Komfortowe podróże z PKP Intercity. Nowy rozkład jazdy na sezon 2024/2025 dla województwa dolnośląskiego
Więcej codziennych połączeń do Warszawy, Łodzi, Poznania, Gdańska i Krakowa. Nowe połączenia w relacjach krajowych i międzynarodowych oraz skrócenia czasu przejazdu pociągów pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem. PKP Intercity przedstawia nowy rozkład jazdy na sezon 2024/2025.
Od połowy grudnia mieszkańcy województwa dolnośląskiego będą mogli skorzystać z większej liczby połączeń z Wrocławia do Warszawy. Na tej trasie będzie kursować 18 par pociągów,
czyli o 4 więcej niż obecnie. Do Łodzi dojedzie 8 par połączeń – o 2 pary więcej. Do stolicy Wielkopolski mieszkańcy Wrocławia będą mogli udać się 22 parami połączeń, czyli sześcioma więcej niż dotychczas. Do Gdańska oferowanych będzie 9 par pociągów, czyli o 3 pary więcej w porównaniu z obecnie kursującymi. Z Wrocławia do Krakowa podróżni będą mogli wybrać połączenie spośród 17 par bezpośrednich pociągów, a do Bielska-Białej z 3 par.
Cykliczność i symetria dobowa
Na najpopularniejszych trasach w rocznym rozkładzie jazdy pociągi będą kursowały w cyklicznych odstępach czasowych np. co 1, 2 lub 4 godziny. Cykliczność oraz koordynacja połączeń umożliwi stworzenie systemu powtarzalnych przesiadek na stacjach węzłowych, jeszcze bardziej rozszerzających możliwości podróży. Przykładowo taka cykliczność będzie obowiązywać w połączeniach pomiędzy Wrocławiem a Krakowem (połączenia co godzinę) czy pomiędzy Wrocławiem a Gdynią (co 2 godziny).
Z kolei symetria dobowa połączeń sprawi, że te same relacje przesiadek gwarantowane będą w obu kierunkach jednakowo. Wracając w relacji odwrotnej pasażer będzie mógł przesiąść się analogicznie jak w relacji „tam”.
Nowe połączenia i miejsca zatrzymań
Z inicjatywy PKP Intercity zostaną uruchomione nowe atrakcyjne połączenia między Trójmiastem, Wrocławiem a Pragą, realizowane we współpracy z czeskim przewoźnikiem České dráhy. W rozkładzie jazdy edycji 2024/2025 pojawią się cztery nowe połączenia na tej trasie. Mieszkańcy województwa dolnośląskiego dojadą pociągami IC Baltic Express m.in. do Bydgoszczy, Poznania czy Trójmiasta. Składy będą zatrzymywać się również w mniejszych ośrodkach, m.in. w Tczewie, Inowrocławiu, Gnieźnie, Lesznie i Kłodzku. Połączenia Wrocław – Praga będą realizowane w regularnych odstępach co 4 godziny, co zapewni pasażerom dużą elastyczność w wyborze dogodnego połączenia do stolicy Czech.
Nowością w ofercie międzynarodowej będzie również pociąg IC Galicja, który pojedzie z Przemyśla do Berlina. Będzie to trzecia para połączeń na tej trasie. Pozwoli to na ruch pociągów co 4 h z Wrocławia do stolicy Niemiec.
Ponadto w nowym rocznym rozkładzie jazdy w komunikacji krajowej pojawią się takie pociągi jak EIC Ślęża, który pojedzie w relacji Wrocław – Warszawa. Do Warszawy z Dolnego Śląska dotrzemy także połączeniami realizowanymi przez pociągi: IC Krasiński, IC Mickiewicz, IC Śnieżka, który od nowego rozkładu będzie kursował codziennie zamiast w weekendy i święta. Do Łodzi dodatkowym połączeniem będzie oprócz pociągu IC Krasiński połączenie nocne realizowane przez pociąg TLK Karkonosze. Więcej codziennych połączeń pojawi się także w relacji do Poznania. Z Wrocławia do stolicy Wielkopolski przez cały rok dojedziemy m.in. pociągami IC Lednica oraz IC Bosman, które do tej pory kursowały tylko w wybrane dni tygodnia. Ponadto pojawi się także nowy pociąg IC Fałat relacji Przemyśl – Poznań przez m.in. Kraków. Dzięki temu co 1h przez cały dzień będzie można dojechać w relacji Wrocław – Poznań – Wrocław. Bez zmian pozostanie także uruchomiony we wrześniu br. pociąg EIC Lech łączący Wrocław z Warszawą przez Poznań.
