Dosyć „ściemniania” o spalinach we Wrocławiu
Wrocław znacząco spowolnił działania dla usuwania problemu toksycznych aut. Strefa Czystego transportu, która miała ograniczyć wjazd do miasta najstarszych aut - głównie „wiekowych diesli” została zablokowana. Pomimo istniejącego obowiązku wynikającego z Programu Ochrony Powietrza dla woj. dolnośląskiego magistrat dalej agituje w swoich mediach, że taki obowiązek nie istnieje. Równolegle miasto w liście z 31.03.2025 do Samorządu Województwa samo potwierdza, że taki obowiązek istnieje, argumentując o jego zniesienie. Zdaniem Dolnośląskiego Alarmu Smogowego takie działania są szkodliwe dla życia i zdrowia mieszkańców Wrocławia - z tego powodu ginie rocznie ponad 500 osób, a dodatkowo są one pozaprawne.
W zeszłym roku miasto zleciło Uniwersytetowi Wrocławskiemu ekspertyzę dotyczącą wpływu aut na jakość powietrza (opracowanie „Modelowanie matematycznego rozkładu przestrzennego stężeń duwtlenku azotu... na obszarze miasta Wrocław wraz z analizą wyników” - umowa nr NR 15/BZM/2024). Bazujące na stukrotnie dokładniejszym modelu opracowanie wskazuje, że problem spalin aut we Wrocławiu jest znacząco zaniżony. To zagrożenie powoduje ponad 500 przedwczesnych zgonów rocznie w mieście. Pomimo znaczącego zagrożenia oraz apeli Alarmu Smogowego władze miasta nie zamierzają upublicznić tych danych - co potwierdzono na posiedzeniu Miejskiego zespolu d/s jakości powietrza w dniu 27.05.2025. Wobec braku reakcji miasta, po pięciu miesiącach bezczynności Wrocławia, Dolnośląski Alarm Smogowy wystąpił pod koniec maja 31.05.2025 w trybie art. 241 Kodeksu Postępowania Administracyjnego do władz miasta o upublicznienie kluczowej, zleconej przez Wrocław ekspertyzy dot. wpływu aut na jakość powietrza.
Władze miasta Wrocławia skutecznie upośledzają działania dla poprawy jakości powietrza w aspekcie zanieczyszczeń pochodzących z emisji aut. Urząd Wocławia 31.03.2025 wystosował do Samorządu Województwa o zniesienie w Programie Ochrony Powietrza dla woj. dolnośląskiego obowiązku wprowadzenia Strefy Czystego Transportu z powodu domniemanej możliwości tzw. „kolizji prawnej” z aktami prawnymi wyższego rzędu. Zdaniem specjalizujących się z tematyką jakości powietrza prawników z Fundacji Frank Bold takie argumenty są ABSURDALNE - bowiem nie zachodzi ryzyko kolizji norm prawnych pomiędzy ustawą z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (dalej: ustawa o elektromobilności) a programem ochrony powietrza dla stref w województwie dolnośląskim (dalej: POP) w zakresie obowiązku ustanowienia strefy czystego transportu we Wrocławiu.
mat.prasowy: Dolnośląski Alarm Smogowy
Dodaj komentarz
Komentarze (0)