EduBiblioSfera: Fake news
Internet dla wielu osób stał się głównym, jak nie jedynym, źródłem wiedzy. Niestety, platformy internetowe, a w szczególności media społecznościowe, są często wykorzystywane do szerzenia dezinformacji. Tzw. fake newsy–czyli fałszywe informacje, które mają dotrzeć do odbiorcy w konkretnym celu, np. by zaszkodzić instytucji czy osobie, wpłynąć na decyzje czy przynieść korzyści finansowe, polityczne. Jeżeli nie zastanawiamy się nad tym, na ile podana wiadomość jest wiarygodna, stajemy się łatwym celem manipulacji.
Nie bez powodu termin „fake news” został słowem roku 2017 według Collins English Dictionary. Autorzy słownika oszacowali, że od 2016r. jego użycie wzrosło o 365%.Fake news trafił do publicznej świadomości przy okazji wydarzeń, które miały miejsce w ostatnich latach: referendum w sprawie brexitu, wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych i Francji czy ataków hakerskich na ukraińskie komisje wyborcze. Informacje te dystrybuowane są często za pomocą farm trolli, botów, automatycznych profili, sztucznej inteligencji, a więc przy użyciu całego technicznego i organizacyjnego arsenału. W użyciu są też tzw. deepfakenews, które polegają na manipulowaniu obrazami, tworzeniu na użytek internautów spreparowanych filmów, w których widzimy rzekomo realne postacie w niekorzystnych sytuacjach. To wszystko sprawia, że coraz trudniej odróżnić prawdę od fałszu a samo zjawisko może prowadzić do destablizacji o dużej skali, strat ekonomicznych i chaosu.
Jak się więc bronić? Naukowcy przewidują, że w najbliższych latach sytuacja się nie poprawi, bo zbyt wiele grup interesów zyskuje władzę dzięki rozprzestrzenianiu nieprawdziwych lub mylących informacji. Problem będzie się więc pogłębiał, dlatego niezbędna staje się umiejętność krytycznego myślenia i analiza przekazów medialnych. Wprawna i aktywna interpretacja i ewaluacja tego co obserwujemy, komunikatów i informacji, to najlepsza broń w walce z fake newsami. Warto wiedzieć jak skonstruowane są fałszywe wiadomości, a w razie wątpliwości jak sprawdzić takie elementy, jak: źródła danych i cytatów, autora, domenę, zakładkę „O nas” czy dobór cytowanych osób. Już takie proste działania pozwalają zweryfikować informację.
Nie pozwólmy więc sobą manipulować i korzystajmy z narzędzi jakie daje fact-checking (sprawdzanie faktów). Podpowiedzi w prezentowanej literaturze, dostępnej w naszej bibliotece.
Biblioteka Pedagogiczna w Ząbkowicach Śl.
ul. Mickiewicza 10
Tel. 74 8152303
e-mail: zabkowiceslaskie@dbp.wroc.pl
katalogi on-line: https://aleph.dbp.dolnyslask.pl/F
Dodaj komentarz
Komentarze (0)