Na dobrej drodze – MPK Wrocław rozpoczyna testy autobusu wodorowego

poniedziałek, 8.7.2024 16:15 256 1

Choć we flotach miejskich przewoźników jest ich na razie niewiele, zainteresowanie nimi ciągle rośnie. Mowa o autobusach wodorowych, które mogą okazać się przyszłością transportu zeroemisyjnego. Na ulice Wrocławia wyjeżdża właśnie nowy pojazd – NesoBus, testowany przez MPK Wrocław.

Ekologiczne innowacje w miejskim transporcie publicznym

Zgodnie z prowadzoną przez MPK Wrocław od lat strategią zrównoważonego rozwoju transportu miejskiego, spółka postanowiła rozpocząć testy nowoczesnego autobusu wodorowego marki NesoBus. Te innowacyjne pojazdy, napędzane wodorem, mogą stanowić przełomowe rozwiązanie w walce z zanieczyszczeniami i hałasem w miastach. Dzięki zastosowaniu technologii wodorowej, NesoBus emituje jedynie parę wodną, co znacząco redukuje emisję szkodliwych gazów i zanieczyszczeń, przyczyniając się do poprawy jakości powietrza. Jest to dziś szczególnie ważne w kontekście globalnych dążeń do redukcji emisji i walki ze zmianami klimatu, za którymi podąża także Wrocław.

Prezes MPK Wrocław, Witold Woźny podkreśla znaczenie tej inwestycji: Wrocław, a także wrocławskie MPK, nieustannie dąży do poprawy jakości życia swoich mieszkańców, także w wymiarze ekologii i zrównoważonego transportu. Wprowadzenie testów autobusów wodorowych NesoBus to krok w przyszłość, który nie tylko zmniejszy emisję szkodliwych gazów, ale również podniesie komfort i bezpieczeństwo podróży naszych pasażerów.

Przygotowania do wprowadzenia wodorowców na wrocławskie ulice trwają już od pewnego czasu – nieprzypadkowo nowo powstała stacja tankowania wodoru ulokowana została w bezpośrednim sąsiedztwie zajezdni autobusowej przy ul. Obornickiej. We flocie spółki znajdują się już zeroemisyjne autobusy elektryczne (obsługujące linię K), MPK jest także w trakcie przetargu na 21 nowoczesnych, niskoemisyjnych autobusów – dziś przewoźnik wskazuje, że wodór stanowi naturalny kolejny krok w procesie rozwoju bardziej ekologicznego transportu publicznego.

NesoBus – technologiczny majsterszyk

Do 2028 roku, według ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, już 30% floty mają stanowić bezemisyjne autobusy elektryczne. Jako MPK chcemy się przygotować na te zmiany, dlatego na bieżąco sprawdzamy pojazdy wpisujące się we wskazane wymogi ochrony środowiska – zaznacza prezes Woźny.

Testy autobusów zeroemisyjnych różnych producentów już trwają. W czerwcu po wrocławskich ulicach jeździł elektryczny MAN; wkrótce rozpoczną się także testy autobusów typu Solaris i Mercedes — marki te mogą być już znane Wrocławianom, jako że we flocie jeździ już kilkadziesiąt Solarisów z silnikami Diesla oraz niemal 300 Mercedesów — spalinowych oraz elektrycznych. Teraz przyszła pora na prawdziwą nowinkę – prototyp wodorowego autobusu marki NesoBus.

System napędowy NesoBusa opiera się na dwóch silnikach elektrycznych ZF, umieszczonych o łącznej mocy 250 kW. Dzięki temu autobus jest niezawodny, efektywny i przyjazny dla środowiska, mogąc działać w temperaturach od -30°C i nawet do +50°C. Autobus posiada pięć kompozytowych butli typu IV od firmy Hexagon, każda o pojemności 312 litrów – łącznie mogą one przechować 37,5 kg wodoru, co pozwala NesoBusowi przejechać nawet do 450 km na jednym tankowaniu. W procesie wykorzystywany jest tzw. zielony wodór, wytwarzany z ekologicznych, odnawialnych źródeł energii  z Polski – dodaje Katarzyna Piec, członkini zarządu PAC – PCE Polski Autobus Wodorowy. Tankowanie wodoru trwa z kolei tylko 15 minut, co może stanowić nawet pewną przewagą nad tradycyjnymi pojazdami elektrycznymi.

