Kościół traci wiernych: spadek także w Diecezji Świdnickiej

środa, 24.1.2018 10:19 26770 43

Spadła liczba Polaków, którzy co niedzielę pojawiają się w kościołach by uczestniczyć we mszach świętych - wynika z corocznego raportu przygotowanego przez Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego. To największy spadek od lat 80.

W Polsce funkcjonuje ponad 10 tys. parafii, w tym 663 parafie zakonne zgrupowane w 41 diecezjach terytorialnych łacińskich, 2 diecezjach grecko-katolickich oraz Ordynariatu Polowego Wojska Polskiego.

W 2016 r. w diecezjach obrządku łacińskiego udzielono sakramentu chrztu 374,3 tys. osobom, o 5 tys. więcej niż rok wcześniej. Do Pierwszej Komunii Świętej w 2016 roku przystąpiło 284,6 tys. osób, o ponad 10 tys. więcej niż w 2015 r. Udzielono 298,9 tys. sakramentów bierzmowania, o 5 tys. mniej niż w 2015 r. Ponad 75% osób ochrzczonych przyjmuje sakrament bierzmowania. Do sakramentu małżeństwa przystąpiło 136,3 tys. osób, o 2 tys. więcej niż w 2015 r. W 2016 r. do sądów kościelnych wniesiono na wokandę 4,6 tys. spraw o stwierdzenie nieważności małżeństwa, i rozstrzygnięto 3,7 tys. spraw. W 2,6 tys. przypadków stwierdzono nieważność małżeństwa. W

W 2016 roku w niedzielnej eucharystii uczestniczyło 36,7 proc. zobowiązanych katolików, a do komunii świętej przystąpiło 16 proc z nich. 

W Diecezji Świdnickiej znajduje się obecnie 189 parafii ogółem. Posługę w nich pełni 380 księży inkardynowanych. Według danych ISKK udzielono w obrębie diecezji 4818 chrztów (w 2015 r.- 4625), komunii świętej 2400, czyli o 600 więcej sakramentów niż w roku 2015. Do bierzmowania przystąpiło 3900 osób, zaś ślub kościelny wzięło 1411 par.

Wskaźnik dominicantes oblicza się dla każdej parafii jako odsetek wiernych (przy założeniu, że wierni to ok. 96% polskiego społeczeństwa) przybyłych na niedzielną mszę św., w odniesieniu do ogólnej liczby zobowiązanych. Wśród osób uczestniczących w niedzielnej mszy św. jest zawsze grupa wiernych, którzy przystępują również do Komunii Świętej, jest  więc możliwość ustalenia drugiego wskaźnika religijności: jest to liczba tych wiernych odniesiona do liczby zobowiązanych, co wyrażone w odsetkach daje wskaźnik communicantes.

W Diecezji Świdnickiej wskaźnik dominicantes wyniósł 27%, zaś comunicantes tylko 12,5% (jest to jeden z niższych wyników. Dla porównania dane za 2014 rok: dominicantes 32% i comunicantes 13,4%).

Coroczne liczenie wiernych odbywa się od 1980 r.

Foto: Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego / iskk.pl

Przeczytaj komentarze (43)

Komentarze (43)

