Muzeum Narodowe ma nowe logo

wtorek, 14.6.2016 13:35 917 0

Publikacje, plakaty, gadżety, zaproszenia, papiery firmowe Muzeum Narodowego od początku czerwca mają nowy system identyfikacji. Zaprojektował go Marian Misiak z Wrocławia, którego projekt został wyłoniony w dwuetapowym konkursie. Powstało nie tylko logo (ze znakiem „M” jak Muzeum), ale też stworzył dwa nowe kroje pisma, które będą używane w książkach wydawanych przez muzeum oraz m.in. na plakatach.

Wspólne logo dla czterech oddziałów muzeum
Na pomysł konkursu na identyfikację Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu, wpadł już na początku swojej kadencji. – Zauważyłem, że jest pewien obszar, który wymaga zastanowienia się, bo muzeum, wówczas w trzech oddziałach, dysponowało różnymi identyfikacjami – przyznaje. Osobne znaki posiadały Muzeum Narodowe, Panorama Racławicka i Muzeum Etnograficzne. Wspólne logo okazało się kluczowe zwłaszcza teraz, gdy zostanie udostępniony zwiedzającym czwarty obiekt muzealny, czyli Pawilon Czterech Kopuł (inauguracja Muzeum Sztuki Współczesnej w weekend 25-26 czerwca).

Wzorcowy konkurs
Procedura konkursowa była długa, ale zwycięzca, Marian Misiak, twierdzi, że to jeden z najbardziej profesjonalnie przeprowadzonych konkursów w dziedzinie designu, na jaki wysyłał prace. W pierwszym etapie jury (w którym zasiadali specjaliści w dziedzinie designu m.in. z Wrocławia i Warszawy) przejrzało 164 zgłoszenia, do drugiego dopuściło 5 zespołów (trzy z Warszawy, dwa z Wrocławia), w tym zwycięski pod przewodnictwem Mariana Misiaka (nagroda w wysokości 45 tysięcy złotych). – Projekt został przyjęty jednogłośnie – podkreśla Barbara Banaś, zastępca dyrektora Muzeum Narodowego.

Litera „W” staje się „M”
Mariana Misiaka zainspirowała litera „W”. – Jest obecna jako symbol miasta od wielu wieków w oderwaniu od przemian, jakie następowały we Wrocławiu, jest ponad systemami, ponad podziałami – wyjaśnia projektant. Przyznał, że w tradycji łacińskiej nie było literaty „W”, a powstała z nałożenia dwóch liter „V”, zaś podwajanie litery służyło podkreśleniu słów, nazw. Owo „W” zostało obrócone o 180 stopni i stało się „M” kojarzącym się ze słowem „muzeum”. – Teraz zachęca do myślenia i mówienia o muzeum – opowiada Marian Misiak.

Znak od 1 czerwca jest już eksponowany w różnych punktach miasta, m.in. na dwóch muralach (przy ul. Dubois 26 i Wyszyńskiego 60), słupach ogłoszeniowych, citylightach, tramwajach. Teraz literze „M” towarzyszy hasło #do czterech razy sztuka (odnoszące się do czterech oddziałów Muzeum Narodowego). W Polsce w kampanii reklamowej zachęca się przede wszystkim do odwiedzenia Pawilonu Czterech Kopuł.

Oprócz znaku Marian Misiak zaprojektował także dwa nowe kroje pisma – Dia Grotesk specjalnie do materiałów promocyjnych oraz Janus do publikacji książkowych Muzeum Narodowego.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)