Społeczna odpowiedzialność biznesu - czy jest ważna dla klientów?

poniedziałek, 5.12.2022 11:58 226

W czasach rosnącej świadomości konsumenckiej oraz nowych wyzwań współczesnego świata, społeczna odpowiedzialność biznesu jest nieodzownym elementem funkcjonowania praktycznie każdego przedsiębiorstwa. Sam produkt końcowy nie wystarczy, aby zbudować wokół siebie sieć lojalnych konsumentów. Potrzebują oni czegoś więcej - poczucia, że wartości wyznawane przez firmę, którą wspierają swoimi wyborami konsumenckimi, są spójne z ich własnymi - że ich kapitał zostanie wykorzystany po to, aby uczynić świat lepszym. Takie potrzeby zapewniają właśnie działania z zakresu CSR.

Czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu?

CSR, z języka angielskiego Corporate Social Responsibility, to w tłumaczeniu społeczna odpowiedzialność biznesu. Według tej koncepcji przedsiębiorstwo w swoich działaniach dobrowolnie uwzględnia interesy społeczne, aspekty środowiskowe lub relacje z różnymi grupami, a w szczególności z pracownikami. Przykładem przedsiębiorstwa, w którego DNA wpisana jest społeczna odpowiedzialność biznesu, jest między innymi https://panattonieurope.com/pl-pl.

Taka strategie może przyjąć praktycznie każdy biznes. Nie ma znaczenia przy tym to, czy jest to duża, czy mała firma. Niekiedy zdarza się, że ci drudzy nie mają świadomości nawet o tym, że realizują założenia firmy odpowiedzialnej społecznie lub cele zrównoważonego rozwoju. Istotny jest tutaj fakt, że CSR ma wiele odsłon. Może to być inwestowanie w zasoby ludzkie, ochrona środowiska, czy też relacje z otoczeniem.

Biznes odpowiedzialny społecznie w strategii rozwoju firmy

Strategia społecznej odpowiedzialności biznesu jest bardzo szeroka. Uwzględnia ona wiele kroków, które można, a niekiedy nawet warto podjąć. Firmy stawiające na CSR zwracają uwagę między innymi na lokalne społeczności, naturalne środowisko oraz swoich pracowników. Tego rodzaju działania znacznie podnoszą wartość firmy, ponieważ:

  • pozwalają budować zespoły motywowane zaangażowaniem oraz zaufaniem,
  • podnoszą jakość usług i produktów, 
  • zmniejszają wydatki operacyjne,
  • wzmacniają więzi między marką a klientami, 
  • wpływają na wzrost zysków.

Zdecydowanie się na wprowadzenie rozwiązań ekologicznych w siedzibie firmy to już bardzo duży wpływ na zminimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko. Działania CSR mogą obejmować w tym przypadku racjonalne gospodarowanie zasobami naturalnymi, stosowanie energooszczędnych źródeł zasilania, czy postawienie na elektryczną flotę samochodów służbowych. 

Każda inicjatywa, która prowadzi do poprawy jakości życia, przy jednoczesnym poszanowaniu środowiska i innych ludzi, służy zarówno otoczeniu, jak i firmie. Wdrożenie strategii CSR to również duże korzyści wizerunkowe, także dla klientów i pracowników. Wzbudza ona zaufanie, buduje pozytywny wizerunek marki, której cele nie opierają się tylko na wynikach sprzedażowych. Biznes odpowiedzialny społecznie zwraca uwagę na nie tylko  na ludzi w najbliższym otoczeniu, ale także na środowisko naturalne i świat, w jakim prosperuje.