Za ponad 330 tysięcy złotych usuną azbest w gminie Ząbkowice Śląskie
Gmina Ząbkowice Śląskie wyłoniła wykonawcę zadania "Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Ząbkowice Śląskie w roku 2021". Jego koszt to ponad 330 000 zł.
Gmina Ząbkowice Śląskie wyłoniła podmiot, który usunie wyroby azbestowe z nieruchomości na terenie gminy. Wcześniej prowadziła nabór wniosków na usunięcie takich wyrobów w tym roku. Do urzędu wpłynęły dwie oferty, z których najkorzystniejsza okazała się ta firmy LOGISTYKA ODPADÓW Sp. Z o.o. z Bielsko-Białej. Za kwotę 330 608 zł firma załaduje wskazane wyroby azbestowe, przetransportuje i unieszkodliwi na przystosowanym do tego celu składowisku. W niektórych przypadkach firma dokona także demontażu wyrobów azbestowych.
Gmina na ten cel pozyskała dotacje z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu.
- Azbest był wykorzystywany przy produkcji płyt elewacyjnych, rur ciśnieniowych czy materiałów potrzebnych do produkcji pokryć dachowych. Od 2005 roku w Polsce obowiązuje, podobnie jak we wszystkich krajach Unii Europejskiej, zakaz stosowania azbestu - informuje WFOŚiGW we Wrocławiu - O szkodliwości azbestu wiadomo od lat. Uznawany jest za jeden z najbardziej powszechnych czynników rakotwórczych występujących w środowisku. Włókna azbestowe po dostaniu się drogami oddechowymi do organizmu są bardzo trudne do usunięcia. Eksperci ostrzegają, że wdychanie włókien z uszkodzonych płyt eternitowych może być powodem groźnych chorób, m.in. pylicy, nowotworów i przewlekłego zapalenia oskrzeli.
Zgodnie z przepisami w całym kraju wszystkie wyroby azbestowe muszą zostać usunięte i unieszkodliwione do końca 2032 r.
Przeczytaj komentarze (1)
Komentarze (1)