wykorzystywane głównie autobusy przegubowe.
  • 924 - linia będzie kursować we wszystkie dni tygodnia z Galerii Dominikańskiej docelowo do Stępnia przez Byków (kursy skrócone zostaną skierowane do Piecowic) ze zwiększoną względem obecnej częstotliwością tj. w szczytach komunikacyjnych co 30 minut a poza szczytami co około 60 minut. Do obsługi linii 924 (od dnia 1 września 2025 roku) będą wykorzystywane głównie autobusy przegubowe.
  • 928 - linia będzie kursować we wszystkie dni tygodnia z Kromera do Januszkowic (kursy skrócone zostaną skierowane do Bierzyc) z częstotliwością w szczytach komunikacyjnych co 30 minut a poza szczytami i w weekendy co około 60 minut. Do obsługi linii 928 będą wykorzystywane autobusy  12 metrowe w tym te o napędzie elektrycznym.
  • 931 – linia zmieni trasę i kursować będzie w głównej relacji Godzieszowa – Kiełczówek (z kursami skróconymi do Mulickiej) z częstotliwością w szczytach komunikacyjnych co 30 minut a poza szczytami i w weekendy co około 60 minut. Do obsługi linii 931 operator będzie wykorzystywał autobusy solo.
  • 934 – linia zostaje zawieszona - cześć jej obecnej  trasy obsłuży linia 928.
  • 936 – linia zostaje zawieszona - obsługę jej trasy zapewnią linie 931 i 944.
  • 941 –linia zmieni trasę i kursować będzie w głównej relacji Łozina – Stadion Olimpijski (z kursami skróconymi do Szczodrego) ze zwiększoną względem obecnej częstotliwością tj. co 60 minut (dokładny termin zmiany trasy linii 941 jest uzależniony od terminu zakończenia przebudowy infrastruktury drogowej w miejscowości Szczodre). Do obsługi linii 941 operator będzie wykorzystywał autobusy solo.
  • 944 – będzie to nowa linia kursująca w dni robocze w relacji Mulicka – Mirków z częstotliwością co około 60 minut. Do obsługi linii 944 operator będzie wykorzystywał autobusy solo.
  • 961 – nowa linia będzie kursować z rejonu Placu Grunwaldzkiego do Brzeziej Łąki (z kursami skróconymi do Piecowic w przypadku opóźnień w przygotowaniu pętli autobusowej na terenie Gminy Długołęka), będzie ona kursować we wszystkie dni tygodnia z częstotliwością w szczytach komunikacyjnych co 30 minut a poza szczytami i w niedziele co około 60 minut. Do obsługi linii 961 będą wykorzystywane głównie autobusy przegubowe.
  • 964 –będzie to nowa linia kursująca w relacji Kromera – Brzezia Łąka (z kursami skróconymi do Śliwic w przypadku opóźnień w przygotowaniu pętli autobusowej na terenie Gminy Długołęka) tylko w dni robocze z częstotliwością co około 30 minut w szczytach komunikacyjnych i co około 60 minut poza szczytami. Linia będzie obsługiwana przez autobusy 12-metrowe w tym te o napędzie elektrycznym. 

Systemy bezpieczeństwa i udogodnień dla pasażerów, w które wyposażone są autobusy SOR:

  • Alkoblokada – uniemożliwiającą włączenie silnika autobusu w przypadku wykrycia jakiegokolwiek poziomu spożycia alkoholu u kierującego;
  • System wykrywania pieszych i rowerzystów w tzw. „martwym polu” – informujący kierującego o obecności pieszego lub rowerzysty w przestrzeni niewidocznej w bocznych lusterkach autobusu.
  • Asystenta hamowania – wspomagający kierującego podczas nagłego hamowania lub zwalniający autobus w przypadku wykrycia braku reakcji kierującego na zbliżającą się przeszkodę.
  • Defibrylator AED – urządzenie medyczne, które pomaga ratować życie w przypadku nagłego zatrzymania krążenia; posiadający również elektrody pediatryczne dla dzieci.
  • System detekcji pożaru i system gaśniczy – zamontowane główne w komorze silnika autobusu i miejscach, które producent autobusu wskazał jako zagrożone pożarem.
  • Systemy bezpieczeństwa ujęte w normie General Safety Regulation II (pierwsze takie autobusy we Wrocławiu) – m.in.:

o   inteligentny asystent kontroli prędkości (ISA), wykrywanie obiektów przy cofaniu (REIS), ostrzeganie o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy (DDAW), awaryjny sygnał stopu (ESS);

