Nadchodzi dzień Otwarty Zajezdni Popowice 2019!

czwartek, 5.9.2019 13:00 1935 0

Podobnie jak w ubiegłych latach na początku września Klub Sympatyków Transportu Miejskiego wraz z partnerami zaprasza do odwiedzenia dawnej zajezdni tramwajowej Popowice. Zabytkowy obiekt przy ul. Legnickiej 65 we Wrocławiu zostanie udostępniony 7 września 2019 r. w godz. 10:00–17:00. Dzień Otwarty Zajezdni Popowice będzie dobrą okazją do przyjrzenia się, jak zmieniała się komunikacja zbiorowa na przestrzeni dziejów – używane pojazdy, sposoby organizacji, warunki, w jakich pasażerowie podróżowali.

By te przekształcenia ukazać, na terenie dawnej zajezdni tramwajowej przy ul. Legnickiej zostaną wystawione pojazdy z różnych okresów – od niemieckich wagonów z dwudziestolecia międzywojennego przez pierwsze tramwaje polskiej produkcji powstałe po II wojnie światowej i pierwszy polski tramwaj szybkobieżny po jeden z pierwszych niskopodłogowych autobusów, które były produkowane w naszym kraju.

Podczas Dnia Otwartego Zajezdni Popowice będzie można zobaczyć m.in. tramwaje Nowa Berolina z 1901 r., Linke-Hofmann Standard z 1929 r., Konstal N z 1949 r., Konstal 4N1 z 1960 r. czy Konstal 102Na z 1972 r. oraz autobusy Ikarus 260.32 z 1986 r., Ikarus 280.17 z 1990 r., Jelcz PR110M z 1987 r., Jelcz M11 z 1990 r. czy Jelcz M121MB z 1996 r. Większość prezentowanego taboru należy do Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego, a także Towarzystwa Miłośników Wrocławia i Gminy Wrocław.

Kluczowym elementem będzie jednak prezentacja wagonu Maximum – jedynego zachowanego w Polsce i jednego z nielicznych na świecie – podczas prac restauratorskich. W jednej z hal na terenie zajezdni zwiedzający będą mogli na własne oczy zobaczyć, jak wygląda odbudowane nadwozie i podwozie tramwaju i jak przebiega proces odtwarzania instalacji elektrycznej. To kolejny etap prac konserwatorsko-restauratorskich przy tym zabytkowym wagonie z 1901 r. Pierwsza część odbyła się w ramach realizacji projektu Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Teraz prace są kontynuowane, a odpowiedzialny za nie jest Klub Sympatyków Transportu Miejskiego. W wyniku ich realizacji wagon będzie elektrycznie sprawny, to znaczy będzie w stanie poruszać się „o własnych siłach” (dzięki pracy silników elektrycznych).

Poza taborem pasażerskim zaprezentowane zostaną także wagony techniczne, służące utrzymaniu torowisk i sieci trakcyjnej. Wrocław może bowiem poszczycić się niezwykle bogatą, unikatową kolekcją tramwajów gospodarczych, na którą składają się szlifierki do torów, wagon-opryskiwacz, wagony służące do przewozu piasku czy pługi wirnikowe. Najcenniejszy jest tu najstarszy wagon tramwajowy zachowany we Wrocławiu – lora wieżowa z 1892 r. przeznaczona do prowadzenia napraw i konserwacji wprowadzanej wówczas we Wrocławiu sieci trakcyjnej. Niepozorna, choć wartościowa i wiekowa, jest lora transportowa z 1907 r. Odbędą się prezentacje pracy wirnikowego pługa odśnieżnego, wybudowanego w latach 80. XX w. na bazie wagonu Konstal 4N z lat 50. XX w.

Zajezdnia Popowice powstała w 1901 r. jako pierwsza zajezdnia spółki Breslauer Straßen-Eisenbahn-Geselschaft (Wrocławskie Towarzystwo Kolei Ulicznej) przystosowana do obsługi tramwajów elektrycznych (wcześniej przedsiębiorstwo eksploatowało tramwaje konne). Znajdziemy tu dwie główne ceglane hale (wnętrza obu będzie można zobaczyć) z łącznikiem pomiędzy, w którego tylnej części wzniesiono wieżę ciśnień. W głębi ulokowane są z kolei budynki warsztatowe, do których dojazd zapewniała suwnica. Architektura zajezdni nosi cechy neogotyku w elementami secesji (np. ozdobne elementy metalowe). Podczas Dnia Otwartego Zajezdni Popowice do zwiedzania będą udostępnione obie dawne hale postojowe oraz kuźnia, w której obecnie znajdują się zniszczone, czekające na remont wagony, przede wszystkim typu Linke Hofmann Standard i Konstal N.

Po wystawie taboru i terenie zajezdni będzie oprowadzał przewodnik. Zaprowadzi on zwiedzających także do dawnej łaźni, pomieszczenia, które poza wybrańcami nie było udostępniane nikomu przez wiele lat. A jest to autentyczna perełka secesji z ozdobnymi kaflami i kształtnymi umywalkami.

