Goście z Krakowa rozdadzą obwarzanki… w tramwaju!

dzisiaj, 6 godz temu 125 0

Mieszkańców naszego miasta czeka nietypowa niespodzianka! Już w najbliższą niedzielę (10.08.2025 r.) do naszego miasta zawitają goście z MPK Kraków, którzy przywiozą ze sobą smak jednej z najsłynniejszych krakowskich tradycji – obwarzanki.

Co więcej – nie będą ich rozdawać na rynku, ani w hali targowej, ale… w tramwaju! Wagon linii turystycznej T w ramach Wrocławskich Linii Turystycznych zamieni się na jeden dzień w mobilną krakowską piekarnię, gdzie pasażerowie będą mogli skosztować obwarzanków prosto z Krakowa. Dodatkowo będzie to przedwojenny tramwaj Linke-Hofmann Standard, który dawniej jeździł po Wrocławiu, ale należący obecnie do MPK Kraków. 

Krakowski klimat na torach

Akcja jest częścią kampanii promującej dziedzictwo kulturowe Małopolski i Krakowa i ma na celu przybliżenie mieszkańcom innych regionów unikalnych smaków i tradycji Krakowa. Obwarzanki będą rozdawane bezpłatnie – wystarczy wsiąść do tramwaju linii T kursującego w godzinach 10:00–15:00 po ulicach Wrocławia.

Jeśli więc masz ochotę poczuć smak Krakowa w zabytkowym tramwaju z lat 20. XX w. – nie przegap tej okazji! Wystarczy wybrać się w niedzielę na przejażdżkę i… rozsmakować się w tradycji. 

Trasa tramwaju linii turystycznej T

Opera – Świdnicka – Podwale – Plac Orląt Lwowskich – Piłsudskiego – Plac Legionów – Piłsudskiego – Dworzec Główny – Kołłątaja – Skargi – Oławska – Traugutta – pl. Powstańców Warszawy – Most Pokoju – Wyszyńskiego – Szczytnicka – Curie-Skłodowskiej – pl. Grunwaldzki – Curie-Skłodowskiej – Most Zwierzyniecki – Wajdy – Wróblewskiego – Hala Stulecia/ZOO

Hala Stulecia/ZOO – Wróblewskiego – Wajdy – Most Zwierzyniecki – Curie-Skłodowskiej – pl. Grunwaldzki – Curie-Skłodowskiej – Szczytnicka – Wyszyńskiego – Sienkiewicza – pl. Bema – Drobnera – Most Uniwersytecki – Grodzka – Nowy Świat – Kazimierza Wielkiego – Widok – Teatralna – Opera

Odjazdy z Opery, na których będą obecni goście z Krakowa: 10:45, 12:00, 13:30

Odjazdy z Hali Stulecia, na których będą obecni goście z Krakowa: 11:24, 12:44, 14:18

 

Wymiana taboru historycznego między Wrocławiem i Krakowem

W 2025 roku przypada 100. rocznica rozpoczęcia produkcji tramwajów Linke-Hofmann Standard. Wagony tego typu, wytwarzane we Wrocławiu i specjalnie dla Wrocławia, stały się na pół wieku podstawą komunikacji miejskiej w naszym mieście, gdyż ich eksploatacja liniowa w MPK Wrocław zakończyła się dopiero w 1977 r. (potem część była jeszcze eksploatowana jako wozy gospodarcze). Städtische Strassenbahn Breslau, czyli przedwojenny poprzednik MPK, zamówiły 232 wagony typu Standard. Ich produkcja rozpoczęła się w 1925 roku i trwała do 1929 roku, a odbywała się równolegle w zakładach Linke-Hofmann-Werke (powojenny Pafawag) oraz Eisenwerk Gustav Trelenberg (powojenny Hutmen), ponieważ żaden wrocławski zakład nie był w stanie podołać tak dużemu zamówieniu. Udział w produkcji miały też inne wrocławskie zakłady jako podwykonawcy. Do dziś zachowało się kilkanaście tramwajów typu Standard, z czego cztery są dopuszczone do ruchu (dwa we Wrocławiu, jeden w Warszawie, gdzie wozy tego typu trafiły w ramach odbudowy stolicy tuż po wojnie, oraz jeden w Krakowie, gdzie pojechał w latach 80. do filmu i gdzie został odremontowany).

By uczcić tę rocznicę Klub Sympatyków Transportu Miejskiego zorganizował wymianę taboru zabytkowego, przyczyniając się do sprowadzenia do Wrocławia wagonu Standard, który trafił do Krakowa. W zamian do Krakowa pojechał wrocławski wagon Konstal 4N1 z 1960 r., należący do stowarzyszenia. W efekcie we Wrocławiu znajdą się prawie wszystkie zachowane tramwaje typu Standard (poza warszawskim). KSTM w 2025 r. planuje szereg wydarzeń, które mają na celu podkreślenie tej ważnej dla wrocławskiej komunikacji zbiorowej rocznicy. Będzie w nich też uczestniczyć tramwaj tego typu, który stowarzyszenie z własnych środków i własnymi siłami odremontowało w 2024 r. Wagon ten pojawiał się już na Wrocławskich Liniach Turystycznych czy na innych miejskich wydarzeniach.

Wymiany taboru zabytkowego między miastami są realizowane w ostatnich latach coraz częściej. Dotąd uczestniczyły w nich MPK Kraków, MPK Poznań i Tramwaje Warszawskie. W tym roku do tego grona dołączył Wrocław i Klub Sympatyków Transportu Miejskiego. Pojawienie się w danym mieście zabytkowego tramwaju pochodzącego z innego miasta jest dobrą okazją do pokazania współpracy miast i przybliżenia mieszkańcom historii i dziedzictwa techniki.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)