Inauguracja wrocławskiego programu „Edukacja w ruchu”. Wrocławskie szkoły stawiają na zdrowie psychiczne i aktywność fizyczną młodzieży
Jak ciało połączone jest z umysłem? Jak ruch wpływa na nasz mózg? Dlaczego funkcjonujemy lepiej, jak się ruszamy? M.in. na te pytania znajdziemy odpowiedzi w filmie edukacyjnym pt. „Jak ruchem zmieniać umysł”. Filmie, który prezentowany będzie uczniom wrocławskich szkół ponadpodstawowych. Wprowadzenie tego materiału do szkół ma na celu zwiększenie świadomości zdrowotnej młodzieży oraz motywowanie ich do dbania zarówno o zdrowie psychiczne, jak i fizyczne. Jego prezentacja to jeden z elementów wrocławskiego programu „Edukacja w ruchu”, który realizowany będzie we wrocławskich placówkach.
Jednym z filarów wrocławskiej edukacji na rok 2024/25 jest bezpieczeństwo, w tym także bezpieczeństwo psychologiczne uczniów oraz promowanie wśród nich aktywności fizycznej. I właśnie tematy związane ze zdrowiem psychicznym oraz jego związek z aktywnością fizyczną porusza film „Jak ruchem zmieniać umysł”, który prezentowany będzie wrocławskim uczniom szkół ponadpodstawowych. Jego pokaz inauguruje wrocławski program „Edukacja w ruchu”, który ma zachęcić wrocławskich uczniów i przedszkolaków do aktywności fizycznej.
– Omawianie tego filmu na zajęciach szkolnych będzie kolejnym elementem wspierania psychologicznego wrocławskiej młodzieży oraz zachętą do aktywności fizycznej. Narzędziem do uświadamiania młodym ludziom, jak ważny dla zdrowia psychicznego i budowania relacji społecznych jest ruch. Także punktem wyjścia do rozmów na temat związku między zdrowiem psychicznym a aktywnością fizyczną – podkreśla Ewa Szczęch, dyrektor Wydziału Szkół Podstawowych i Specjalnych UM we Wrocławiu.
Bohaterami tego filmu są m.in. Cezary Pazura i Maciej Stuhr, którzy na własnych przykładach opowiadają, jak pozytywnie na ich życie wpłynęły aktywności fizyczne i uprawianie sportów.
– Włączenie filmu „Jak ruchem zmieniać umysł” do programu szkolnego może nie tylko zwiększyć świadomość młodych ludzi na temat ich zdrowia, ale także pomóc im w lepszym zrozumieniu siebie, swoich emocji i potencjału ciała. Wierzymy, że ruch może być kluczem do wsparcia ich rozwoju i to w tym filmie przedstawiamy – opowiada Patrycja Witkowska, prezeska Fundacji Veritas, która stworzyła ten film.
Statystyki (m.in. prezentowane przez Fundację Veritas) jasno pokazują, jak bardzo potrzebne są działania wspierające zdrowie psychiczne i fizyczne młodzieży. W Polsce niemal 30% młodych ludzi jest zagrożonych depresją, a liczba osób uzależnionych od substancji psychoaktywnych rośnie w zastraszającym tempie. Dodatkowo, co trzecia osoba w kraju nie uprawia żadnej aktywności fizycznej.
– Aktywność fizyczna zmienia naszą świadomość zarówno fizyczną, psychiczną, jak i społeczną. Wpływa pozytywnie na każdy aspekt naszego życia. Dodatkowo w wymiarze społecznym buduje społeczność. Wspólne treningi to nie tylko bycie w relacji z innymi osobami, one także dają nam poczucie bycia zaopiekowanym i troski o drugą osobę i własny organizm – podkreśla dr Ewa Moroch, doktor nauk o kulturze fizycznej, psycholog sportu. – Aktywność fizyczna uczy także przekraczać „własne granice” oraz radzić sobie z trudnościami – dodaje.
