CZK we Wrocławiu wprowadziło system ostrzegania mieszkańców

sobota, 1.6.2019 16:40 3059 0

Centrum Zarządzania Kryzysowego we Wrocławiu wprowadziło system ostrzegania mieszkańców. Od dzisiaj ważne komunikaty dotyczące bezpieczeństwa można otrzymywać SMS-em, e-mailem lub poprzez aplikację BLISKO. 

Wyzwaniem nowoczesnych miast XXI wieku staje się skuteczne i sprawne dotarcie z informacją do swoich mieszkańców. W czasach, kiedy wszyscy żyjemy szybko, każda minuta jest na wagę złota, a dostęp do urządzeń mobilnych jest powszechny, jednym z najlepszych rozwiązań jest zastosowanie komunikacji mobilnej.

Mobilna komunikacja w Polsce

Wyniki najnowszego badania konsumenckiego przeprowadzonego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej w listopadzie 2018 roku pokazują, że 93,1% Polaków korzysta z telefonu komórkowego, a ponad 70% z nas z Internetu. Z danych wynika również, że najwięcej użytkowników Internetu posiada dostęp mobilny w telefonie (90,7%), drugi w kolejności jest Internet stacjonarny, z którego korzysta 66,7% posiadaczy usług internetowych. Oznacza to, że telefon czy smartfon jest zatem najlepszym i najszybszym narzędziem do komunikacji. Dodatkowo urządzenia mobilne są tymi, które zawsze i wszędzie użytkownicy mają ze sobą. Skutkuje to tym, iż informacja przekazywana w formie SMS lub MMS na pewno dotrze do odbiorcy, a co więcej, stanie się to w szybkim czasie. Statystyki pokazują, że obieranych jest 99% SMS-ów, z czego 90% odczytywanych jest  w mniej niż 3 minuty po ich dostarczeniu. 

Wrocław realizuję ideą Smart City 

Bieżąca komunikacja mobilna oraz przekazywanie najważniejszych informacji mieszkańcom, inwestorom czy turystom, to kluczowe priorytety dla Wrocławia.

-   Przygotowując model komunikacji Centrum Zarządzania Kryzysowego z mieszkańcami naszego miasta i biorąc pod uwagę dostępne statystki oraz badania, doszliśmy do wniosku, że jednym z najlepszych rozwiązań będzie komunikacja mobilna – zapewnia Bartłomiej Bajak, Kierownik Centrum Zarządzania Kryzysowego We Wrocławiu. - Dlatego postanowiliśmy rozszerzyć dotychczasowe metody ostrzegania i alarmowania na bardziej bezpośrednie i skuteczne. Daje ona możliwość przekazywania ważnych komunikatów dla mieszkańców przede wszystkim w sposób oczekiwany przez samych odbiorców. 

Aplikacja BLISKO to również kolejny krok Wrocławia w realizacji idei Smart City, która zakłada, że miasto będzie oferowało swoim mieszkańcom m.in. wysoką jakość życia, dobrą infrastrukturę, ale również powszechny dostęp do informacji.  

- Nowoczesne miasto, to miasto przyjazne dla mieszkańców. W takim miejscu mieszkańcy mają wpływ na wiele codziennych spraw, ale przede wszystkim czują się bezpiecznie – wyjaśnia Wojciech Adamski, Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego. 

Aplikacja BLISKO bezpłatna i bez reklam

Mobilna komunikacja z mieszkańcami udostępniona przez Centrum Zarządzania Kryzysowego we Wrocławiu bazuje na teleinformatycznym systemie do komunikacji masowej SISMS. System, wykorzystywany przez administrację samorządową i służby mundurowe do błyskawicznego przekazywania informacji mieszkańcom na telefony komórkowe, jako jedyny w Polsce umożliwia zintegrowane przesyłanie wiadomości przez różne kanały. Użytkownicy otrzymują powiadomienia w postaci SMS, email oraz SMS Cloud czyli multimedialnych wiadomości na aplikację mobilną.