Krzysztof wtorek, 10.04.2018 16:11
Najważniejszą przyczyną narastający rozziew między Kościołem a nauką, paradoksalnie Kościołem, którego papież a nasz rodak JPII napisał i ogłosił encyklikę "Fides et Ratio", w której wyraźnie wskazał na wzajemne dopełnianie się dwóch rożnych typów ludzkiego poznania w dociekaniu tej samej prawdy. Dzisiejszy Kościół, zwłaszcza w Polsce idzie, często z utylitarystycznych motywacji, a nierzadko po prostu głupoty jego hierarchów, w kierunku odwrotnym, umacniając w swoich owieczkach przekonanie, że to nie tylko dwa różne typy poznania, ale też różne prawdy. Część ludzi, wiedziona ciemnotą i jawną ignorancją, spontanicznie podąży jedynie za tą drugą wersją, bo innej po prostu nie zna. Jednak najbardziej smutna jest ta grupa ludzi, którzy dla prywatnych interesów, obietnic eschatologicznych, a nawet tylko fobii, odwiesza niekiedy cały naukowy dorobek życia i również podążą tą ślepą, choć wygodną drogą do nikąd. Rozum jednak zwycięża i ostatecznie większość zaakceptuje tylko takie obszary religijności, które nie będą stały w jawnej sprzeczności z cywilizacją.
Gryf środa, 31.01.2018 17:35
Jedną z ważniejszych przyczyn jest zaangażowanie Kościoła w polityce oraz przywiązanie duchowieństwa do doczesnych dóbr. Chrystus zalecał apostołom ubóstwo i darmową posługę wiernym ("...darmo otrzymaliście, darmo dawajcie"). Kościół katolicki natomiast często nadużywa Ewangelii jak środka do realizacji własnych interesów..
piątek, 26.01.2018 08:21
A telewizja publiczna dwoi się i troi w reklamowaniu jedynej słusznej religii a tu cały czas spadek. Oj nie dobrze nie dobrze ....;-)
Realista czwartek, 25.01.2018 13:05
Spada frekwencja wiernych i dalej bedzie spadac, i bardzo dobrze. Jeszcze ze 20lat i ksieza beda sami dla siebie odprawiac msze.
Nobody środa, 24.01.2018 21:42
No cóż. Sporą część społeczeństwa drażni jednak widok młodego księdza, który najnowszym modelem Hondy Civic podjeżdża na kolende..... Obłuda i zaklamanie tej kościelnej grupy też robią swoje. Zwrócił bym uwagę na inny fakt. Jak popatrzmy na te mapki to zauważymy, że najwięcej ludzi chodzi tam gdzie jest najbiedniej. Bogatsze i bardziej wykształcone regiony odchodzą od kościoła.
środa, 24.01.2018 21:53
Województwa: Warmińsko- Mazurkie, Lubuskie czy Zachodnio-pomorskie uważasz za bogate?
czarek czwartek, 25.01.2018 09:03
Bzdury wszyscy gadacie. Jak ktoś wam umrze to gdzie idziecie? Prosicie księdza żeby był, bo co powie rodzina....te czasy zrobiły wam pustkę w głowach. Za czasów komuny gdzie chodziliscie? Do kościoła! Bo tam stawali w waszej obronie - np. Ks. Popiełuszko gdy by żył dziś to przez takich jak wy nigdy nie zostałby blogoslawionym. Ten postęp zrobił wam sieczke w głowie.
Młody środa, 24.01.2018 15:55
A to Wy wierzycie bo chodzicie do kościoła a ci co nie chodzą to są nie wierni ? ha, pierwsze słyszę... Nie chodzę do kościoła, Pana mam zawsze ze sobą nie potrzebuje chodzić do kupki cegieł aby z Nim rozmawiać. Spowiedź u księdza? Ksiądz dziś jest a jak odejdzie bo będzie chciał zmienić swoje życie to co wtedy? przez tyle lat spowiadałeś się drogi katoliku nie u księdza tylko u kolegi przy piwie? Nie mieszajcie ludziom w głowach. Jak mam słuchać polityki to sobie tvp info włączę. Kościół powinien żyć wiarą i tylko nią. Dawno temu Ksiądz żył z datków ludzi. jeden przyniósł obiad inny coś jeszcze a jeszcze inni zrobili nowe ławki kleili dachy itp. bez żadnych pieniędzy bez cenników. Teraz idziesz chrzest 1000zl komunia 500, slub 2000 + 1500 ozdobienie kosciola, śmierć bliskiego 2000tys mam gdzieś taki kościół. Dlatego młodzi tam nie chodzą.
Zbyszek środa, 24.01.2018 16:56
W coś tam wierzysz ale na pewno nie jest to Jezus Chrystus. Kapłaństwo i Eucharystie stworzył Chrystus i do tego należy się stosować. Wielu księży jest takich jak opisujesz ale to nie dla nich się jest w Kościele. Wierzę, że Ci o których piszesz zostaną kiedyś rozliczeni przez Boga. Młodzi ogólnie mają kryzys jeśli chodzi o autorytety i wcale nie mówię Tu o Kościele. To jest głębszy problem niż fakt " nie chodzenia do kościoła".