Podczas wydarzenia odbędzie się wykład Tomasza Sielickiego, badacza dziejów komunikacji zbiorowej w stolicy Dolnego Śląska, który będzie poświęcony wybranym aspektom historii komunikacji miejskiej we Wrocławiu. Tomasz Sielicki będzie też opowiadał o tramwaju typu Maximum.

Zwiedzanie zajezdni z przewodnikiem: 10:30, 11:30, 12:30, 13:30, 14:30, 15:30

Prezentacje pracy pługa wirnikowego: 11:00, 11:30, 13:00, 13:30, 14:00, 14:30

Wykłady Tomasza Sielickiego, badacza dziejów komunikacji miejskiej we Wrocławiu, dotyczące tramwaju Maximum: 11:05, 11:35

Wykład Tomasza Sielickiego dotyczący wybranych aspektów historii komunikacji miejskiej we Wrocławiu: 12:00

Prelekcja Marcina Korzonka, podróżnika rowerowego, dziennikarza, fotografa – 13:00

Kross The Himalaya – rowerem przez najwyższe przełęcze świata. Będzie to opowieść o samotnej rowerowej wyprawie jedną z najsłynniejszych dróg na świecie – ze Srinagaru do Leh oraz z Leh do Manali. Prelegent przejechał 1300 km przez indyjską część Himalajów zwanych Małym Tybetem. Pokonał 10 przełęczy o wysokości ponad 3000 m, z czego cztery mierzyły ponad 5000 m n.p.m. Wjechał na słynną przełęcz Khardong La (5360 m), która do niedawna była uznawana za najwyższą przejezdną przełęcz na świecie. W czasie spotkania dowiemy się też dlaczego ta niebezpieczna droga została utworzona przez indyjską armię i jest otwarta tylko kilka miesięcy w roku.

Podczas całej imprezy dostępne będą następujące atrakcje:

  • Prezentacja wagonu Maximum w trakcie prac restauratorskich
  • Mobilny przegląd serwisowy rowerów Zadbany Rower
  • Znakowanie rowerów
  • Nowoczesne technologie w motoryzacji – testowanie skuterów elektrycznych GoScooter
  • Pokazy oraz warsztaty pierwszej pomocy Drogowe Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe
  • Najmłodszych uczestników wydarzenia zapraszamy do Strefy Radości „Marzenia – Centrum Edukacji i Inspiracji Twórczych”. Miejsca dedykowanego przede wszystkim dzieciom, gdzie wspólnie z rodzicami będą mogli spędzić czas na dmuchańcach, warsztatach rękodzieła czy innych zabawach prowadzonych przez dedykowanych animatorów.
  • Strefa gastronomiczna wrocławskich foodtrucków
  • Przejażdżki na kucykach z Pony-Klub Wrocław-Pietrzykowice.

Komunikacja:

  • Odjazdy tramwajów zabytkowych z pl. Teatralnego (przystanek „Opera”) na Zajezdnię Popowice: 10:00, 11:00, 12:00, 13:00, 14:00. Tramwaje będą zatrzymywać się na wszystkich mijanych przystankach. Trasa będzie wiodła przez ul. Podwale, Krupniczą, św. Mikołaja, pl. Jana Pawła II, ul. Legnicką.
  • Odjazdy tramwajów zabytkowych z zajezdni Popowice na pl. Teatralny: 9:35, 10:35, 11:35, 11:40, 12:35, 13:35.
  • Odjazd autobusu zabytkowego w ramach linii dowozowej z Karłowic i Nadodrza: trasa przez przystanki Broniewskiego (numer słupka 23131) – 9:44, Kromera (24102) – 9:54, Wyszyńskiego (20722) – 9:59, Ogród Botaniczny (20902) – 10:01, Galeria Dominikańska (10123) – 10:09, Świdnicka (10101) – 10:10, pl. Jana Pawła II (10501) – 10:13.
  • Odjazd autobusu zabytkowego do Leśnicy: 11:15. Odjazd z Leśnicy podczas powrotu o 11:30, potem autobus zatrzyma się m.in. na przystankach: Mińska (Rondo Rotmistrza Pileckiego) (numer słupka 17314) – 12:02, Rogowska (12112) – 12:05, Nowy Dwór (12110) – 12:07, Nowodworska (12108) – 12:09.
  • Odjazdy autobusów zabytkowych do Centrum Historii Zajezdnia przy ul. Grabiszyńskiej: 10:15, 11:00, 12:00, 13:00, 14:00 (pasażerowie będą mieli zapewnione zwiedzanie Centrum Historii Zajezdnia za darmo!). Kursy o 11:00 i 13:00 przedłużone będą na Partynice.
  • Odjazdy autobusów zabytkowych na Partynice przez pl. Jana Pawła II i Arkady: 10:00, 15:00
  • Podczas powrotu autobusów z Centrum Historii i Partynic będzie można wsiąść na pl. Jana Pawła II o godz. 10:33, 11:00, 11:52, 12:28, 13:52, 14:28 i 16:00)

Wszystkie atrakcje są darmowe. Serdecznie zapraszamy!

Dodaj komentarz

Komentarze (0)