- Każdy użytkownik może bezpłatnie zainstalować aplikację i zdecydować w jakiej formie chce otrzymywać powiadomienia od wybranych nadawców – tłumaczy  Bartłomiej Bajak. Dostępne są trzy funkcje: SMS, e-mail lub aplikacja BLISKO. W zależności od potrzeb użytkownicy mogą otrzymywać informacje na przykład z CZK Urzędu Miejskiego Wrocławia, alerty bezpieczeństwa, w tym Child Alert, komunikaty służb porządkowych, powiadomienia o utrudnieniach w ruchu drogowym, o brakach w dostawie wody i prądu oraz wiele innych przydatnych wiadomości.

Wykupiony system jest zgody z wymaganiami polskiego prawa, nie posiada reklam i pobiera jedynie niezbędne dane od użytkowników potrzebne od otrzymania wiadomości. Z podobnych usług korzystają już tysiące osób z różnych gmin na terenie Polski. Usługa jest już dostępna dla mieszkańców Wrocławia. Rejestracja do systemu jest bezpłatna i jest dostępna poprzez stronę: https://www.wroclaw.pl/portal/blisko.  

Centrum Zarządzania Kryzysowe we Wrocławiu

Centrum Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miejskiego Wrocławia to miejsce, które w którym pracują służby dyspozytorskie z terenu Wrocławia: Komendy Miejskiej Policji, Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkowego, Straży Miejskiej Wrocławia oraz Urzędu Miejskiego. To również miejsce, gdzie znajdują się Centrum Sterowania Ruchem i Transportem Publicznym oraz Główne Centrum Monitoringu.

Zasadniczym celem takiego rozwiązania jest szybka komunikacja oraz sprawna koordynacja pomiędzy podmiotami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo mieszkańców Wrocławia, a także przygotowanie i dostępność do właściwych narzędzi podczas występowania zagrożeń. Główną częścią Centrum jest  Sala dyspozytorska, do której spływają wszystkie zgłoszenia alarmowe z numerów 999, 998, 997, 986 i 717702222. Największy zasięg zgłoszeń ma Pogotowie Ratunkowe, które obsługuje północno-wschodnią część województwa dolnośląskiego (74.759 we Wrocławiu w 2018 roku, 382.000 całość w 2018 roku).

Dla pogotowia pracuje w Centrum 10 osób. Tyle samo dyspozytorów ma Policja (150.00 interwencji w 2018 roku). Straż Pożarna (11.500 interwencji z terenu Wrocławia w 2018 roku), Straż Miejska (48.000 interwencji w 2018 roku) i dyspozytorzy prezydenta (14.000 interwencji w 2018 roku) mają po 3 pracowników. Strażacy i policjanci obsługują oprócz Wrocławia także powiat wrocławski. Poszczególne służby tylko w roku 2018 przyjęły 457.000 dyspozycji. 

W ramach narzędzi wspomagających działanie służb zajmujących się bezpieczeństwem w obiekcie działają również: Centrum Monitoringu oraz Centrum Zarządzania Ruchem i Transportem Publicznym ITS, które zarządza ruchem samochodów i komunikacji zbiorowej, przyjmuje zgłoszenia, reaguje na zmieniającą się sytuację na drogach. Pracują tam inżynierowie ruchu, dyspozytorzy MPK i ZDiUM. W Centrum Monitoringu strażnicy miejscy mają obraz z ponad 110 kamer.

Obraz przekazywany jest tutaj ze Starego Miasta, Ołbina, części Nadodrza, Ostrowa Tumskiego a także z Wyspy Słodowej. Obraz z kamer na żywo trafia do GCM a następnie jest zapisywany na okres 30 dni. W tym czasie nagrania mogą zostać udostępnione jedynie na wniosek Policji, Straży Miejskiej, prokuratury i sądów.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)