środa, 24.01.2018 19:38
Nie dajesz i nie musisz dawać.Także nie pisz głupot,bo to nie ludzie wierzący i praktykujący i żyjący zgodne z zasadami wary katolickiej siedzą w więzieniach,za gwałty ,napady,rozboje za handel narkotykami,za morderstwa ,kradzieże itd.Mam gdzieś take środowisko gdzie ludzie robią tak okropne rzeczy.A jednocześnie żal mi ,że do nich nic nie dociera.Cóż masz lepszego od zasad wiary katolickiej,które są bardzo dobre jak się chce żyć zgodnie z tymi zasadami?
środa, 24.01.2018 18:58
Jestem osobą głęboko wierzącą prawdą jest że nie chodzimy do kościoła dla księdza lecz wysłuchać słowa bożego tak jak wierni słuchali Pana Jezusa księża są tylko sługami Bożymi ale są także ludzmi grzesznymi i czasami zapominają o tym grzeszą dlatego spowiedż powinna być ogólna bo grzeszny niemoże odpóścić grzechów a także wtrącać sië do polityki i żyć w ubóstwie a tego nie potrafią dlatego kościoły pustoszeją
środa, 24.01.2018 19:24
Z tego co piszesz widać,że mało wiesz.Każdy jest grzeszny.A swoich grzechów nie usprawiedliwisz wyszukiwaniem grzechów u innych.Jezus przyszedł nie do tych co się dobrze mają tylko do grzeszników.Ustanowił apostołów,którzy też byli grzesznymi ludźmi i którym dał moc odpuszczania grzechów nie w swoje imię tylko w imię Jezusa. Co do polityki to ksiądz ma prawo i obowiązek mówić o tym co jest dobre a co złe .Nie jest też wyjęty spod prawa tylko ma prawa wyborcze tak samo jak inni ludzie.Dlatego ma prawo mówić o polityce,która jest wspólną troska o dobro całego narodu.
adaś środa, 24.01.2018 11:17
Czym jest kościół ? Wspólnotą wierzących. Do czego potrzebni są zapasieni faryzeusze w swoich drogich szatach i samochodach? Opasłe gęby , mentorski ton głosu i hipokryzja na każdym kroku. Parafianie ( czytaj - ciemny , prosty, niewykształcony) mają dość lokalnych bałwochwalców którzy na ich rachunek żyją w przepychu, prezentując wielokrotnie swoim postępowaniem moralny rynsztok. Belki we własnym oku nie dostrzegają a drzazgę w innych......
środa, 24.01.2018 12:56
Z Twojej wypowiedzi wynika, że ten "ciemny, prosty, niewykształcony" odszedł z kościoła. Czyli Ci wykształceni i mądrzy zostali? Zgadzam się :)
Ateista środa, 24.01.2018 13:54
Nie;) tylko ciemni chodza do kosciola;) ograniczeni umyslowo
środa, 24.01.2018 14:05
Twoja wypowiedz, świadczy tylko o twoim ograniczeniu umysłowym „ateisto”
Ateista środa, 24.01.2018 14:16
Ateisci to ludzie inteligentni. Poczytaj sobie pustaku.
środa, 24.01.2018 14:31
Widzę po Twoich postach. Aż kipią inteligencją i kulturą.
Ateista środa, 24.01.2018 14:34
Kipi to Ci w głowie od tego zmyślonego bożka. Ale ubaw jest z katolików. Zawsze lubie sobie ich debilizmem poprawić humor
środa, 24.01.2018 14:54
Poczytaj sobie hartmana i jego kazirodcze poglądy, obłąkanego pieczyńskiego, oraz Palikota. Poczytaj również o hipokryzji ateistów... chrzty, śluby kościelne i komunie dla kasy i prezentów. To obraz polskiego ateizmu.
Ateista środa, 24.01.2018 17:09
Gó*** prawda. Ja mam ślub cywilny a chrztu żadnego dziecku nie robie. Więc nie jestem zakłamana. Nie masz pojecia o czym mówisz.
środa, 24.01.2018 17:33
No i brawo ale jesteś w mniejszości. W większości tzw. Ateiści to tacy sami hipokryci jak cześć ludzi wierzących czy kleru. Dokładnie wiem co mówię.
Ateista środa, 24.01.2018 17:40
To Ci których ja znam i mam wokół siebie też postępują jak ja. Uważam że jak się nie wierzy to się tego trzyma. Bez żadnych komunii i innych pierdół na pokaz.
środa, 24.01.2018 17:55
Tez tak uważam ateisto i uwierz mi mam do takich ludzi większy szacunek niż do tych pseudo wierzących. Mówię to jako praktykujący katolik.
Xyz środa, 24.01.2018 14:18
Ooo odezwal sie "madry inaczej" pewnie jestes ślepo wierzacym katoliczkiem hahaha
leszekqw środa, 24.01.2018 16:40
jak zobaczyłem Deca z takim kijem jak mieli mnisi chaldejscy 5 tys lat wstecz na zdjęciu z rydzykiem to pusty śmiech mnie ogarnął mądrzeje nam społeczeństwo tak trzymać
Joker środa, 24.01.2018 15:02