Podróż z Wrocławia do Zakopanego umożliwi pociąg IC Halny, który w rocznym rozkładzie jazdy będzie codziennym połączeniem. Warto zwrócić uwagę na zmianę godzin kursowania pociągu oraz skrócenie jego czasu jazdy– obecnie wyjeżdża on z Wrocławia o godzinie 8:45, dojeżdżając do Zakopanego około 16:30. W nowym rozkładzie jazdy wyjedzie o 7:30, docierając już krótko po 14:00, czyli jest prawie 2,5h wcześniej niż dotychczas.
Skrócone czasy przejazdów
W nowym rocznym rozkładzie jazdy z 2 do 5 wzrośnie liczba szybkich połączeń pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem. Czas ich przejazdu wyniesie jedynie 1h 18 min. Będą one realizowane przez pociąg EIC Lech, 3 dzienne połączenia IC Baltic Express oraz pociąg IC Mieszko relacji Wrocław – Gdynia.
Czasowe zmiany w organizacji ruchu
Podczas obowiązywania rocznego rozkładu jazdy zarządca infrastruktury dalej będzie prowadził modernizację Katowickiego Węzła Kolejowego co wpływa na ruch pociągów w relacji Wrocław – Katowice oraz Kraków. W związku z tym, w zależności od postępu robót budowlanych, w poszczególnych okresach roku niektóre pociągi mogą pojechać zmienionymi trasami, mieć wydłużony czas przejazdu lub wprowadzona będzie zastępcza komunikacja autobusowa. Informacje są na bieżąco przekazywane między innymi na stronie inwestycji slaskienatorach.pl, na Portalu Pasażera oraz na stronach internetowych przewoźników.
Komfortowe podróże
PKP Intercity na bieżąco analizuje liczbę pasażerów podróżujących z Jeleniej Góry do Wrocławia i do dalszych miast. Analizowane są także przesyłane wnioski pasażerów. Jednym z wniosków jest zwiększenie liczby połączeń w kierunku Poznania i Gdyni, co miało miejsce w minione wakacje. Siatka połączeń do Warszawy, Krakowa, Poznania i Trójmiasta pozostaje bez zmian. Podnosząc komfort pasażerów w tym regionie wycofaliśmy wszystkie pociągi TLK, a w ich miejsce od nowego rozkładu jazdy pojadą pociągi IC. Pociągi kategorii IC to kategoria ekonomiczna, jak TLK, ale o wyższym standardzie. Są wyposażone m.in. w klimatyzację, gniazdka do ładowania telefonów oraz urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej. Pojazdy są także przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością, podróżujących z małymi dziećmi czy pasażerów z rowerami i nartami. Ponadto na trasie Jelenia Góra – Wrocław jeździ także 13 par pociągów regionalnych, które gwarantują dalsze skomunikowania we Wrocławiu. Analizujemy także te połączenia zapewnianie przez Koleje Dolnośląskie i POLREGIO.
W rozkładzie na sezon 2024/2025 w całej Polsce liczba pociągów kategorii TLK zmniejszy się na rzecz składów kategorii IC obsługiwanej nowymi i zmodernizowanymi wagonami oraz elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (EZT). Większość nowych połączeń będzie uruchamiana w kategorii IC (w obecnym rozkładzie zaplanowane są 303 pociągi w kategorii IC, a w nowym 369).
Dodaj komentarz
Komentarze (0)