komunikaty.doba.pl
wesele.doba.pl
PKS
PKP
MPK
FORUM

czwartek, 27 lutego 2020

Gabriela, Anastazji

Najważniejsze inwestycje MPK Wrocław w 2020 roku!

niedziela, 2.2.2020 13:22 , komentarze: 0 , odsłony: 647
kategorie artykułu:

Ostatnie miesiące to czas dużych zmian we wrocławskim MPK. Spółka nie zamierza jednak zwalniać tempa, a nowe autobusy i tramwaje, które pojawiły się na ulicach Wrocławia w zeszłym roku, to dopiero początek podnoszenia komfortu podróżowania pasażerów. W dniu 30 stycznia 2020 roku otwarte zostały oferty na dzierżawę 60 nowoczesnych autobusów, zaś dzień wcześniej ruszył przetarg na zakup tramwajów - może ich być nawet 46. 

Przetarg na dzierżawę 60 autobusów to kolejny etap wielkiej modernizacji floty autobusowej w stolicy Dolnego Śląska. Nowe pojazdy, które zastąpią starsze autobusy marki Volvo, to 31 autobusów krótkich, typu solo, oraz 29 przegubowych. Dzięki tej inwestycji, wrocławskie MPK pożegna się z najbardziej wysłużonymi, kilkunastoletnimi autobusami. Najnowsze nabytki przewoźnika będą pojazdami niskopodłogowymi i klimatyzowanymi, dzięki czemu po tegorocznej wymianie części floty aż 85% autobusów wrocławskiej komunikacji miejskiej będzie wyposażonych w klimatyzację.

Działania, mająca na celu poprawę jakości usług wykonywanych przez MPK, obrazuje średni wiek naszych pojazdów – na początku 2019 roku autobusy z taboru wrocławskiego MPK miały średnio ponad 8 lat. Po jesiennej dostawie 50 Mercedesów, ich wiek spadł o ponad dwa lata. Dzięki pojazdom z zakończonego właśnie przetargu oraz tym od firmy Mobilis, wiek autobusów we wrocławskiej flocie spadnie do średnio niecałych 5 lat. W trybie przetargu na dzierżawę 60 autobusów wpłynęła jedna oferta ze strony Evobus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing – przez kilka najbliższych dni zostanie ona poddana dokładnej analizie i, jeśli wszystko pójdzie z planem, a oferta będzie spełniać wymogi formalne, w ciągu 60 dni dojdzie do podpisania umowy. Spółka dokłada jednak wszelkich starań, aby wydarzyło się to jak najszybciej. 


- Oferta dotyczy autobusów Mercedes-Benz Citaro 2, co cieszy nas tym bardziej, że sprzyja to ujednoliceniu floty MPK – powiedział prezes zarządu MPK Wrocław Krzysztof Balawejder. – Komunikacja miejska jest krwiobiegiem miasta. Właśnie dlatego tak ważne jest, żeby mieszkańcy Wrocławia mogli podróżować nowoczesnymi, doskonale wyposażonymi i wygodnymi autobusami. Każdego dnia z naszych usług korzysta ponad pół miliona pasażerów, a naszym najistotniejszym celem jest, aby dotarli oni do celu nie tylko sprawnie, ale także bezpiecznie i w komfortowych warunkach – podkreślił prezes Krzysztof Balawejder.


Rusza przetarg na zakup nowych tramwajów

W trosce o kompleksową poprawę jakości komunikacji miejskiej we Wrocławiu, MPK wymienia nie tylko autobusy, ale również tramwaje. Rozpoczęła się procedura przetargowa, która przewiduje zakup 25 wagonów z opcją zwiększenia ich liczby o kolejnych 21 sztuk. Oznacza to, że we Wrocławiu może pojawić się nawet 46 nowych, niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów, które – dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii – będą też bardziej energooszczędne. Warto podkreślić, że tramwaje zostaną wyposażone w system własnego zasilania awaryjnego, który, zakładając 60% napełnienia pasażerami, umożliwia przejechanie minimum 400 metrów w sytuacjach braku lub uszkodzenia zasilania trakcyjnego.
- Nowa myjnia, 60 autobusów i 46 tramwajów to 3 najważniejsze inwestycje we wrocławską komunikację miejską w tym roku – nie zapominając oczywiście o remontach torowisk i budowie nowych linii tramwajowych na zachodzie miasta – powiedział prezydent Wrocławia Jacek Sutryk. – Nie ustajemy w pracy nad polepszaniem komunikacji miejskiej, najlepszym dowodem na to jest blisko 200 nowych pojazdów, które udało nam się zakontraktować dla miasta w pierwszym i drugim roku mojej kadencji. A to dopiero początek prac. Planujemy kolejne inwestycje i kolejne linie tramwajowe. Naszym priorytetem jest sprawniejsza, przyjaźniejsza i bardziej komfortowa komunikacja zbiorowa – dodał prezydent Wrocławia.