Prąd w autobusie wodorowym jest wytwarzany na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego - pojazdy wodorowe posiadają więc własną „mini elektrownię” - wyjaśnia przedstawicielka spółki – nie zachodzi żaden proces spalania, jako że w wyniku połączenia wodoru z tlenem, autobus emituje z rury wydechowej destylowaną parę wodną.

Sprawdzane będą też komfort i wygoda

Podczas testów monitorowane będą systemy bezpieczeństwa i komfortu pasażerów – zapowiada prezes MPK -  autobusy są wyposażone w monitoring urządzeń, system monitorujący ciśnienie i temperaturę oraz czujniki zderzeniowe układu wodorowego – wymienia.

Kabina kierowcy zapewnia maksymalny komfort pracy – posiada regulowany pulpit, dostosowujący się fotel, indywidualnie sterowaną klimatyzację oraz nowoczesne systemy multimedialne, zapewniające dostęp do Internetu i bieżących informacji. Wnętrze autobusu NesoBus może pomieścić niemal setkę pasażerów. Klimatyzacja i ogrzewanie działają na systemie z pompą ciepła, zapewniając komfort w każdą pogodę. Pasażerowie mają dostęp do Internetu 5G, Wi-Fi, ładowarek indukcyjnych i standardowych, pięciu monitorów wewnętrznych oraz systemu informacji pasażerskiej z aktualnymi wiadomościami i planem trasy.

Bezpieczeństwo pasażerów i kierowcy jest priorytetem zarówno dla MPK Wrocław, jak i firmy NesoBus. Autobus został wyposażony w zaawansowany monitoring 360 stopni, system CPC do kontrolowania ciśnienia i temperatury a także specjalne bezpieczniki. Dodatkowo, bezpieczeństwo podnoszą blokada Alco-lock, czujniki zmierzchu i deszczu oraz światła LED z funkcją doświetlania zakrętów i dynamicznymi tylnymi kierunkowskazami. Zaawansowane systemy nagłaśniające zapewniają także szybkie i efektywne przekazywanie informacji pasażerom. NesoBus charakteryzuje nowoczesny design, zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz – na drodze z pewnością nie da się go przegapić!

Rewolucja już na trasie

NesoBus testowany będzie do 5 sierpnia – MPK Wrocław zapowiada, że będzie się chciało przyjrzeć, jak pojazd radzi sobie zarówno w ramach infrastruktury zajezdni, jak i w warunkach miejskich, na drogach. Już w poniedziałek 7 lipca po godz. 13.00 wyjechał na trasę linii 142 – w następnych dniach mieszkańcy Wrocławia spotkają go także na wielu innych liniach.

Pojazdy zasilane wodorem – najczystszym paliwem na świecie – mogą znacząco redukować emisję szkodliwych gazów i oczyszczać powietrze. Popyt na nie stale rośnie, zarówno w Polsce i na świecie. Wodór ma bowiem idealnie sprawdzać się, co do zasady, na dłuższych liniach miejskich – stąd pogłębione testy wrocławskiego przewoźnika, który dążyć będzie do realizacji zakupów pojazdów nisko- i zeroemisyjnych, także w ramach dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki.

Paliwo wodorowe to paliwo przyszłości. To nie pytanie „czy”, a „kiedy” będzie wdrażane do eksploatacji w środkach komunikacji publicznej – zaznacza prezes Woźny. MPK Wrocław dokłada wszelkich starań, by wyjść nadchodzącym zmianom naprzeciw.

Przeczytaj komentarze (1)

Komentarze (1)

Juzuś dzisiaj, 16 godz temu
Koszty utrzymania, to dopiero majstersztyk!