Bardzo dobrze niema co utrzymywania tych złodzieji . Bóg jest wszędzie a nie tylko w kościołach. Pedofile w kościołach jak ten Rydzyk co dostaje od bezdomnych Audi i zaraz umierają. Zaklamana sekta pedofilska!!!
środa, 24.01.2018 12:15
Skoro już mowa o kościele....Mam prośbę do proboszcza kościoła pw Miłosierdzia Bożego w Świdnicy...Jak już organistka chce uswietlnić msze swoim wystepem to niech chociaż nie moduluje tak głosu na siłę bo to po prostu irytuje i aż uszy bolą.A odnośnie przygotowań dzieci do śpiewu czy nawet ostatnio do jasełek...Proszę zwrócić uwagę,że te dzieci krzyczą do mikrofonu,niech ten mikrofon będzie na środku aby ten "śpiew '' było słychać a nie darcie się.Proszę sobie przypomnieć jak wyglądały msze św dla dzieci czy jasełka za ks Tomasza Puśleckiego czy ks Wojciecha....Teraz wygląda to po prostu słabo....
środa, 24.01.2018 13:23
Najlepiej osobiście i nie anonimowo udać się do kościoła i porozmawiać o tym z proboszczem.
środa, 24.01.2018 14:46
Ale rozmowy o tym już były i były zmiany na dobre ale tylko chwilowo,to może w ten sposób ktoś to zauważy....
środa, 24.01.2018 13:33
Ksiądz Puślecki to był gość...Szkoda, że naciski ze strony moherowych beretów sprawiły, że ksiądz musiał parafię opuścić. Wtedy tyle młodych ludzi chodzilo do kościoła...
środa, 24.01.2018 11:18
Purpurat i oligarcha Papa Tadeusz Rydzyk , zbiera obwite żniwo ... Wspomagają go ;Jędraszewski ,Dziwisz , Hozer , Dydycz , OKO etc. Tak trzymać , panowie ....
środa, 24.01.2018 13:59
Rozwalają kościół od środka , tak jak PiS UE ....
Ewa środa, 24.01.2018 11:50
Po co takie głupoty wypiusujecie , kto chodził do kościoła to nadal tam uczęszcza .Nie chodzi sie do kościoła dla księdza tylko dla Boga i dla siebie , dla własnego sumienia !!!
Agnieszka środa, 24.01.2018 13:07
Zgadzam się Ewa. Denerwuje mnie, że ludzie do kościoła nie chodzą, na księży nadają, ale jak chrzest albo komunia to nagle tak im zależy.Na czym? Na imprezie w domu? Płaczą , że dziecko musi przez 3 lata do kościoła chodzic zanim przystąpi do I komuni...Nie musi, nie chcecie chodzic nie chodźcie, ale po co Wam te szopki na pokaz?
marek środa, 24.01.2018 13:21
Mówi się o hipokryzji kleru co w części też jest prawdą ale czy my swiccy też nie jesteśmy hipokrytami? Śluby dla kiecki i kasy, chrzty dla świetego spokoju bo babcia chce czy Komunia dla prezentów. Po co się pytam? Kiedyś czytałem artykułów z którego wynikało, ze tylko 8% zdeklarowanych ateistów nie chrzci dzieci! Hipokryzja i tyle.
Ewa środa, 24.01.2018 13:37
Dokładnie tak jest - potem wielkie szał pał !!!
Ted środa, 24.01.2018 10:59
To nie kościół traci wiernych,bo nikogo nie zmusza do wiary i do chodzenia do kościoła.Tylko wierni stają się niewierni i odchodzą od tego co w życiu najważniejsze szukając szczęścia tam gdzie go nie ma.Albo jest grzeszne i trwa tylko krótką chwilę a potem niszczy i zabija.Tak jak seks bez odpowiedzialności a potem aborcja.
Tolka środa, 24.01.2018 11:09
Tere fere kuku. Pitolisz Ted. Ludzie po prostu przestają do kościoła chodzić bo ich wk..wiają księża karierowicze, dorobkiewicze i ci co to ciągle im mało.
Nn środa, 24.01.2018 11:42
To znaczy tylko tyle, że wcześniej wierzyli wyłącznie w księdza skoro z jego powodu przetali chodzić do Kościoła.
środa, 24.01.2018 12:59
To bierz z księży przykład: rób kariere, dorabiaj się , a nie narzekasz i zazdrościsz. I życzę Ci aby Twoje dziecko zostało księdzem. Będzie przecież wtedy miało wygodne, pełne kasy życie.
fcthfhfhhhgh środa, 24.01.2018 11:59
Kościół to tylko budynek. Bóg jest w sercach ludzi. Kościół bez ludzi jest kościołem bez Boga. Coraz więcej osób dostrzega hipokryzję duchownych, więc woli modlić się poza kościołem.

Przybywa też wierzących, którzy na co dzień sami zaprzeczają wyznawanym wartościom. Dla nich samo bycie wierzącym jest powodem do wywyższania się nad ludźmi innych wyznań lub bezwyznaniowych. "Modli się pod figurą a ma diabła za skórą".
Nn środa, 24.01.2018 11:45
Wielu ludzi praktykujących umarło a jeszcze więcej wyjechało i za granicą chodzą do Kościoła. Ci co nie chodzą, robią to już od lat a nie od zeszłego roku czy dwóch.