komunikaty.doba.pl
wesele.doba.pl
PKS
PKP
MPK
FORUM

środa, 15 lipca 2020

Henryka, Wlodzimierza

MPK Wrocław walczy o życie i zdrowie pieszych

wtorek, 5.5.2020 11:21 , komentarze: 0 , odsłony: 470
kategorie artykułu:

Ministerstwo Infrastruktury planuje zmiany w polskim prawie drogowym. Dzięki nim pieszy nie tylko będący na przejściu, ale też zbliżający się do niego będzie uprzywilejowany. Taka zmiana mogłaby być bardzo niebezpieczna w przypadku tramwajów. Na szczęście udało się przekonać Ministerstwo Infrastruktury, by tramwaje z tych zmian wyłączyć.

Na czym zależy szczególnie? 

Ministerstwo proponowało, by pieszy już zbliżając się do przejścia, miał pierwszeństwo przed wszystkimi pojazdami. Tyle, że w przypadku tramwajów nie jest to takie proste. Zatrzymanie tramwaju jadącego 50km/h to aż 50 metrów. W przypadku samochodu – wystarczy zaledwie 14 metrów.

Jak tłumaczy prezes MPK Krzysztof Balawejder: „Rządowa propozycja zakładała pierwszeństwo dla pieszych na przejściu od momentu wyrażenia woli przekroczenia pasa drogowego/tramwajowego. Nasz wniosek zakłada utrzymanie pierwszeństwa tramwaju na przejściu. Przykłady innych krajów europejskich pokazują, że przyjęcie pierwotnego rozwiązania mogłoby doprowadzić do drastycznego wzrostu liczby pieszych poszkodowanych przez tramwaje. Trzeba pamiętać, że droga hamowania tramwaju to kilkadziesiąt metrów.”

Gdyby w przypadku torowisk obowiązała propozycja rządu, motorniczy musiałby zatrzymać tramwaj już na sam widok przechodnia znajdującego się kilka metrów od torów. W takiej sytuacji jazda choćby ulicą Szewską, byłaby bardzo utrudniona. Tu tramwaj jedzie w strefie spacerujących przechodniów, każdy z nich miałby pierwszeństwo przed tramwajem.  Dlatego MPK Wrocław zaproponowało, by pierwszeństwo pieszych obowiązywało wszystkie pojazdy poza tramwajami. Ministerstwo przystało na nasze propozycje. Ostatecznie artykuł zmienianego prawa ma brzmieć tak: 

 „Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko, albo pieszy przechodzący przez jezdnię lub torowisko, jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność, korzystać z przejścia dla pieszych. Pieszy znajdujący się na tym przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem z wyłączeniem tramwaju .”

Podobne przepisy obowiązują w Czechach, Niemczech czy Holandii. Na przykłady tych krajów  powołaliśmy się przekonując ministerstwo. Tak w prawie rozwiązali sytuację Czesi:

„Kierowca nie może narażać ani ograniczać pieszych przechodzących przez jezdnię po przejściu dla pieszych lub tych, którzy w oczywisty sposób zamierzają przejść przez jezdnię po przejściu dla pieszych; obowiązki te nie dotyczą kierowców tramwajów”.

Uwzględnione zmiany sprawią, że piesi wciąż będą bezpieczniejsi, bo nikt nie będzie ryzykował spotkania z tramwajem. Także nasze pojazdy będą mogły poruszać się płynniej. To poprawi czas ich przejazdu, a jednocześnie komfort pasażerów wewnątrz pojazdów – unikniemy częstego hamowania awaryjnego i szarpnięć w pojeździe. Jednocześnie będziemy informować pieszych oraz naszych pasażerów zarówno o zmianach w prawie drogowym, jak i o szczególnej sytuacji obowiązującej na torowiskach.

Zaproponowane zmiany uwzględnione przez Ministerstwo Infrastruktury dotyczą ustawy: Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami art. 13 ust.1.

 

Wasze komentarze

czwartek, 9.7.2020 09:35
poniedziałek, 6.7.2020 11:49
Wymarzone wesele
Wymarzone wesele
Muzeum Techniki
Muzeum Techniki