  • System klimatyzacji tzw. „śródziemnomorskiej” – mocniejsze urządzenia chłodzące reagujące również na temperaturę wewnątrz autobusu.
  • System rekuperacji – odzyskujący cześć energii z hamowania autobusu w celu wykorzystania jej do zasilenia urządzeń elektrycznych w autobusie.
  • Czujniki dymu papierosowego – zamontowane w kabinie kierowcy oraz przestrzeni pasażerskiej informujące o wykryciu dymu nikotynowego
    w autobusie.
  • Więcej miejsc dla wózków dziecięcych – w autobusach 12 metrowych będą 3 takie miejsca (wszystkie wymienne z miejscami dla osoby poruszającej się na wózku), a w autobusach ponad 18 metrowych 4 takie miejsca.
  • Więcej miejsc dla osób poruszających się na wózku – w autobusach 12 i 18 metrowych będą 3 takie miejsca, będą one również posiadały pasy bezpieczeństwa i przyciski sygnalizujące chęć opuszczenia pojazdu po obu stronach każdego miejsca.
  • Miejsce dla psa asystującego (pierwszy raz w autobusach we Wrocławiu) – miejsce znane z nowych tramwajów umożliwiające podróż osoby niedowidzącej z psem asystującym w pobliżu dedykowanego fotela.
  • Wyróżnienie miejsc dedykowanych (pierwszy raz w autobusach we Wrocławiu) – fotele dostępne bezpośrednio z niskiej podłogi zostały specjalnie wyróżnione odmienną kolorystyką (kolorem żółtym) względem pozostałych foteli, dodatkowe oznaczenia posiadają również miejsca dla wózków dziecięcych i osób poruszających się na wózkach oraz z psem asystującym.
  • Oznaczenia na drzwiach wejściowych (pierwszy raz w autobusie we Wrocławiu) – na drzwiach drugich w autobusach 12 metrowych oraz 2 i 3 w autobusach 18 metrowych zamontowane zostały specjalne, duże oznaczenia wskazujące drzwi, z których należy skorzystać w celu zajęcia miejsca dedykowanego dla wózków dziecięcych i osób poruszających się na wózku, dla osób niedowidzących oznaczone na żółto będą również progi wejściowe oraz środek każdych drzwi.
  • Wyróżnienie poręczy pionowych w autobusie (pierwszy raz w autobusie we Wrocławiu) – wszystkie poręcze pionowe w autobusach 12 i 18 metrowych będą wyróżnione barwą żółtą na wysokości wzroku oraz dodatkowo poręcze znajdujące się w pobliżu drzwi będą całe żółte ze zmienioną (wyczuwalną w dotyku) strukturą.
  • Nowe przyciski otwierające drzwi (pierwszy raz w autobusie we Wrocławiu) – przyciski zamontowane wewnątrz autobusu będą miały kształt walca i będą umożliwiały ich naciśniecie z trzech stron poręczy na których zostały zamontowane. Dodatkowo będą podświetlone na żółto w przypadku aktywacji przez kierującego tzw. „ciepłego guzika” (umożliwiającego pasażerom samodzielne otwieranie drzwi) oraz na zielono w przypadku ich wciśnięcia lub procesu otwierania się drzwi a na czerwono podczas procesu ich zamykania.
  • System informujący o statusie drzwi (pierwszy raz w autobusie we Wrocławiu) – nad każdymi drzwiami autobusu (zarówno w jego wnętrzu jak i na zewnątrz) znajduje się oświetlenie dodatkowe pulsujące na zielono podczas ich otwierania i świecące na zielono, gdy są otwarte oraz pulsujące na czerwono podczas procesu zamykania drzwi.
  • Nowy system informacji pasażerskiej wewnętrznej i zewnętrznej – składający się z dwóch monitorów LCD (w autobusach 18 metrowych dwa monitory LCD występują zarówno w pierwszej części autobusu jak i w drugiej) wewnątrz autobusów prezentujący informację o obsługiwanym kursie i najbliższych przystankach wraz z ich prezentacją na mapie online oraz inne informacje takiej jak włączenie klimatyzacji czy też temperaturę wewnątrz autobusu i na zewnątrz. Autobusy będą również wyposażone w elektroniczne tablice zewnętrzne z każdej strony autobusu prezentujące kierunek jazdy barwy białej a numer linii z wykorzystaniem 27 kolorów.
  • Specjalne zapowiedzi głosowe (pierwszy raz w autobusie we Wrocławiu) – wszystkie nowe autobusy będą posiadały zaprogramowane zapowiedzi głosowe (wewnętrze i zewnętrzne) uruchamiane poprzez wciśnięcie przycisku osoby na wózku informujące o potrzebie umożliwienia im zajęcia miejsca w autobusie lub opuszczenia pojazdu.
  • Ładowarki USB i Wi-Fi – przy każdym z miejsc siedzących znajduje się ładowarka USB i USB C dedykowana do ładowania urządzeń elektronicznych oraz dostępne w autobusie Wi-Fi.
Dodaj komentarz

Komentarze (0)