Projekt organizowany jest we współpracy Departamentu Edukacji Miasta Wrocław, Dolnośląskiego Centrum Filmowego oraz Fundacji Veritas. Partnerem wydarzenia jest Uniwersytet SWPS we Wrocławiu.
W najbliższych dniach wrocławskie szkoły ponadpodstawowe otrzymają bezpłatny dostęp do filmu. Będą mogły też korzystać z programów szkoleniowych oraz prelekcji organizowanych przez Fundację Veritas.
Poza tym placówki będą mogły też przyjść ze zorganizowanymi grupami na seans „Jak ruchem zmieniać umysł” do kina DCF przy ul. Piłsudskiego.
Inauguracja programu „Edukacja w ruchu”
Prezentacja filmu „Jak ruchem zmieniać umysł” jest inauguracją programu „Edukacja w ruchu”, który od września rusza we wrocławskich placówkach. Projekt realizowany będzie w partnerstwie z Fundacją V4Sport, Akademię Wychowania Fizycznego im. Polskich Olimpijczyków we Wrocławiu oraz Akademię Krokieta i Lamy. Projekt obejmował będzie różnorodne działania, w tym m.in.: szkolenie nauczycieli oraz promowanie i wprowadzenie podstawowych ćwiczeń w trakcie zajęć wśród dzieci w wieku 5-10 lat.
– Inicjatywa powstała w odpowiedzi na wyzwania związane z siedzącym trybem życia i wynikającymi z tego problemami, m.in. nadwagą, otyłością, czy nieprawidłową postawą ciała. Dzieci bardzo dużo czasu w pozycji siedzącej spędzają przy nauce - w szkole, przedszkolu i w domu. Dlatego tak ważne jest, by zadbać o ruch, który będzie towarzyszył im w ciągu całego dnia, również w czasie nauki – dodaje Ewa Szczęch.
Kolejnym projektem jest „Mały akrobata” - realizowany przez Stowarzyszenie Sportowe Altius Wrocław.
W ramach pilotażowego programu w czterech wrocławskich szkołach podstawowych przez cały rok szkolny 2024/2025 dla dzieci nauczania początkowego (klasy I-III) realizowane będą zajęcia z elementami akrobatyki i gimnastyki podstawowej, by podnieść ich ogólną sprawność fizyczną.
Przesłanie filmu „Jak ruchem zmieniać umysł”:
Zwiększenie świadomości zdrowotnej: film podkreśla, jak istotna jest równowaga między ciałem a umysłem. Uczniowie mogą dowiedzieć się, jak regularny ruch wpływa na ich samopoczucie, zdolność koncentracji oraz radzenie sobie ze stresem.
Rozwój kompetencji emocjonalnych: obejrzenie filmu pomoże uczniom lepiej zrozumieć swoje emocje i nauczyć się, jak skutecznie nimi zarządzać poprzez ruch.
Wzrost aktywności fizycznej: film może zainspirować młodych ludzi do regularnego uprawiania sportu, pokazując, jak pozytywnie ruch wpływa na ich zdrowie fizyczne i psychiczne.
Poprawa wyników w nauce: dzięki regularnej aktywności fizycznej, uczniowie mogą poprawić swoje zdolności poznawcze, koncentrację i pamięć, co przekłada się na lepsze wyniki edukacyjne.
Wsparcie w budowaniu relacji społecznych: film zwraca uwagę także na znaczenie współpracy i wsparcia w grupie, co może pomóc młodzieży w budowaniu silniejszych, bardziej pozytywnych relacji z rówieśnikami.
Wzmacnianie poczucia własnej wartości: Zrozumienie, jak ruch wpływa na stan emocjonalny, może pomóc uczniom w budowaniu pewności siebie i odkrywaniu, że są w stanie wpływać na swoje samopoczucie i rozwój.
Komentarze (0)