Wrocław to miasto niezwykle przyjazne osobom z niepełnosprawnością i również nowe pojazdy będą wyposażone w udogodnienia im dedykowane, m.in. w rampę dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, przyciski otwierania drzwi z nadrukiem w języku Braille’a, podświetlane poręcze czy większe, bardziej czytelne wyświetlacze.


Przetarg potrwa do 30 kwietnia. Założenia przewidują, że umowa ze zwycięzcą przetargu zostanie podpisana w czerwcu tego roku, a pierwszy pojazd ma zostać dostarczony w czerwcu 2022 roku. Następnie zwycięzca przetargu będzie dostarczał po 3 wagony w każdym miesiącu:
- 19 tramwajów do końca grudnia 2022 roku,
- 6 tramwajów do końca marca 2023 roku.
Jeśli w ramach przetargu zakupionych zostanie kolejnych 21 tramwajów, będą one dostarczane w podobnym systemie:
- 21 tramwajów od kwietnia do końca października 2023 roku.


- Mamy świadomość, że Wrocławiu powinny pojawić się nowoczesne, klimatyzowane i niskopodłogowe tramwaje, dlatego dołożymy wszelkich starań, aby skorzystać z prawa opcji i sprawić, że na ulicach miasta pojawi się 46 nowych pojazdów – zadeklarował prezes wrocławskiego MPK Krzysztof Balawejder.

Nowe i… stare tramwaje staną się wizytówką Wrocławia

Na terenie zajezdni nr 4 przy ul. Powstańców Śląskich powstała pierwsza we Wrocławiu myjnia tramwajowa. Dotychczas mycie jednego tramwaju trwało około godziny i wymagało zaangażowania co najmniej dwóch osób. Dzięki tej inwestycji, cały proces będzie przebiegał automatycznie i – co niezwykle istotne – znacznie bardziej ekologicznie.

Otwarta właśnie myjnia to tzw. myjnia przejazdowa, co oznacza, że pojazd jedzie, a szczotki szorują go ze wszystkich stron. Będzie ona działać przede wszystkim w nocy, ale również w ciągu dnia będą mogły korzystać z niej tramwaje, które przechodzą przeglądy. Umycie jednego pojazdu potrwa teraz nie więcej niż kilkanaście minut.

W pełni automatyczna myjnia umożliwia mycie całych pojazdów, z przodu i z tyłu w technologii szczotek 3D. Przebieg mycia tramwaju odbywa się w pełni autonomicznie pod nadzorem elektronicznego systemu sterowania. Technologia ruchu 3D pozwala na kompleksowe mycie pojazdu – zarówno jego przodu, jak i boków oraz tyłu.

Oznacza to, że nowa myjnia umożliwi na umycie większej liczby tramwajów każdego dnia i będzie odbywało się to jeszcze dokładniej niż dotychczas, co z pewnością umili podróżowanie pasażerom. Warto pamiętać, że z nowoczesnej myjni mogą korzystać nie tylko tramwaje z zajezdni nr 4, ale również te z pozostałych obiektów. Myjnia pozwala na mycie pojazdów cały rok, niezależnie od zewnętrznych warunków atmosferycznych

Działa ona w układzie z zamkniętym obiegiem, zapewniając oczyszczanie wody bez użycia flokulantów, a środki chemiczne używane w procesie mycia ulegają biodegradacji. Proces oczyszczania wody gwarantuje pozbycie się zanieczyszczeń mineralnych, związków ropopochodnych oraz przeciwdziała gromadzeniu się w instalacji bakterii beztlenowych. 

To pierwsza taka myjnia dla tramwajów we Wrocławiu. Wcześniej – w 2015 roku – na terenie zajezdni przy ul. Obornickiej powstała podobna, również ekologiczna myjnia autobusowa.

 

Wasze komentarze

środa, 26.2.2020 13:38
środa, 26.2.2020 12:04
piątek, 21.2.2020 11:01
wtorek, 18.2.2020 07:45
4
niedziela, 16.2.2020 10:21
Wymarzone wesele
Wymarzone wesele
Muzeum Techniki
Muzeum Techniki