Ze Świdnicy do Wrocławia przez Sobótkę już za 5 lat

poniedziałek, 5.12.2016 10:01 11876 11

Za 100 milionów złotych wyremontowane zostanie przez Polskie Linie Kolejowe torowisko na trasie Świdnica-Sobótka-Wrocław. Rewitalizacja tej ważnej dla regionu trasy związana jest z komunikacją w ramach kolei aglomeracyjnej.

Przypomnijmy:

W 2007 urząd marszałkowski województwa dolnośląskiego zabezpieczył na modernizację linii 89 mln zł. Uchwałę o przejęciu trasy podjął w 2008. Przetarg na rewitalizację ogłoszono w maju 2011. Ruch miał zostać przywrócony w 2013 roku. Niestety pod koniec 2011 samorząd nie zdołał przejąć linii od PKP, mimo wystosowanej interpelacji poselskiej. Na początku 2012 ogłoszono, że z powodu zbyt wysokich kosztów torowisko i cała infrastruktura nie będzie remontowana.

Decyzję o przejęciu malowniczej trasy podjęto w zasadzie w ostatniej chwili.

W lipcu 2014 roku samorządowcom udało się na szczęście powstrzymać plany PKP PLK dotyczące złomowania tej historycznej linii kolejowej. Wtedy też podpisano porozumienie, w którym podjęto decyzję o przystąpieniu do modernizacji linii.  25 sierpnia 2016 roku w Urzędzie Miejskim w Jedlinie Zdroju odbyło się także spotkanie dotyczące podpisanej preumowy w sprawie przebudowy linii kolejowej nr 285 na odcinku Świdnica Kraszowice – Jedlina Zdrój aż do Wałbrzycha.

Sam proces odbudowy ruszy najpewniej w lipcu 2018 roku. Finalnie trasa oddana ma być do użytku turystów najwcześniej w 2021 roku. Dzięki montażowi finansowemu udało się zdobyć środki, ich rozkład wygląda następująco: 33 mln złotych to wkład własny PKP Polskich Linii Kolejowych, 74 mln złotych to środki przekazane w ramach ZIT Aglomeracji Wałbrzyskiej.

Przeczytaj komentarze (11)

Komentarze (11)

ryszard.kuc sobota, 10.12.2016 08:58
Jestem współatorem tego wniosku o dofinansowanie 50 % zakupu i programu dotyczącego 8 autobusów spalinowcych na trasy nie mając zelektryfikowanych tras kolejowych, w tym była trasa Świdnica - Sobótka - Wrocław. Osobiście w 2004 roku brałem udział w komisji, która przejechała tą trase drezyną i okresliła zakres prac remontowych, które winny być wykonane aby przywrócić ją do użytku. Ponieważ PKP LK nie miały tak dużych srodków na remont tej trasy ( ponad 100 mln zł. ), uzyskano zgodę na odłożenie i donanie tego remontu na przestrzeniu 2018 - 2020 r. Ponieważ trasa ta mieści się programie załączonym do wniosku do UE o dofinansowanie zakupu tych autobusów szynowych, skąd wynika potrzeba wywiazania sie z realizacji tego programu.
Jogi piątek, 09.12.2016 11:55
W tytule i na wstępie mowa o trasie Świdnica- Sobótka- Wrocław a potem Jedlina - Świdnica - Wałbrzych. Trzeba być dziennikarzem aby to zrozumieć.
Nobody poniedziałek, 05.12.2016 17:56
Widokówka przedstawia wiadukt w Lubachowie. Piękna okolica
Piotr poniedziałek, 05.12.2016 20:48
Wiadukt jest jeszcze w Bystrzycy Górnej (Ober Weistritz)
czwartek, 08.12.2016 23:32
tylko kolei brak
ja wtorek, 06.12.2016 19:49
To "... już za 5 lat" powinno być 5 lat temu !!!
tomi wtorek, 06.12.2016 11:20
ważna będzie dogodna lokalizacja przystanków dla podróżnych bo pewnie nie które z nich są obecnie w polach.
o wtorek, 06.12.2016 08:28
Pomysł słaby, atrakcja turystyczna to słaba. W sobotę niedzielę do Sobótki i to cała turystyka.
AK poniedziałek, 05.12.2016 11:31
To co w końcu będą remontować? Odcinek ze Świdnicy przez Sobótkę do Wrocławia, czy ze Świdnicy do Wałbrzycha przez Jedlinę? Czy może całą linię?
poniedziałek, 05.12.2016 11:41
Całą linię :-)
Mateusz poniedziałek, 05.12.2016 11:04
Brawo! Chociaż PKP w końcu poszło po rozum do głowy ;-)