Ikarus, Ogórek, "PR-ka" i wiele innych: Parada Autobusów przejechała przez wiadukt na nowej trasie autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór [WIDEO, FOTO]

sobota, 22.7.2023 00:02 725 0

22 lipca otwarta zostanie nowa trasa autobusowo-tramwajowa na Nowy Dwór. Co prawda, na razie jeździć będą tamtędy tylko autobusy, ale na tramwaje będziemy musieli czekać tylko niewiele ponad miesiąc - do początku września.

W związku z planowanym uruchomieniem regularnych kursów na tej trasie zorganizowano Paradę Autobusów, która rozpoczęła się w piątek, 21 lipca o godz. 17.00 na placu Wolności. Zaparkowały tam m.in. takie legendy polskich dróg, jak: Jelcz 043 (popularny "Ogórek"), Ikarus, Jelcz PR110, a także testowy autobus elektryczny Mercedes e-Citaro.

O godzinie 18.00 wyruszyły z placu Wolności ulicami Modrzejewskiej, Świdnicką, Podwale i Marchijską do nowego wiaduktu w ciągu trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór, przebiegającego nad ulicą Robotniczą i linią kolejową. W wydarzeniu uczestniczył prezydent Wrocławia Jacek Sutryk, prezes MPK Wrocław Witold Woźny z wiceprezesem Przemysławem Nowickim, przedstawiciele UM oraz wielu sympatyków wrocławskiej komunikacji miejskiej, którzy robili pamiątkowe zdjęcia i nagrania oraz z zainteresowaniem dopytywali o parametry nowej trasy, organizację ruchu i przedstawiali własne propozycje rozwiązań i modyfikacji.

Zachęcamy do obejrzenia wideo z przejazdu nowym wiaduktem:

 

 Zmiany od 22 lipca i parametry wiaduktu:

Na trasie autobusowo-tramwajowej (TAT) są dwa wiadukty.
1. Ten mniejszy - około 22-metrowy, znajduje się nad ul. Smolecką - próby obciążeniowe przeszedł w maju 2021 r. Koszt jego budowy wyniósł 6,5 mln zł.
2. Ten większy 160-metrowy od strony WPT przeszedł próby obciążeniowe w maju 2023, a testowy przejazd tramwaju w czerwcu 2023.
3. Ta stalowa konstrukcja waży 650 ton, użyto do jej budowy około 290 ton zbrojenia i 1650 metrów sześciennych betonu. Koszt tylko tego jednego obiektu wyniósł ponad 46 mln zł
4. Dzięki puszczeniu autobusów przez TAT zwiększy się regularność przejazdów, bo autobusy nie będą stawać przed rogatkami.
W sumie trasa autobusowo-tramwajowa na Nowy Dwór ma siedem kilometrów.


Od soboty 22 lipca:

Od soboty przez TAT pojadą: 106, 107, 109, 132, 149 pojedzie przez nowy wiadukt na torami kolejowymi,
Linie 142 i 148 nadal będą kursowały ulicą Otyńską i Fabryczną, po to, żeby zapewnić połączenie z przystankami zlokalizowanymi w tym obszarze.

Linia 148 zapewni teraz dojazd również z Osiedla Żerniki na ulicę Fabryczną, do czasu kiedy linia 142 jeszcze nie będzie przedłużona do Jerzmanowa. Tak więc trasa 148 od 22.07 do 3.09 to układ przejściowy.

Z kolei od centrumna przystankach Nowodworska i Gubińska autobusy na Nowy Dwór stawać będą na przystankach tymczasowych, natomiast te jadące w kierunku Muchoboru pozostaną na TAT. Do centrum – wszystkie stawać będą już na TAT. Ta sytuacja potrwa do 3 września.


Dodatkowe info o TAT:

Budowa linii przez Szczepin na Nowy Dwór to największa inwestycja tramwajowa od 1949 r., kiedy to powstała trasa do Leśnicy. Tym razem trasa jest nie tylko dla tramwajów ale też autobusów.

Trasa autobusowa rozpoczyna się na pl. Orląt Lwowskich, a przy Dworcu Świebodzkim trasa odbija w kierunku Dworca Marchijskiego. Przebudowano skrzyżowanie ul. Robotniczej i pl. Orląt Lwowskich. Dalszą część trasy w kierunku Nowego Dworu wiedzie m.in. na tyłach galerii wnętrz Domar i równolegle do ul. Robotniczej.

Dalej trasa biegnie wiaduktem nad ul. Smolecką, wzdłuż ul. Robotniczej, wiaduktem nad linią kolejową, wzdłuż ul. Strzegomskiej, a następnie między jezdniami ul. Strzegomskiej, w tym po istniejącym buspasie i ul. Rogowską dotrze do pętli przy stacji kolejowej Nowy Dwór.

Trwa budowa ostatniego etapu TAT na Nowy Dwór - obejmującego ulicę Rogowską i nową pętlę tramwajowo-autobusową została podpisana w styczniu 2022 r. 2 km ulicy Rogowskiej z nową pętlą – hubem przesiadkowym (T+A+PKP) z P&R przy stacji kolejowej Wrocław Nowy Dwór.
P&R dla 70 samochodów (w tym trzy miejsca przeznaczone będą dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami). Obok minipark, w którym ma rosnąć blisko 100 drzew takich jak glediczje trójcierniowe, klony polne, śliwowiśnie, jabłonie rajskie oraz świerki kłujące.

Cała budowa trasy na Nowy Dwór będzie kosztowała około 390 mln zł, z czego prawie 182 mln. to środki europejskie. Otwarcie całej trasy na Nowy Dwór 3 września.

Autobusy linii 142 i 148 i jadą dalej dołem. To sytuacja przejściowa która zostanie rozwiązana 3 września wraz z wejściem nowej siatki połączeń. Dziś wciąż budowa TAT trwa i nie dla wszystkich linii możliwy jest zjazd/wjazd na trasę w miejscu gdzie dołącza dana linia. 3 września 2023 roku zostanie oddana do użytku cała trasa tramwajowa na Nowy Dwór i wtedy zostaną wprowadzone kompleksowe zmiany w układzie MPK, w tym zmiana trasy linii 142 i 148.

Autobusy linii 148 pojadą już nowym wiaduktem TAT, a linia 142 zostanie przedłużona do Jerzmanowa i Jarnołtowa przez Osiedle Żerniki zapewniając tym samym nadal połączenie Żernik z ulicą Otyńską i Fabryczną.

Autobusy przy wjeździe na Nowy Dwór i na Nowym Dworze częściowo korzystają z TAT a częściowo dalej zatrzymują się na jezdni na przystankach tymczasowych,  ponieważ wciąż trwa budowa TAT na Nowym Dworze i nie wszędzie jest możliwość wjazdu i zjazdu z trasy. To sprawia, że na dwóch przystankach Gubińska i Nowodworska autobusy skręcające w kierunku Nowego Dworu pojadą starą trasą i staną na starych przystankach (109, 124, 126, 134, 142, 148, 149, i 246, 249) staną na TAT, natomiast autobusy jadące w kierunku Muchoboru Wielkiego zatrzymają się na TATcie (106, 107, 119, 132, 319, 206, 241)  Do centrum wszystkie kierunki zatrzymują się na TAT.    

W sobotę, niedzielę i w szczytach poniedziałkowych na przystankach będzie Straż Miejska i Nadzór Ruchu MPK by pomagać pasażerom.

FOTO, WIDEO: DOBA.PL, tekst: doba.pl, mat. prasowe UM

Dodaj komentarz

Komentarze (0)