Mikołajki na Zajezdni Popowice. Przejedź się autobusem-ogórkiem!

piątek, 3.12.2021 14:29 245 0

Jako mikołajkowy prezent dla najmłodszych i tych nieco starszych Klub Sympatyków Transportu Miejskiego przygotował kolejne już w tym roku wydarzenie na wrocławskiej Zajezdni Popowice (ul. Legnicka 65). Zainteresowani historią tramwajów i autobusów, a także chętni do przejechania się jednym z historycznych pojazdów powinni zarezerwować sobie pierwszą sobotę grudnia (4.12.2021 r.) w godz. 12:00–16:00. Będzie okazja, by zobaczyć zabytkowe tramwaje i autobusy Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego i Gminy Wrocław, zwiedzić zajezdnię z przewodnikiem oraz podpatrzeć postępy w remontach tramwaju-opryskiwacza i doczepy Konstal ND. Zaplanowano dwa wykłady: o wrocławskich tramwajach gospodarczych i historii autobusów w stolicy Dolnego Śląska.

Oto szczegółowy plan atrakcji:

  • wykład Tomasza Szymczyszyna, znawcy autobusów marki Ikarus, o wybranych aspektach historii komunikacji autobusowej we Wrocławiu – godz. 13:00
  • wykład Tomasza Sielickiego, badacza dziejów wrocławskiej komunikacji zbiorowej, o tramwajach gospodarczych – godz. 15:00
  • zwiedzanie Zajezdni Popowice z Krzysztofem Kołodziejczykiem, prezesem KSTM, jako przewodnikiem – godz. 12:00, 13:15, 14:00, 15:15
  • przejazdy zabytkowymi autobusami – odjazdy z zajezdni o godz. 12:15, 12:45, 13:15, 13:45, 14:15, 14:45, 15:15, 15:45

Wykłady będą odbywać się w jednej z dawnych hal postojowych tramwajów i potrwają około godziny każdy (należy ubrać się ciepło, bo hale nie są ogrzewane). Zwiedzanie zajezdni będzie obejmować dawne hale postojowe i naprawcze, łaźnię, omówienie wybranych zabytkowych autobusów i tramwajów, w tym remontowanych: tramwaju-opryskiwacza i doczepy Konstal ND. Zwiedzanie będzie trwało około 45 minut. Do obsługi linii autobusowej przewidziano Jelcza 043 (tzw. ogórek, pod warunkiem braku mrozu i śniegu) oraz jeden z Ikarusów. Mikołajki na Zajezdni Popowice będą więc okazją do przejechania się pojazdem, który dla wielu osób jest synonimem autobusu zabytkowego. Produkcję autobusu Jelcz 043 prowadzono od 1963 do 1986 roku, co świadczy o tym, jak ten typ bardzo odpowiadał ówczesnym PKS-om. Ponadto, przez cały czas trwania imprezy będzie też dostępna ekspozycja neonów, które od jakiegoś czasu gromadzone są w jednej z dawnych hal naprawczych. Przewidziano także upominki dla uczestników wydarzenia.

Bezpośrednim impulsem do organizacji wydarzenia był rozpoczynający się remont dwóch zabytkowych wagonów tramwajowych i to możliwość ich oglądnięcia w trakcie prac będzie na pewno znaczną atrakcją. Pierwszy z nich to wagon-opryskiwacz o numerze G-061, pierwotnie pełniący funkcję szlifierki torowej. To najstarszy z serii trzech zachowanych do dziś wrocławskich wagonów-szlifierek. Pojazd powstał w 1927 r. na bazie specjalistycznego podwozia wyprodukowanego przez hanowerską firmę Schörling w warsztatach głównych przedsiębiorstwa Städtische Straßenbahn Breslau (SSB), zlokalizowanych przy dawnej Frankfurterstraße (dziś to właśnie Zajezdnia Popowice przy ul. Legnickiej 65). Najprawdopodobniej w 1975 r. ten wagon-szlifierka został przebudowany na wagon-opryskiwacz, wykorzystywany do zwalczania roślinności rosnącej na międzytorzu. Po przebudowie w połowie lat 70. wagon posiadał malaturę dwubarwną – górna część była kremowa, dolna zielona. Naroża pomostów podkreślone zostały malowaniem ostrzegawczym – naprzemiennymi ukośnymi pasami białymi i czerwonymi. W takiej też postaci zapewne zobaczymy ten wagon po zakończeniu restauracji.

Z kolei wagon doczepny typu ND o numerze 3560 należy do serii warszawskich tramwajów dostarczonych do Wrocławia w latach 60. Wyprodukowany został w 1952 r. i posiadał fabryczne oznaczenie ND. W Warszawie nosił numer 1647. Był to wagon dwustronny i dwukierunkowy i w takiej wersji przybył do Wrocławia w 1968 r., gdzie do ruchu skierowany został 25 kwietnia pod numerem taborowym 3560. Stacjonował w zajezdni nr I „Gaj” przy ul. Ślężnej. Opisywana doczepa należała do grupy wagonów, które przechodziły remont generalny od 1973 r. Modernizacja objęła kompletną przebudowę na pojazd jednostronny i jednokierunkowy, w związku z czym likwidacji uległy drzwi w jednej burcie. Zmodyfikowano także drzwi w drugiej burcie, montując dwudzielne, rozsuwane za pomocą mechanizmu składającego się z łańcuchów rowerowych oraz silników od wiertarek, uruchamianych elektrycznie z pulpitu motorniczego. Po remoncie wagon pomalowany był już na kolor kremowo-niebieski. Wóz #3560 w służbie liniowej pozostał aż do 25 września 1991 r., a zatem należał do ostatnich wagonów tego typu kursujących regularnie po Wrocławiu. Po wycofaniu z eksploatacji został przeznaczony do zachowania jako wagon muzealny. Aż do teraz czekał na remont.

Wydarzenie „Mikołajki na Zajezdni Popowice” jest wspierane przez Gminę Wrocław oraz Instytut Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego. Jest to kolejny z cyklu eventów, które mają przybliżyć wrocławianom i turystom samą zajezdnię, ale przede wszystkim stacjonujące tam zabytkowe pojazdy komunikacji miejskiej.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)