Motorniczowie radzą, jak "przeżyć" w tramwaju bez klimatyzacji

poniedziałek, 10.8.2015 14:55 5404 1

Wrocławscy motorniczowie na profilu "MPK-owcy też ludzie" podpowiadają, jak walczyć z upałem w tramwajach bez klimatyzacji. A że we Wrocławiu klimatyzację posiadają tylko tramwaje marki Skoda i to tylko modele 19T (w przyszłości możemy liczyć też na klimatyzację w nowo zakupionych przez MPK tramwajach Twist od bygdoskiej Pesy - w problem tylko w tym, że nie wiadomo, kiedy Twisty pojawią się na wrocławskich ulicach. CZYTAJ WIĘCEJ NA TEN TEMAT), to jest z czym walczyć.

- W tramwajach bez klimatyzacji warto zwrócić uwagę na otwierane okienka i klapy w dachach - radzą wrocławscy motorniczowie.

PORADY WROCŁAWSKICH MOTORNICZYCH: 

Tramwaje typu 105Na, 105NWr, 204WrAs, 205WrAs, posiadają dwa typy klap dachowych i dwa typy okienek.

a) klapa dachowa typ pierwszy - to klapa uchylna w jednej płaszczyźnie, pod wiatr, albo z wiatrem. Nigdy nie sprawdzałem tego osobiście, ale tramwaj się ponoć wietrzy lepiej gdy klapy są otwarte z wiatrem - wtedy cyrkulacja jest ponoć najlepsza. Takie klapy zabezpieczane są dokręcaną śrubą, która eliminuje jej samozamknięcie wskutek wstrząsów. Często klapa jest zamknięta i zakręcona, trzeba użyć sześciokątnego pokrętła aby odkręcić śrubę i podnieść klapę.

b) klapa dachowa typ drugi - to klapa analogiczna do pierwszej z tym, że nie ma śruby. Łatwiej się ją podnosi, ale ona łatwiej się zamyka. Trzyma się na dwóch rozporowych sprężynach i czasami trzeba niezłej krzepy aby ją podnieść w górę. No i trzeba też być wysokim.

c) okienko uchylne - posiada klamrę w którą trzeba włożyć dłoń, - nacisnąć taką dźwigienkę i pociągnąć szybę w swoją stronę. Szyba ma ograniczone możliwości otwarcia, więc radzę się z nią nie szarpać! 

d) okienko przesuwne - posiadają plastikowe grzybki wkręcone w szybę i niestety najtrudniej się je otwiera, zwłaszcza te, które mają nowe gumowe uszczelki. Warto poprosić motorniczego o pomoc, jeśli nie da się rady samemu, albo kogoś silniejszego.

Ponadto tramwaje typu 205WrAs posiadają automatyczne klapy dachowe w członie środkowym, które podnosi motorniczy z pulpitu (są za wysoko).

Tramwaje typu Skoda 16T i 19T posiadają uchylne okienka podobnie jak tramwaje typu 205. Z tym, że, w Skodzie 19T jest klimatyzacja, która inteligentnie chłodzi. Można to zaobserwować podczas otwierania i zamykania drzwi - podczas otwartych klima ciszej pracuje i fala chłodu nadchodzi dopiero, kiedy drzwi się zamkną.

Pamiętajcie o jednym! Nie należy otwierać okien w "dziewiętnastkach", gdyż wtedy klimatyzacja głupieje!

Pamiętajcie też o jeszcze jednej sprawie. W tak wysokich temperaturach klimatyzacja może zwyczajnie być niewydajna. Pamiętam sprawę sprzed kilku lat, kiedy w pociągach niemieckich kolei państwowych masowo dochodziło do awarii klimatyzacji przy ponad 30 stopniach. Należy pamiętać, że nasz tabor nie jest zły, to tylko maszyny, one też mogą przestać działać wskutek przegrzania i nie należy za to winić nikogo.

Trzeba pamiętać jednak, że jeśli nawet klimatyzacja w tramwaju jest, to nie zawsze musi działać.

- Klimatyzacja zostaje włączona, gdy temperatura otoczenia przekracza 25 stopni. Gdy na zewnątrz jest ponad 30 stopni, a drzwi otwierane są na każdym przystanku to czasem, pomimo działania klimatyzacji, nie da się osiągnąć optymalnej temperatury w tramwaju czy autobusie - tłumaczy nam Agnieszka Korzeniowska z MPK.

- Często pasażerowie nie odczuwają różnicy temperatur, która waha się w okolicach 5-7 stopni między tym co jest wewnątrz, a tym co jest na zewnątrz. Drzwi są otwierane na każdym przystanku i klimatyzacja nie wychładza pojazdów skutecznie - dodaje Renata Popławska, Rzecznik Praw Pasażera we wrocławskim MPK.

Wrocławskie tramwaje i autobusy z klimatyzacją są specjalnie oznaczone – posiadają niebieską nalepkę z gwiazdką umieszczoną tuż przy drzwiach wejściowych.

Adriana Boruszewska Doba.pl

Przeczytaj komentarze (1)

Komentarze (1)

wtorek, 11.08.2015 08:37
Mogą sobie radzić, ale ja wczoraj myślałam że zdechną w...